[mobo kromgetrokken]Geheugen slots kapot?

Pagina: 1
Acties:

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-08 22:28

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Ik heb sinds een tijdje problemen met het geheugen van mijn mobo. Tot voor eejn tijdje terug zaten er 2 reepjes van elk 256 in. Maar op een gegeven moment kreeg ik problemen bij het opstarten van windows. Lang zoeken, en uiteindelijk bleek het te helpen als ik 1 van de reepjes er uit haalde.

Nu laatst had ik het probleem dat mijn computer af en toe vast liep of keihard resette. Weer zoeken en nu bleek dat dit gebeurde als ik zachtjes tegen het geheugen tikte. Dat zat dus niet helemaal goed vast blijkbaar.

Dus weer goed vast gezet en dat ging niet echt lekker. Computer die steeds niet wilde opstarten en alleen wat piepjes gaf. Dan weer met andere reepje geprobeerd. en dan ging het weer effe wel, maar als ik dan toch het 2e reepje er bij wilde zetten dan lukte het weer niet.

Wat is er nou aan de hand? Het lijkt er op dat beide reepjes op zich wel goed zijn, maar dat ze niet samen in het mobo kunnen. Of is het dat ze slecht contact maken en ik met mazzel hooguit 1 reepje er tegelijk goed in het slot krijg?

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 20:40

Xof

Ik zou als ik jou was eerst even het geheugen testen met memtest en kijken wat die dan doet. (ook in het 2e bankje proberen)

Verwijderd

Of 1 geheugenbankje is stuk of ze werken niet fijn met elkaar samen, dit komt wel es voor. Maar als ik je verhaal zo hoor is het waarschijnlijk je geheugenbank, aangezien hij reageert als je er tegen aantikt.

Je kan ook voor de ckerheid nog even de modules testen met memtest

• Chello200
  • Laatst online: 20-05 19:00
Zit er geen stof in het bankje zelf waardoor contact met het reepje niet optimaal is ? Per ongeluk in je bios de voltage van je mem veranderd ?

dikzak

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
*schop*

Gisteravond nog eens gekeken.

Het moederbord blijkt krom getrokken te zijn. De geheugenslots incluis. :(
De reepjes pasten er daardoor niet meer goed in. Dat was dus de reden....

Inmiddels werken er meer dingen niet goed meer. De floppy drive wordt niet meer herkend, en de 2e CPU heeft ook problemen.

[ Voor 9% gewijzigd door hneel op 21-12-2003 15:28 ]

• GAEvakYD
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 21:43
Hoe krijg je het voor elkaar om een mobo krom te trekken?.

Verwijderd

nieuw mobo dan maar ;)

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe je het krom hebt gekregen...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt een mobo kromtrekken door te weinig afstandbusjes te gebruiken of de verkeerde afstandbusjes en ook wanneer je de CPU-heatsink té strak op het mobo bevestigt :)

• hneel

hneel

denkt er het zijne van

Topicstarter
Hoe het precies gekomen is weet ik niet. De afstandsbusjes zijn inderdaad wel el-cheapo plastic dingetjes. (die zaten zo bij de kast). Of dat de oorzaak is geweest? De geheugenslots zijn iig nu iewat hol. Aan de uiteinden zitten de reepjes er helemaal in, maar in het midden net niet helemaal.

Zou het ook door de warmte kunnen komen? Ik heb wel gezorgd voor airflow en de processors worden met waterkoeling gekoeld. Zie http://www.xs4all.nl/~hneel/hardware.htm.

Hier een plaatje van de slots:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~hneel/misc/mobokrom.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door hneel op 21-12-2003 22:30 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik een afstandsdingetje (desnoods een rubber voetje) onder het moederbord doen - en voortaan metalen afstandbusjes gebruiken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 21 december 2003 @ 22:46:
Als ik jou was zou ik een afstandsdingetje (desnoods een rubber voetje) onder het moederbord doen - en voortaan metalen afstandbusjes gebruiken.
idd supporter plaatsen, waarbij hard plastic de voorkeur verdient daar rubber en diverse andere producten hoogfrequent gaan reageren / kortsluiten, nieuw mb kopen kan altijd nog.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 08:20 ]

Verwijderd

Rubber hoogfrequent reageren / kortsluiten? :?

