Toon posts:

Divider aanpassen Centrino / memory

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Acer Travelmate 290, dat is een Centrino laptop met Intel bios chipset etc.

Nu zit er ddr 2700 in vanuit de winkel al, dat is 333Mhz. maar hij loopt maar op 226 mhz.
Ik ben erachter gekomen dat dit komt door de divider die op 4/3 (cpu/mem) staat. Maar deze is in de bios niet aan te passen.

Weet iemand hoe dit toch kan? of is dit op te lossen door een biosflash/extra programmatje ofzo?

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:21

Beaves

Usque ad Finem

Wat er denk ik aan de hand is, is dat de CPU doordat die niet volledig gebruikt wordt zichzelf heeft terug geklokt. Daardoor krijg je dus situaties waarin de fbs niet op zijn maximale snelheid draait.

Dat heb ik hier ook bij mijn Centrino notebook.

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

Verwijderd

Topicstarter
Dat de cpu zich terugklokt als ie weinig gebruikt wordt snap ik, maar daarvoor kan/hoeft hij niet de divider terug te klokken.

Ik heb de memorytest met Sisoftware gedaan. dan gebruikt ie het geheugen dus voor 100%, dan geeft het programma daar ook bij aan dat die divider zo staat. Dus dat is iets vasts en hangt niet af van de cpu terugklok functie.

Iemand een ander idee?

Of is er gewoon ddr333 ingestopt ipv de 266 waar de chipset maximaal op draait?

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:47

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

Volgens de 290 service guide het volgende

PC2100 DDR SDRAM, Maximum memory up to 2GB (with two 1024MB SO-DIMM when
available)

http://www.acersupport.com/library/tm290sg.pdf

[ Voor 193% gewijzigd door Montana op 01-12-2003 20:59 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount