[alg] Spontane reboots / instabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

• r5d
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Topicstarter
Voordat iedereen direct begint te slaan ;)
Ja, ik heb de search gebruikt en ja ik heb de FAQ gelezen. Maar toch zou ik graag jullie mening over het volgende willen hebben:

Ik heb sinds kort op zeer onregelmatige tijden last van spontane reboots. Nadat de pc reboot is het vrijwel onmogelijk om het ding normaal aan de praat te krijgen, tijdens het booten en soms in windows zelf volgt direct alweer een nieuwe reboot. Dit alles kan zo'n 10 keer achter elkaar doorgaan, en soms werkt alles "op eens" weer ?!

Waar kan dit aan liggen:

Geheugen
Ik heb sinds +/- vier weken extra geheugen (256 mb) in m'n pc zitten. Het nieuwe geheugen lijkt dus ook de boosdoener. Ik heb het getest met zowel Memtest86 als met GoldMemory. Alleen memtest86 levert fouten op tijdens test 5, maar dit is een bekend "probleem" icm een athlon proc. Het is bovendien ook vreemd dat het geheugen nu opeens problemen oplevert terwijl het toch 1,5 week goed heeft gewerkt. Daarnaast zie ik ook nooit een BSOD.

Harddisk
Mijn IBM harddisk heb ik uitgebreid getest met DiskFitness en dit levert geen problemen op.

Operating system
Het probleem lijkt ook te maken te hebben met het besturing systeem. Echter ik draai naast Windows XP ook nog Debian/GNU linux (knoppix hd install) en deze wil ook niet goed opstarten na zo'n reboot sessie. Zelf de knoppix cd wil niet opstarten!! Ik vraag me dan ook af of formateren en alles opnieuw installeren zin heeft.

Kortom, weet iemand misschien hoe dit alles zo plotseling kan??

PS: Wat me overigens net opviel in winXP was dat er een bestandje BOOTEX.LOG in de C:\ schijf is aangemaakt. Dit bestand kan ik btw niet openen.

Systeem
Athlon 1200 mhz
MSI k7T Turbo
512 mb sdram 133 mhz
40GB IBM Harddisk
GeForce 2 MX
Dualboot WinXP / Knoppix

Later betaal je meer, maar dan heb je wel een gratis datalimiet....

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:46
Ik ben bang dat ik het zelfde probleem heb als jou.. Wat voor dingen doe je als hij reboot?

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-08 09:02
wat voor voeding heb je?

Verwijderd

Mits je WinXP hebt:
Boot van de CD, en ga naar dat commando venster. Daar kom je vanzelf wel uit :) Doe dan gewoon een checkdisk (chkdsk ofzo) op je PC en laat de boel eventjes draaien.. reboot daarna en als het goed is werkt het weer als een zonnetje.

Dat werkte bij mij tenminste.

Als dat niet werkt.. format C:\ :P

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Het bestand bootex.log is een bestand dat aangemaakt door MS-Windows na bijv. een 'advanced chkdsk'.

Het heeft er daarom alle schijn van dat er iets mis in met je OS. Mogelijk heeft de installatie van Knoppix daar mee te maken.

Probeer eens die installatie ongedaan te maken en XP te herinstalleren. Ik denk niet dat dit een hardwareprobleem zal zijn.

Meer info over bootex.log

ARME AOW’er

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PimpDiddy schreef op 30 november 2003 @ 21:31:
Alleen memtest86 levert fouten op tijdens test 5, maar dit is een bekend "probleem" icm een athlon proc.
Waar heb je dit eigenlijk vandaan? Fouten in Test #5 kunnen bij mijn weten op zowel het fysieke geheugen als op de CPU cache slaan. Om het een en ander uit te sluiten zou je in de BIOS alle caching opties moeten uitschakelen en de memtest opnieuw doen. Wanneer het dan geen fouten in #5 meer vindt, dan is de CPU dus gaar :)

edit:
Ik zie nu dat je een MSI K7T hebt .. Controleer ook eens de condensatoren op het mobo. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 30-11-2003 22:34 ]

• r5d
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Topicstarter
Gewoon een-of-andere noname voeding, maar ik verwacht niet dat die de problemen veroorzaakt.
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 21:55:
Doe dan gewoon een checkdisk (chkdsk ofzo) op je PC
Ik heb checkdisk vanuit windows gedaan en dat levert geen fouten op. Ik zal het ook eens vanaf de winXP cd proberen (als dat iig wat uimaakt :? )
BalusC schreef op 30 november 2003 @ 22:32:
zie nu dat je een MSI K7T hebt .. Controleer ook eens de condensatoren op het mobo
Goed punt! Maar, de condensators zien er perfect uit. De bovenkant is niet opgebarsten en er komt geen bruine shit uit.
BalusC schreef op 30 november 2003 @ 22:32:
[...]
Waar heb je dit eigenlijk vandaan? Fouten in Test #5 kunnen bij mijn weten op zowel het fysieke geheugen als op de CPU cache slaan. Om het een en ander uit te sluiten zou je in de BIOS alle caching opties moeten uitschakelen en de memtest opnieuw doen. Wanneer het dan geen fouten in #5 meer vindt, dan is de CPU dus gaar :)
Op de memtest86 site (www.memtest86) staat het volgende onder "known problems". Ik ging er dus ook vanuit dat het niet zoveel uitmaakte. |:( Ik zal de cache eens uitschakelen (kan dat eigenlijk zonder risico???).
There have been numerous reports of errors in only tests 5 and 8 on Athlon systems. Often the memory works in a different system or the vendor insists that it is good. In these cases the memory is not necessarily bad but is not able to operate reliably at Athlon speeds. Sometimes more conservative memory timings on the motherboard will correct these errors. In other cases the only option is to replace the memory with better quality, higher speed memory. Don't buy cheap memory and expect it to work with an Athlon! On occasion test 5/8 errors will occur even with name brand memory and a quality motherboard. These errors are legitimate and should be corrected.

