Toon posts:

[OC][P4] FSB iets hoger geeft al vastloper?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De garantie is laatst verlopen van mijn PC en ik dacht "opvoeren die hap". Veel verstand heb ik er niet van maar ik heb de Faq gelezen over het overclocken en ben toen zoals in Faq stond in BIOS met hele kleine stapjes de FSB gaan opschroeven. (FSB heet in mijn BIOS volgens mij "cpu clock")
Default stond deze op 100MHz. Bij een cpu clock van 103 MHz starte de computer nog wel op maar bij het spelen van een spelletje liep het spel vast, de computer zelf niet. Bij 103 MHz gaf hij als kloksnelheid 2.29 MHz aan.
Bij 104 MHz was van opstarten al geen spraken meer.

In de Faq las ik dat een FSB van 160 geen probleem hoeft te zijn, dus vraag ik mij af wat er aan de hand is? Of is mijn processor gewoon niet verder op te voeren.

Mijn computer gegevens zijn:
Moederboord: CT-9BJD
processor: GenuineIntel Family 15 Model 2 2.2 GHz Stepping 4

Weet iemand misschien wat ik fout doe of waar ik naar moet kijken? Of valt er in mijn geval niet zo veel op te voeren?

Bedankt,

Sil

Verwijderd

Heb je wat meer info?

Spanning op je proc, temps?

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Er zijn nooit geranties met overklokken. Gewoon pech dus. Enige wat je zou kunne doen is extra koeling regelen.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

2.2GHz processor die standaard op 100MHz fsb loopt?

* Oxi is niet zo thuis in intel meuk

edit: welkom op got

[ Voor 32% gewijzigd door Oxi op 30-11-2003 21:47 ]

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Even een titelfix, want dit lijkt nergens op :P. Overigens een wilde gok: je geheugen ;). Oftewel, geef meer specs, volts, temps etcetera, dan kunnen er al heel wat meer tips gegeven worden. Want zo tast iedereen inclusief jijzelf in het duister over waarom het niet harder kan ;)

LinkedIn
Instagram

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-02 15:08
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 21:41:
...
Bij 103 MHz gaf hij als kloksnelheid 2.29 MHz aan.
Dat zal 2.29 GHz zijn.
Waarschijnlijk zal je 1) je koeling moeten verbeteren en 2) het voltage op je proc verhogen. Dan geraakt ie nog wel iets verder.

En idd zoals Reemf zegt, het kan aan andere onderdelen liggen ook. Kijk eens of je in je bios ook de fsb voor je processor alleen kan verhogen (CPU fsb plus of zoiets), dan loopt alleen je processor sneller, en niet je RAM en PCI enzo

[ Voor 28% gewijzigd door naftebakje op 30-11-2003 21:54 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Meer informatie is inderdaad handig voor ons "buitenstaanders" die jou pc specs natuurlijk niet kunnen "ruiken" / "aanvoelen". :Y)

Mogelijke oorzaken: het geheugen houdt je tegen; waarschijnlijk kan er in het moederbord slechts SDRAM worden gebruikt (twee versies PC100 of PC133), waarbij je dus met de standaard divider niet verder komt (tip: probeer een andere divider te gebruiken).

Maar zoals eerder gezegd, probeer wat meer gegevens te geven, dan zullen mede-tweakers je toch beter kunnen helpen / uitzoeken welk component je achterhoudt.

Om op Oxigen terug te komen, 100 MHz kan zeer zeker... een van de eerste versies van de P4 draait op 400 MHz (QuadPomped)... toen kwam de 533 MHz versie en huidige 800 MHz versie. :P

-Edit-
Hmmm veel mensen online op het moment, beetje laat met submitten hierzo... zo lijkt het beetje dubbelop gepost ;)

[ Voor 11% gewijzigd door InsjaHH op 30-11-2003 21:56 ]

Website, Flickr, FB, Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Oke hier zijn nog wat andere gegevens:

Video: Geforce 4 MX440 ver. 6.13
Bus type: PCI, ISA, USB
BIOS: Intel R-42302e31 Award Modular Bios v 6.00PG 12/17/01
DRAM Memory:
-Two 184 pin DDR DIMM sockets support up to 2 GB
-Support PC-1600/2100 DDR SDRAM Modules
Chipset: 845+ICH2 chipset
Ik heb er 512 MB in zitten bestaande uit 2x 256MB (ik weet alleen niet wat voor type)

verder nog de volgende spanningen en temperaturen:

CPU Vcore: 1.42 V
SVSB (V): 5.02 V
System temp.: 28 graden Celcius
CPU temp.: 38 graden Celcius

Thnx. :)

• Copycat
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Copycat

Stamgast @ HGGCT

Je Vcore is idd aan de lage kant officeel gaan ze volgen s mij niet eens lager dan 1.5V , dus opvoeren die hap :Y)

P4 2,53 512MB PC3200, GF4 Ti4200

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-02 17:58

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Wat voor processor heb je verder?