Rubber is een isolator, zowel qua geluid als qua electriciteit - als er iets resonantie-gevoelig is, is het wel plastic, denk maar aan die okkiwokkie speakersets ;)
Natuurlijk wel een breed rubber vlakje nemen om de druk te verdelen. Een oppervlak van ~2cm2 is aanbevolen
offtopic:
Back in the days waren er alleen maar plastic afstandhouders, toen zijn ze ooit overgestapt op metalen busjes met schroeven wat een stuk meer werk was als die plastic dingen inprikken, maar wel steviger en ook duurzamer.
offtopic:
Back in the days voordat de PC gemeengoed werden en nog niet op ieder onderdeeltje bespaard werd, werden componenten altijd met metalen busjes/rails gemonteerd om zodoende een perfect aarding en goede aansluiting te garanderen bij het insteken van kaarten. Later kwamen de plastic behuizingen, waarbij de printmontage gedaan werdt met vaste busjes omzodoende te garanderen dat er geen beweging mogelijk was.
http://irb.cs.tu-berlin.de/~zuse/Konrad_Zuse/Z23_USA.html
http://www.rdrop.com/~jimw/jcgm-mfhcc.shtml
:+ ;)

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 13:49 ]

Verwijderd

Back in the days waren er alleen maar plastic afstandhouders, toen zijn ze ooit overgestapt op metalen busjes met schroeven wat een stuk meer werk was als die plastic dingen inprikken, maar wel steviger en ook duurzamer.

Verwijderd

Rubber is een natuurlijk materiaal en echt niet te adviseren als hoogfrequent isolator. Alle fabrikanten van antenne producten gebruiken geen rubber in hun producten en hoofdzakelijk kunstoffen.

Verwijderd

ha ha ha ha

rubber is .........................
onzin man
overal wordt rubber gebruikt voor trillingsdempers (nou ja, bijna overal) en dat het niet geschikt is als zodanig is ver ver ver overdreven.
en kortsluiting? laat me niet lachen bij deze spanningen.
en natuurlijk wordt er tegenwoordig geen zuivere natuurrubber gebruikt, maar is het een combinatie van verschillende materialen.
nee het ergste is dat er bij U verwekking geen rubber is gebruikt, dan hadden we hier niet zo'n idiote uitspatting gehad.

(grapje)B)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 20:02:
ha ha ha ha

onzin man
overal wordt rubber gebruikt voor trillingsdempers (nou ja, bijna overal) en dat het niet geschikt is als zodanig is ver ver ver overdreven.
en natuurlijk wordt er tegenwoordig geen zuivere natuurrubber gebruikt, maar is het een combinatie van verschillende materialen.
nee het ergste is dat er bij U verwekking geen rubber is gebruikt, dan hadden we hier niet zo'n idiote uitspatting gehad.

(grapje) B)

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 20:05:
Verwijderd schreef op 22 december 2003 @ 20:02:
ha ha ha ha

onzin man

(grapje) B)
hmm, je zegt dus zelf al dat hetgeen in pc's gebruikt wordt geen rubber is, het gaat hier vervolgens niet om trillings dempers maar om steuntjes voor geheugen sloten, sluitingen en lekstromen zijn niet zoals jij suggereerd slechts afhankelijk van je de gebruikte spanning, en vevolgens kan ik je gaan proberen uit te leggen wat hoog frequent sluiting is, maar gezien het niveau van je grapjes is dat onbegonnen werk. ( grapje :+ )

Maar laten we maar weer even on topic gaan, ik neem aan dat we het er wel over eens zijn dat steun voor zijn geheugen sloten wel een goed idee is, een nieuw bord kopen kan altijd nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-12-2003 23:28 ]

• Kres817
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-07 19:33
Ik zou er ook gewoon wat steun achter zetten.
Stukje plastic of zo.
Dus tussen de backplate en de moederboard.

Dik genoeg om de boel weer recht te maken.

Wel heel rustig werken want als je'm teveel buigt kan je het voor elkaar krijgen dat de banen op de printplaat kapot gaan doordat ze te ver worden uitgerekt/sammengedrukt.

offtopic: Gebruik zelf schroef afstand houders. Metaal dus

Ach ja..........