• r5d
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Topicstarter
O'ja, dit viel me net pas op, de systeemtijd is "zo maar" verzet :? Erg weird allemaal

Verwijderd

PimpDiddy schreef op 01 december 2003 @ 19:32:
O'ja, dit viel me net pas op, de systeemtijd is "zo maar" verzet :? Erg weird allemaal
Check/vervang in dat geval eens het batterijtje van je mobo, daar ontstaan soms de raarste problemen van (althans bij mij, check dit topic :) ).

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 19:42 ]

Verwijderd

Rebooten van je pc is bijna 90% van de gevallen (wat mijn ervaring is) geheugen.
niet zo zeer dat het geheugen niet goed zou zijn maar wel dat het te maken heeft met het merk geheugen. Zeker als je 2 verschillende merken in je pc hebt zitten.

wat je kan doen is zorgen dat je maar 1 module in je pc stopt en voordat je wat gaat doen eerst booten van je xp cd en dan R kiezen voor de console. dan zoals hier boven al gezegt werd kiezen voor CHKDSK maar nu met de optie /p er achter.
eenmaal dat gedaan nog een keer chkdsk doen met de optie /R er achter.
en dan pas de pc opstarten.

9 van de 10 keer start de boel op zonder problemen en blijft de boel dan ook draaien.

Mocht je dan nog steeds problemen hebben ga dan naar de website van je mobo fabrikant en kijk of er toevallig aanbevolen merken geheugen bij staat voor je mobo. als dat zo is kan je je er maar beter aan houden. Ik heb het zelfde ervaren met m'n asus bord. Na controle op de site en het juiste merk geheugen gekocht te hebben draait het nu als een zonnetje.

Wat ook nog kan maar niet echt vaak voor komt is dat je updates van xp hebt gedraait wat om wat voor reden neit omkan gaan met een bepaald progie. maar in jouw geval lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Nog een optie is dat je pc lekt... dat wil zeggen je kast veroorzaakt een sluiting en of massa probleem. Dit vinden veel mensen bullshit maar zelf ben ik er toch van overtuigt dat het een mogelijkheid is.
dus ff mobo uit kast halen en los er van opbouwen en kijken wat hij doet.

om je bsod te kunnen zien ff in system (config scherm) reboot uitzetten.
waarschijnlijk krijg je een mooi blauw scherm met IRQ LESS OR EQUAL.
is dat het geval dan is het zeker een geheugen kwestie

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 19:47 ]

• r5d
  • Niet online

r5d

Read more, write less...

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 19:45:
Rebooten van je pc is bijna 90% van de gevallen (wat mijn ervaring is) geheugen.
niet zo zeer dat het geheugen niet goed zou zijn maar wel dat het te maken heeft met het merk geheugen. Zeker als je 2 verschillende merken in je pc hebt zitten.

wat je kan doen is zorgen dat je maar 1 module in je pc stopt en voordat je wat gaat doen eerst booten van je xp cd en dan R kiezen voor de console. dan zoals hier boven al gezegt werd kiezen voor CHKDSK maar nu met de optie /p er achter.
eenmaal dat gedaan nog een keer chkdsk doen met de optie /R er achter.
en dan pas de pc opstarten.

9 van de 10 keer start de boel op zonder problemen en blijft de boel dan ook draaien.

Mocht je dan nog steeds problemen hebben ga dan naar de website van je mobo fabrikant en kijk of er toevallig aanbevolen merken geheugen bij staat voor je mobo. als dat zo is kan je je er maar beter aan houden. Ik heb het zelfde ervaren met m'n asus bord. Na controle op de site en het juiste merk geheugen gekocht te hebben draait het nu als een zonnetje.

Wat ook nog kan maar niet echt vaak voor komt is dat je updates van xp hebt gedraait wat om wat voor reden neit omkan gaan met een bepaald progie. maar in jouw geval lijkt me dat onwaarschijnlijk.

Nog een optie is dat je pc lekt... dat wil zeggen je kast veroorzaakt een sluiting en of massa probleem. Dit vinden veel mensen bullshit maar zelf ben ik er toch van overtuigt dat het een mogelijkheid is.
dus ff mobo uit kast halen en los er van opbouwen en kijken wat hij doet.

om je bsod te kunnen zien ff in system (config scherm) reboot uitzetten.
waarschijnlijk krijg je een mooi blauw scherm met IRQ LESS OR EQUAL.
is dat het geval dan is het zeker een geheugen kwestie
Bedankt voor de tips, i'll keep it in mind! Ben nu test 5 van memtest86 aan het draaien en hij geeft nu (na +/- 2,5 uur) nog geen enkele fout :? Ik zou toch zweren dat ie de eerste keer fout ging :/

Naja, eerst maar eens winXP opnieuw installeren dan zijn software problemen ook uitgesloten.

Pagina: 1