En merk/make etc van je moederboard? je voeding? hoeveel watt?

Verder staat erop http://www.overclockers.com een cpu database met overgeclockte cpu's, hier kan je kijken hoever andere mensen zijn gekomen.

Verder is een overclock van maar 3mhz op je bus heel erg weinig. Gezien je Vcore gok ik ook dat deze aan de lage kant, schroef dus je vcore wat op in je bios. tot 1.7V zou ik me absoluut geen zorgen maken (dus + 0.2V).

Verder zou je je voeding kunnen vervangen. hoe zijn bijvoorbeeld je +12V en je +5V van je voeding (staan in je bios waarschijnlijk, en anders even speedfan of motherboard monitor installeren)..

suc6.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gekeken in BIOS en zie daar ook CPU Vcore staan maar kan er niets aan veranderen?? :| Kan dat?

Dit zijn de spanningen, afgelezen uit BIOS:

CPU Vcore: 1.42V
SVSB (V): 5.02V
+1.5V: 1.48V
+3.3V: 3.29V
+5V: 5.05V
+12V: 12.03V
-12V: (-)11.21V
-5V: (-)4.75V

Ik weet niet precies wat allemaal belangrijke info is v.w.b. de processor, maar hier is het een en ander:
Specification: Intel(R) Pentium(R) 4 CPU 2.20 GHz
Code Name: Northwood
Brand ID: 9
Technology: 0.13 (mu, micro)
Family: F
Model: 2
Stepping: 4
Revision: B0

Moederboord:
Merk: Chaintech
Type: 9BJD

Ik hoop dat er een goude tip in aantocht is!!!! :) :)

thnx....

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
je vcore is laag , probeer eens 1.6v te doen dat zal al wel helpen ;)

even de neiuwste chaintech bios erin flashen (www.chaintech.dk)

[ Voor 33% gewijzigd door Gipsy King op 01-12-2003 19:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, ik ga de nieuwe BIOS er in flashen.
maar op de site van chaintech zijn meerdere updates van Award flash utility.
Kan ik gelijkt de nieuwste versie flashen of moet ik eerst de tussenliggende versies flashen??

Klopt het dat het flash bestand een bin bestand is??

Bedankt

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 19:41:
Oke, ik ga de nieuwe BIOS er in flashen.
maar op de site van chaintech zijn meerdere updates van Award flash utility.
Kan ik gelijkt de nieuwste versie flashen of moet ik eerst de tussenliggende versies flashen??

Klopt het dat het flash bestand een bin bestand is??

Bedankt
Als het goed is wel, alhoewel het ook een hex-gecodeerd(aasembler-code) bestand zou kunnen zijn

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Verwijderd

Topicstarter
Nou, BIOS is geflased en in BIOS zijn de volgende instelmogenlijkheden bij gekomen:
"AGP clock" staat standaard op 66MHz
"Memory frequency for" staat op auto266 (dit is bij een FSB van 100MHz

Het is alleen jammer dat er in BIOS geen instelmogelijkheid is voor Vcore.. :(

Weet iemand wat er aan de hand is of wat en hoe ik de Vcore wel kan veranderen??

Computer gegevens staan in de replies hier boven.

thnx.. ;)

• InsjaHH
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11-2025
Waarschijnlijk moet je bij CPU Settings de "Auto"-settings op "Manual"-settings zetten, waarna je de VCore wel kunt veranderen naar bijv. 1.6V zoals hierboven gezegd.

Je moet echter wel weten wat je FSB is/was, een P4 "A" Core werkt bijv. met een 400 MHz FSB, "B" met 533 MHz FSB, "C" met 800 MHz FSB.

Meeste BIOS'en gaan uit van de "echte" FSB, sinds P4's quadpomped zijn, dus respectievelijk 100, 133 en 200 MHz. Hopelijk kan je hier iets mee...\

Website, Flickr, FB, Twitter

Pagina: 1