Verwijderd

Voor diegene die echt uit bovenstaande postings gaat denken dat rubber een geleider is: kijk eens in BiNaS en naar de diverse hoogvermogen bekabeling. Als het echt zou geleiden, zou je er dan echt een paar duizend Watt doorheen mogen jagen ? ;)
Bovendien kan ik je uit ervaring vertellen (niet alle kasten hebben plek voor afstandvoetjes op de juiste plek - en soms heeft de mobo installateur zin om de kast daarvoor te verbouwen) dat rubbervlakjes wel vaker gebruikt worden als afstandhouder zodat bij insteken van kaarten/ram/cpu etc niet het hele bordje doorbuigt. :)
Daarnaast hebben we het bij computers, en zeker bij het geheugen niet echt over hoogfrequent. Je kan een GSM signaal (>1GHz) niet echt vergelijken met de 200MHz van een geheugenbus. Dat een (buitenmantel van een) antenne vaak niet van rubber wordt gemaakt komt oa ook om het materiaal meer stugheid te geven waardoor het niet gaat zwiepen (lange antenne's voor lage frequenties) en door de hogere hardheid van plastics minder slijtgevoelig is. Overigens is de productie met plastics goedkoper - dus meer winstmarge.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 04:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 23 december 2003 @ 04:13:
Voor diegene die echt uit bovenstaande postings gaat denken dat rubber een geleider is: kijk eens in BiNaS en naar de diverse hoogvermogen bekabeling. Als het echt zou geleiden, zou je er dan echt een paar duizend Watt doorheen mogen jagen ? ;)
Bovendien kan ik je uit ervaring vertellen (niet alle kasten hebben plek voor afstandvoetjes op de juiste plek - en soms heeft de mobo installateur zin om de kast daarvoor te verbouwen) dat rubbervlakjes wel vaker gebruikt worden als afstandhouder zodat bij insteken van kaarten/ram/cpu etc niet het hele bordje doorbuigt. :)
Daarnaast hebben we het bij computers, en zeker bij het geheugen niet echt over hoogfrequent. Je kan een GSM signaal (>1GHz) niet echt vergelijken met de 200MHz van een geheugenbus. Dat een (buitenmantel van een) antenne vaak niet van rubber wordt gemaakt komt oa ook om het materiaal meer stugheid te geven waardoor het niet gaat zwiepen (lange antenne's voor lage frequenties) en door de hogere hardheid van plastics minder slijtgevoelig is. Overigens is de productie met plastics goedkoper - dus meer winstmarge.
200mhz = vhf = dus zelfs very high frequentie hetgeen jij bedoelt is relatief t.o.v. een processor die vaak in shf = super high frequentie werken.

rubber matels worden alleen bij energie transport op lage frequenties gebruikt waar de aansluiting flexibel moet zijn ( het enigste voordeel van rubber t.o.v. kunstoffen is dat de prijs/flexibiliteits verhouding het meest gunstig is maar daarintegen de houdbaarheid van het materiaal matig is, rubber kabels drogen uit waardoor in de loop van de tijd de electrische eigenschappen veranderen) , rubber antenne kabels worden niet toegepast omdat dit materiaal ongeschikt is door zijn zeer matige demping naar mate de frequentie hoger wordt.

hetgeen hier rubber voetjes genoemd wordt is geen rubber maar een uit diverse kunstoffen samengesteld materiaal. en ook deze mag je niet zomaar op hoogfrequent aansluitingen plakken en slechts op de punten waar de moederborden fabrikant vanuit het ontwerp ondersteunings punten bied.

Kortom rubber is niet geschikt als hoogfrequent isolator.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-12-2003 09:21 ]

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 11:00

Nessuno

io sono nessuno

help modus

tip 1 leg iets zwaars over de gehele lengte van je mobo
(ervaring leerd dat ut wel weer recht trekt)(boek of zo )

tip 2 Aopen levert vaak bij hun kasten van die rubberen afstand dopjes mee die voorzien zijn van dubbelzijdig plakband voor als je je bord moet ondersteunen op plaatsen waar geen schroef gaatjes zitten voor die koperen busjes
die moet je volgens mij wel los kunnen peuteren bij 1 of andere compu winkel
die aopen kasten verkoopt (je houd ze nl meestal over)
als je er niet aan kunt komen en je niet in rusland oid woond wil ik er wel een paar op de post voor je doen

Na rose e cient spin

Pagina: 1