Processor kapot door koelpasta?

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78738

Topicstarter
Ik heb op de HCC een soyo SY-K7VTA-B moederbord gekocht (€19,-), voor een oude AMD Duron 700 mhz die ik nog had liggen. Thuis dus alles aan te sluiten (ram uit een oude pc erin, oude PCI-videokaart erin, voeding eraan (had er drie gekocht voor €2,-, twee bleken er niet te werken :(). Natuurlijk ook de processor erop, met koeling. Er zat nog erg veel koelpasta op van de vorige keer, en ik heb er wat nieuw opgedaan. Booten, geen beeld. Paar keer geprobeerd, deed het niet.
Dus ik speakertjes aan sluiten, en dit moederbord gaat voorlezen wat er fout is ;) alleen heel zacht :(. Nouja hij zegt dus 'Processor may be damaged or not installed properly'. Dus ik heb hem schoongemaakt met wasbenzine en alcohol, zoals ik ergens in een ander topic gelezen had. Nu ziet hij er mooi schoon uit maar hij wil nogsteeds niet opstarten :(. Het lijkt mij zo stug dat door contact tussen die dingetjes aan de zijkant je hele processor dood is!
Weten jullie misschien of hij toch dood is, of of ik iets anders fout doe?

Ik weet het echt niet meer... ik denk dat ik morgen / overmorgen maar is de pc-winkels die we hebben op Texel langs ga om te vragen of ze nog een oude Duron hebben liggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliep
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-05 13:16
zat er koelpasta over de transistoren? Als daar ZILVERpasta over zat is ie dood...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik voorzie een aantal opties;

1: Moederbord may be damaged ;)
2: Proccesor was al stuk ?
3: Proccesor stuk gegaan door koeler plaatsen cq hoekjes afgebroken (wellicht zeer slecht zichtbaar)
4: Voeding levert niet genoeg ?

Wat me stug lijkt is dat je proccesor door die koelpasta dood gegaan is. Normaliter word die opzij gedrukt, er staat behoorlijk wat druk op, iig genoeg om die koelpasta opzij te drukken...

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Natuurlijk ook de processor erop, met koeling. Er zat nog erg veel koelpasta op van de vorige keer, en ik heb er wat nieuw opgedaan.
Ik hoop dat je dan wel de oude koelpasta verwijderd hebt. Koelpasta koelt namelijk niet, het geleidt alleen beter dan lucht, doch slechter dan metaal. De hoeveelheid koelpasta moet altijd minimaal zijn, en de componenten hard op elkaar drukken, om een zo'n dun mogelijke filmlaag te creeren.

Maar: Als de CPU niet heet is geworden (ik hoop dat je dat gecontroleerd hebt), heb je hem ook niet opgeblazen. Of hij was al defect, of je mist nog een voedingsspanning. De CPU heeft vaak een eigen spanningsstabilisator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nog een paar keer geprobeerd, hij zegt er nog iets na over een battery ofzo, ik kan het niet verstaan :(... en ja ik had zoveel mogelijk koelpasta verwijderd, maar niet met wasbenzine; het grootste deel was weg, maar misschien zat er nog wat wat geleidde naar die dingetjes aan de zijkant... zou hij dan echt dood zijn?

En ja ik heb er niet zo'n hele krachtige voeding op zitten, maar wat zit er nou op dat veel stroom gebruikt?

alleen mobo + ram + pci-videokaart... dat kan een 200 watt voeding echt wel aan...

nee, de hoekjes zijn niet afgebroken, en volgens mij koelt hij wel gewoon goed...

deze processor komt uit mijn ma's pc, en voordat hij daaruit ging deed hij het perfect. Daarna heeft hij alleen nog maar een half jaar in de kast gelegen (in een plastic doosje waar mijn nieuwe proc in zat :P)

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 78738 op 30-11-2003 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kijk es naar die voltages van die voeiding :)

Ff de 3.3 volt, de 5 volt en de 12 volt doormeten :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Wat voor pasta is het nu?? Zilver of gewone witte!!!!

[ Voor 4% gewijzigd door Nimrod|IA op 30-11-2003 22:36 ]

>Systeemspecs<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
silver pasta :(
nou ik ga pitten... morgen weer vroeg op... kijk morgen wel naar jullie reacties hoop dat er wat bijzit waar ik wat aan heb :)

denk eigenlijk dat er niks anders opzit dan een nieuwe oude processor kopen :(

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 78738 op 30-11-2003 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Naja als dat van die goedkope zilver rotzooi is hoeft dat nog niet zoveel uit te maken, dat is zilver-oxide, en dat geleid toch niet/slecht (dacht ik... :+)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xof
  • Laatst online: 12-05 10:38

Xof

Als jij je proc echt goed schoongemaakt hebt en niet teveel koelpasta dan zal het daar niet aan liggen lijkt mij. Maak hem nog eens heel goed schoon en kijk heel goed of er niet een stukje van de core is afgebroken, want dan heb je de oorzaak gevonden.

Maar je zegt dat je een paar goedkope voedingen hebt gekocht en waarvan er 1 het doet... nu heb ik eerlijk gezegd ook niet zoveel vertrouwen in de ene voeding :D
Misschien even proberen om een andere voeding erop aan te sluiten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23081

Zilverpasta? Artic silver? Zo'n pasta's zijn geleidend, dus mogelijk dat je cpu kortgesloten was en dood???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Een voeding van 2 euro... en je vraagt je af waarom je pc niet werkt ? Hang eens een andere voeding eraan en kijk wat er dan gebeurd. ( 1tje die wat duurder was )

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:08

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Dat bord, komt dat van die duitser die ze zo mooi had ingepakt in een bruine kartonnen doos, met een a4 er op geplakt?

Dat zijn namelijk borden die bij Soyo vandaan komen, waren reserve borden. Niet alles ervan werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wh-vanderpost
  • Laatst online: 26-05 11:58
De foutmelding die je krijgt, kan je ook krijgen als de FSB/multiplier niet goed staat. Toevallig dit weekend nog een MSI bord met Athlon 2500+ in elkaar geprutst. Dat bord kon door middel van 4 ledjes diagnostische meldingen geven. Toen de combo FSB - MP verkeerd stond kreeg ik die melding volgens de manual en de ledjes! Dus Clear dat bord ff en probeer het ff met de default settings....

All knowledge is written

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:06

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Probeer anders de cpu eens in een andere pc.

Dan weet je gauw genoeg of cpu of mobo kapot is :)

(of eventueel voeding)

Tweakers Discord

Pagina: 1