Toon posts:

DIY subwoofer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
blijkbaar bevinden zich hier een serieus aantal audiofielen op het forum, dus daarom deze vraag:
Ik heb nu een zelf bijeengemixte 5.1 speakersetup die bestaat uit:
4x cambridge soundworks sats (= zeer slecht :( ) -> ingebouwde versterker
1x center pioneer HMP70
1x sub pioneer HMP70

de sub en de center worden door een pioneer sx 650 gestuurd.
Met deze combinatie krijg ik wel serieus wat power, maar de geluidskwaliteit is verschrikkelijk (+ ik weet niet hoelang mijn "subwoofer" het nog gaat uithouden, en het zou echt zonde zijn moest die speaker het begeven).
Mijn vraag was nu of ik door deze set te vervangen met een 5.1 kitje zoals de logitech 680 of iets gelijkaardigs een ongeveer even grote hoeveelheid aan geluid zou hebben, vooral in de zin van lage tonen? Ik sta nogal twijfelachtig tov setjes van bijna 500 watt, terwijl mijn 50 watt speakers die een ton wegen al een gat in de muur kunnen blazen :P

Indien zo'n set alleen maar slechter zou zijn en veel geld kosten (je kan het al raden: ik zit met zeer weinig poen, dus een degelijke versterker + boxen zit er zeker niet in), zou er dan niks aan te vangen zijn met mijn huidige setup?
Het grootste probleem nu is dat er van de sub een zeer vreemd geluid komt, vooral bij spraak. Het lijkt alsof er een smurf of iets dergelijks in de box zit :?
Is het überhaupt mogelijk om hier iets mee aan te vangen, of zijn échte subwoofers zoveel anders in constructie?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt nu een gewone speaker als subwoofer in gebruik. Dit kan natuurlijk nooit goed werken. Een echte sub is ervoor gemaakt om de lage tonen extra goed en zuiver weer te geven en geeft vaak lagere tonen weer dan de normale speakers (vandaar ook dat smurfengeluid). Ook de versterker van een actieve sub is extra voor bassweergave ontwikkeld, heeft een actief filter en over het algemeen meer vermogen. Helaas kon ik over die pioneer dingen niets op google vinden....

Al met al denk ik dat je met een nieuwe 5.1 setje beter bediend bent. Ik zou de pioneer speakers misschien erbij houden om mooi stereo muziek weer te geven (samen met je pioneer versterker).

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Mja, een aktieve subwoofer of gewoon een subwoofer die aangestuurd word door een versterker daar zit nogal wat verschil in, met name in de power en de juiste weergave van het laag gedeelte. Ik heb zelf een aktieve subwoofer maar dat ding gaat nooit meer weg, wat een power. Is btw van Sony, heb een complete Sony set staan, 5.1

Ik weet dat Sony altijd test met een master installatie. Ze bouwen dan een set van heel veel geld, rond de 500.000 euro en optimaliseren dat dan. Daar vanuit word met goedkopere technieken en grondstoffen consumenten sets van afgeleid en gebouwd voor een betaalbare prijs maar met gelijkwaardige uitkomsten. In dit geval kan ik alleen maar zeggen, Only SONY, want het principe wat ze hanteren is zeer goed voor de eindgebruiker. Daar waar vroeger de meer gerenomeerde merken de boventoon voerde tegen duurdere prijzen kwam SONY met een goeie oplossing voor dezelfde kwaliteit :)

Spaar nu maar voor een leuke aktieve subwoofer, desnoods doe je er iets langer over om hem aan te schaffen, maar je zal er zeker geen spijt van krijgen, liever iets langer doorsparen dan straks weer met smurfen om je heen zitten :+

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 00:25:
Mja, een aktieve subwoofer of gewoon een subwoofer die aangestuurd word door een versterker daar zit nogal wat verschil in, met name in de power en de juiste weergave van het laag gedeelte. Ik heb zelf een aktieve subwoofer maar dat ding gaat nooit meer weg, wat een power. Is btw van Sony, heb een complete Sony set staan, 5.1

[...]
Ik begrijp wat je probeert te zeggen, maar zoals je het schrijft hoeft niet noodzakelijk te kloppen. Een goede versterker + passieve sub kan je hele huis doen schudden :)

Maar een actieve sub is meestal wel prettig omdat de verstker dan niet zoveel power eruit hoeft te sturen in de lagen regionen. Dat neemt de versterkermodule in de actieve subwoofer dan over.

Dus als je geen hele hoge eisen stelt aan je geluid, duw dan iets meer geld in een versterker en bouw dan gewoon passieve speakers erbij.

En 500Watt zegt niks. De logitech Z680 speakers zijn 5x15Watt drivers + 1x 150Watt

10 watt en 500 watt is slechts 17dB verschil. Oftewel, als je 50x zoveel vermogen ertegenaan gooit, dan pak je maar 17dB meer...

10Watt RMS geeft meer volume dan 500Watt piek vermogen. Dus ik zeg, koop een goede versterker, en bouw lekker zelf een subwoofer :)
Als je veel plek hebt, kun je voor 25,- een sub hebben die tot onder de 30Hz komt.
(Visaton T200, simpel en effectief)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ben overtuigd. Ik zou me nu een degelijke amp willen kopen & wat aanmodderen met mijn huidige speakers (bwa, mijn goeie ouwe celestions zijn nog zo slecht niet :P )

nu is enkel nog de vraag: kan je een degelijke sub-400€ amp kopen en zoja, dewelke?
Enige tips zouden zeer welkom zijn, want de keuze is echt overweldigend

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Ik heb eens een sub gebouwd met een 150w conrad module, niet duur en hij presteerde erg goed. zie [rml][ DIY]Alu Cone Sub (pics)[/rml] voor meer details. Er is inmiddels ook een 300w versie van uit, ik denk dat deze ook wel lekker presteert. Als driver zou je bijvoorbeeld naar de ax1515 of 2x de ax1010 van raveland kunnen kijken, eigenlijk voor auto's bestemd maar ze schijnen erg goed te klinken in een normaal subje. Uiteraard zijn er nog veel meer goede merken (oa Seas) maar dat laat ik aan andere mensen over om te promoten ;)

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

Pagina: 1