Toon posts:

Voor de oerknal geen tijd?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik las laatst iets vaags ergens stond dat
er voor de oerknal geen tijd en ruimte bestonden en dat die allemaal zijn ontstaan tijdens de oerknal.

Trouwens nog wat over tijd, is het mogelijk dat je uit " fase" raakt? ik bedoel daarmee tijd is voor iedereen gelijk, maar stel door een of andere vage gebeurtenis ( b.v. een paddo trip) lijkt het alsof iedere seconde voor die persoon 3 seconden is. De tijd vertraagt als het ware om je heen. Is zoiets mogelijk heeft iemand daar ervaringen mee?

groeten Eelke (8>

Verwijderd

Even relativeren: Tijdens de oerknal zijn pas de natuurwetten zoals die nu gelden ontstaan. Tijd is ook zo'n natuurkundig verschijnsel. Wat ik hiermee wil zeggen is dit: Wij kunnen aan de hand van de huidige natuurwetten geen voorstelling maken van wat er "voor" de oerknal was. Simpel omdat de elementaire aspecten van de natuurkunde "toen" nog niet bestonden. "Toen" bestond het heelal uit een oneindig klein punt (een punt heeft geen afstanden) met een oneindig hoge dichtheid. Dit punt had dus ook een oneindig grote massa. Althans, dat nemen we aan, we kunnen het namelijk niet met de formule "massa = dichtheid * lengte * breedte * hoogte" bepalen. Reken maar uit;
oneindig * 0 * 0 * 0 = massa = :?

Deze en alle andere wetten zijn ook pas ontstaan tijdens de oerknal. Alsmede ons begrip van tijd, afstand, massa en energie, die trouwens alle aan elkaar gerelateerd zijn door de formule E=mc^2.

Snappie?

Verwijderd

En toch blijf ik hierbij:

Er was eerst niets, en dat is nog ontploft ook!

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

GraasGast

Analogue Heaven

wat was er om dat punt heen dan?

Verwijderd

niets en alles

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-01 13:57
snuffie> er is geen natuurwet die zegt dat dat niet mogelijk is....

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Guys, hier kom je niet uit. Als de oerknal er geweest is (dat is niet bewezen, dat is een religie net als dat je in God gelooft!) was er daarvoor dus niks? Niks kan niet knallen.... Dat valt toch niet te snappen dus ik ga me er niet druk om maken (denk ik)

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Het hele idee van een knal is niet van toepassing op de oerknal. Lees er eens wat boeken over zou ik zeggen.

Ik ga hier verder niet op in, want ik ga mijn tijd niet verdoen hier.

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

• freddifish
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-01 11:57

freddifish

schnappi !

Die oerknal is afgeleid van nu waargenomen roodverschuiving (soort dopplereffect met licht) maar dat is OOK afhankelijk van de natuurkunde die het gevolg is van de oerknal.. een duidelijk kip en ei probleem volgens mij :?

'people say I'm a drinker, but I'm sober half the time' - Mick Jagger | mail: freddifish_AT_gmx.net

Pagina: 1