Toon posts:

[Software]Bandbreedte meten & faktureren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een programma wat vanaf 1 centrale server de bandbreedte meet, of bijvoorbeeld uitleest van een router via SNMP welke in ieder geval de volgende gegevens opslaat:
-verkeer Up/Down vandaag per IP-Adres of MAC-Adres
-verkeer Up/Down over de hele maand per IP-Adres of MAC-Adres
Ook wil ik een limiet per maand in kunnen stellen, bij overschrijding moet een melding oid. worden gegeven.
En nu komt: het programma zou bijvoorkeur deze gegevens kunnen koppelen aan een gebruikersnaam, en hiervan een mooie factuur kunnen bakken. Een bestand wat kan worden ingelezen door een andere programma kan ook, maar iets in die trend.

Zoeken geeft veel resultaten, maar het gaat allemaal over het afknijpen van bandbreedte, of het verdelen ervan. En ik wil juist deze mogelijkheden.
Wie o Wie helpt mij?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ciso routers kunnen dit, ik geloof dat het NetFlow heet..

Verwijderd

Topicstarter
Het enige probleem is dat ik hier geen Cisco-router heb staan, maar een veel simpeler variant. Overigens kan deze wel worden gemonitord dmv. SNMP, of ik bride het verkeer via een server waar het programma op draait. Om maar eens wat te noemen.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:09

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kijk is naar YAPS (Yet Another Packet Sniffer). Die kan traffic monitoren en per IP-adres (vast ook wel op MAC-adres) traffic berekenen. Dit programma heeft afgelopen keer op een lan-party prima dienst gedaan, ik stond zelfs op de zevende plaats ;) .

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Verwijderd

Topicstarter
Helaas, YAPS doet niet wat ik wil, het kan wel scannen, maar niet continue aanstaan en al het verkeer meten. Hoe doen bijvoorbeeld ISP's dit? Die gebruiken dan waarschijnlijk Netflow?

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Erhm, YAPS is geschreven door iemand die bij een ISP werkt afaik. Zij gebruiken het dus om dataverkeer te meten en te factureren....

edit: er zijn meerdere programma's die YAPS heten trouwens, wellicht dat je een andere versie te pakken had?

[ Voor 31% gewijzigd door LauPro op 30-11-2003 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb deze YAPS, en volgens mij is dat niet dezelfde die jij gebruikt:
www.tni.net/~ted/Yaps/Yaps.html

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het lijkt me stug dat dat hem is, want het is namelijk een *BSD-versie die ik heb gezien. Ik heb hem zelf niet gebruikt, alleen een organisator op een lan gebruikte zijn programma om het verkeer een beetje te monitoren. Ik zal hem er wel even over mailen over welk programma het gaat, ik weet eigenlijk niet helemaal zeker of 't wel open source/beschikbaar is :X .

Verwijderd

Topicstarter
Laupro, You own me one ;-)
Dank voor alle aangeboden alternatieven!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb bericht terug gehad:
http://sourceforge.net/projects/yaps-pcap/

Dat is hem.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001