Toon posts:

Corsair PC133 geheugen toch niet op PC100?

Pagina: 1
Acties:
  • 165 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Net vandaag voor een ouwe bak extra geheugen gekocht op de HCC.
Geheugen:
Corsair 128 SD-ram PC-133 x 2

De bak:
Digital Personal Workstation 400i - P6bx-s
had maar 64 mb geheugen.

Deze pc heb ik een paar jaar geleden gekocht omdat mijn vriendin nog een oude Pentium 100 had.
Deze processor is 400 Mhz, dus ach, is iets sneller.

Het Corsair geheugen wat ik dus heb gekocht, zou (ook volgens de Corsair site) moeten werken op een PC100 systeempje..... dus... niet.

Ik zat gelijk te denken aan een Bios-update, maar zoeken op Digital Equipment levert alleen op dat ik bij HP ben uitgekomen. Ze zullen vast overgenomen zijn dan.. Maar op de hele site van HP kom ik geen enkele support voor deze pc tegen.

Ben dus dringend op zoek naar een Bios-update, en waar ik de update vandaan kan halen, EN een boekje wat bij het moederbord hoort. Want misschien is het een simpele jumpersetting die ik moet wijzigen..

Iemand een idee?

<edit> P.S. ik heb dus gezocht in oude posts maar niets kunnen vinden </edit>

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 20:39 ]

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik denk niet dat het probleem het 100 of 133Mhz gebeuren is, dat is gewoon backwards compatible.
Ik denk eerder dat je mobo geen double sided geheugen wil eten ofzo.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Je chipset kan niet overweg met de opbouw van die geheugenmodule.

Valt niets aan te doen. Staat ook in de faq... Ligt aan de opbouw en omvang van de afzonderlijke chips op de module.
Veel PC133 modules hebben een andere opbouw (minder chips, met elk meer capaciteit).

{signature}

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Of juist double sided wil hebben.
Of andere configuratie qua chips / adreslijnen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:10

DkF

Maar wat je niet vermeld: doen ze het helemaal niet of ziet de PC maar de helft van de module zoals "sjuk" vermoed ivm double sided DIMMs...

Verwijderd

Topicstarter
DkF schreef op 30 november 2003 @ 20:46:
Maar wat je niet vermeld: doen ze het helemaal niet of ziet de PC maar de helft van de module zoals "sjuk" vermoed ivm double sided DIMMs...
Ze doen het helemaal niet.
Ik heb beide modules geplaatst samen met de oude 64 mb module, en dat werkte niet. Kreeg een foutmelding bij het starten van Windows dat er een bestand zou missen (geen idee meer welk bestand)
Daarna 1 module geprobeerd alleen (de 128 mb module dus), en daar reageerde de pc helemaal niet op.

Maar niemand weet dus waar DE in opgegaan is? En waar ik nog support voor oude mobo's kan krijgen van DE?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Digital -> DEC
Overgenomen door Compaq.
Da's overgenomen door HP inmiddels :P

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Nieuw geheugen of 2e hands spul? Kan zijn dat 't gewoon brak/stuk is natuurlijk. Kun je het in een andere bak testen?

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Abbadon schreef op 30 november 2003 @ 21:36:
Nieuw geheugen of 2e hands spul? Kan zijn dat 't gewoon brak/stuk is natuurlijk. Kun je het in een andere bak testen?
Digital overgenomen door compaq en daarna weer door HP...das foute boel, dan neem ik aan dat al die support voor DEC er niet meer is :( :(

Tis trouwens nieuw geheugen en ik heb het net een paar minuten geleden getest op mijn eigen bak en dat gaat prima..

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 21:18:
Maar niemand weet dus waar DE in opgegaan is? En waar ik nog support voor oude mobo's kan krijgen van DE?
Je kan beter kijken welke chipset je mobo heeft. Dan weet je welke modules er allemaal op passen.

Ik heb het zelfs voor je opgezocht. O-)
Je mobo heeft een Intel440BX chipset. Hele bekende/populaire chipset en ik weet uit eigen ervaring dat ie hoe dan ook _niet_ werkt met de PC133 modules van Corsair. (ik werk in een pcwinkel + heb zelf een mobo met 440bx)
Meestal worden de 128 en 256 MB bankjes dan voor de halve capaciteit herkend, maar ook soms totaal niet.

edit:
Hmmz, je eigen bak werkt wel en de chipset die daar op zit spreekt mijn mooie verhaaltje nogal tegen...

[ Voor 19% gewijzigd door Voutloos op 30-11-2003 21:42 ]

{signature}

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voutloos schreef op 30 november 2003 @ 21:39:
[...]

Je kan beter kijken welke chipset je mobo heeft. Dan weet je welke modules er allemaal op passen.

Ik heb het zelfs voor je opgezocht. O-)
Je mobo heeft een Intel440BX chipset. Hele bekende/populaire chipset en ik weet uit eigen ervaring dat ie hoe dan ook _niet_ werkt met de PC133 modules van Corsair. (ik werk in een pcwinkel + heb zelf een mobo met 440bx)
Meestal worden de 128 en 256 MB bankjes dan voor de halve capaciteit herkend, maar ook soms totaal niet.

edit:
Hmmz, je eigen bak werkt wel en de chipset die daar op zit spreekt mijn mooie verhaaltje nogal tegen...
Zie de PMG en RAM FAQ-

i440BX kan overweg met 128Mb chips met tenminste 8 datalijnen. Dat betekent dat je 128MB single sided en 256MB double sided kunt hebben. Neem je 128MB met 4 chips van 16Mx16, dan zal het als 64MB herkend worden (16Mx16=256Mb), evenals een 256MB module met 32Mx8 chips als 128MB herkend gaat worden.

Maar er is een ander addertje onder het gras: in tegenstelling tot wat velen denken is NIET zo 1-2-3 aan een module te zien of het single- danwel doublesided is, een SS module kan namelijk aan beide kanten chips hebben en een doublesided module aan een enkele kant.

Single-sided modules van 128MB met 16 chips (van elk 32Mx4) zullen in het geheel niet werken omdat de i440BX chipset niet zoveel chips kan addresseren. Zo'n 16-chip SS module lijkt voor de leek op een doublesided reep met 16Mx8 chips, maar is electronisch totaal anders.

Er is maar een betrouwbare manier van achterhalen wat je hebt, en dat is de chip opschriften napluizen.

Maar goed, ik heb het vermoeden dat dit behoorlijk offtopic is. Mijn gok is dat die DEC BX systeem namelijk registered en/of ECC geheugen gebruikt en de reepje die eraan toegevoegd zijn ondersteunen dat niet.

Geef voor de zekerheid eens de volledige specs (met name het aantal chips) van de DIMMs die er al in zaten- als mijn vermoeden klopt zullen die 9 chips hebben ipv 8 ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op 30 november 2003 @ 22:49:
[...]
...
Geef voor de zekerheid eens de volledige specs (met name het aantal chips) van de DIMMs die er al in zaten- als mijn vermoeden klopt zullen die 9 chips hebben ipv 8 ;)
Je hebt helemaal gelijk, het zijn inderdaad 9!
Hier ff de totale specs van de module die er al inzat: (64 MB)
Op de sticker:
SEC kmm374 S823 BT-GL
PC100-322-620
Op de Chip:
SEC Korea 810
Km48S8030 BT-GL *****"9-chips"*****

Maar ik heb nog een andere module geprobeerd in die oude bak, 1 van 128 mb:
Sticker:
IRL DEM DP100 064162A
PC-100-222-620 128 MB
9932-3109-5396
En op de chip zelf:
Siemens
HYB39S64800 BT-P *****"8-chips"*****
En deze doet het wel.. er zit dus nu 192 MB in.

Btw: ik dacht dus dat ik die nieuwe chipjes had getest in mijn eigen machine, blijken dus andere te zijn die ik nog had liggen.. De nieuwe Corsair PC133 net ff in mijn eigen pc geprobeerd, wat denk je? Geen enkele response..

Wordt het dan een mailtje richting verkoper??
Pagina: 1