Toon posts:

Advies gevraagd voor benaming netwerk pc's

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het inrichten van een server met Win2k Server. Maar voordat ik de Active Directory ga installeren moet het apparaat een goeie naam hebben die ergens op slaat. Alsook de domeinnaam van AD en de client computers.

Is MASTER bijvoorbeeld een goeie naam voor een Domain Controller? Er moet ook rekening worden gehouden met uitbreidingen, dus misschien een tweede of meerdere DCs. Er komt straks ook een webserver bij, liever los van het netwerk, maar dat lijkt mij uiterst onpraktisch dus moet die een eigen domeinnaam hebben of een child worden van het huidige domein.

Op de DC zit iig een printer aangesloten en dient te worden gebruikt om profielen en zgn. Z: schijven op te slaan, verder worden er ook documenten en in aanbouw zijnde websites op opgeslagen. Hij verdeelt een mxstream verbinding.

• Nowhere
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-07 10:24
Euh

DNETC ?????

}:O ????

Serv4u ?????

Zoiets?

www.kuiphuis.nl

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-08 09:37
Tja, mijn netwerk (werkgroep) heet Loony (van Loony Tunes)
Dus al mijn compu's hebben Loony-naampjes.
- Coyote
- RoadRunner
- Bugs
... :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Vage maar innovatieve naampjes, maar dit is een bedrijfsnetwerk. :?

Verwijderd

Server: SRV001, SRV002 enz.
Workstation: WKS001, WKS002 enz.
Printer: PRT001, PRT002 enz
Monitor: MON001 ...

Verwijderd

Denk er heel goed over na, in een keer goed scheelt een hoop ellende later. En ga uit van een enorme uitbreiding, je weet maar nooit :)

• Eguan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-11-2024

Eguan

Be Creative !

Geef iedere pc de naam van een bekende plaats in deze grote wereld. En als dat niet genoeg is dan pak je nog wat kleinere plaatsjes..

Owjah, geeft de werkgroep / domein dan even de naam Wereld mee ;)

Sommige dingen moet je geloven om ze te kunnen zien. http://www.becreative.nu/

• Burningcd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Bij Dell bijvoorbeeld hebben ze van TAGS van 6 posities. Die hebben wij gebruikt om de Pc's te noemen.

Voor server gebruik je bijvoorbeeld een afkorting van het bedrijf met daarachter srv001.

• corani
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-10-2017

corani

__,,,_(^_^)_,,,__

Wat dacht je van flitsubatsu? atlantis? asterix/obelix/etc? *D

Laat me nou toch eens met rust man!
Iedereen die in telekinese gelooft, steek a.u.b. mijn hand op

• Vm1heA
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 17:58
Op de universiteit van Nijmegen hebben ze roofvogelnamen.
Dus zo stom is dat nou ook weer niet...

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 08 december 2000 12:03 schreef Burningcd het volgende:
Bij Dell bijvoorbeeld hebben ze van TAGS van 6 posities. Die hebben wij gebruikt om de Pc's te noemen.

Voor server gebruik je bijvoorbeeld een afkorting van het bedrijf met daarachter srv001.
Helaas hebben wij maar 3 Dell computers, de rest zijn Gateways. Alhoewel 1 van de Dells nu de server gaat worden, is dat idee van die service tag eigenlijk wel een goeie!!!

• TAA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-08 18:23

TAA

Liever IRC

Thema's zijn vaak een goede bron voor namen. Bijvoorbeeld "Lord of the Rings"... Als domein "Gathering" en namen als Gandalf, Bilbo, Aragorn etc.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Vage en/of verzonnen naampjes zijn ten eerste cool. Ten tweede draagt het bij aan je veiligheid: als iemand zit te hakken in je systeem is MASTER of SERVER een aantrekkelijk doel. Als je de server je voornaam geeft o.i.d., dan is het minder duidelijk dat dat een server is, dus minder opvallend voor hakkers.

Bloed, zweet & koffie

Verwijderd

Probeer ieg namen te kiezen die logisch zijn, stripfiguren als servernaam is misschien overzichtelijk voor jou, maar wat voor andere beheerders en/of opvolgers ?!?.

Voor servers is dit niet zo moeilijk, naam aan functie koppelen, als hostname voor werkstations geef ik altijd het merk/type nummer met een oplopende cijfercode. Zo kun je makkelijk in je logs zien wie wat waarmee gedaan heeft.

• TheRitz
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-02-2024
Uit de pc naam moeten een aantal dingen blijken: lokatie, operating system, functie, volgnummer eventueel. Zo kun je straks puur op naam al een aantal basic gegevens aan de naam aflezen. Hou ook rekening met groei dus ga als je volgnummers gebruikt niet server01 doen want dan kun je tot server99 en what then?

Dus een primary domain controller die in vestiging Amsterdam staat en Windows 2000 draait zou dan zoiets worden:

Amspdcw2k

of een gewone member server

amsmbrw2k

Voor clients schop je de volgnummers erbij (of een nummer uit de inventarisdatabase als je die hebt):

w2k-0001
w2k-0002
etc.

Zoiets gelijks heb ik in meerdere bedrijven in gebruik gezien en dat werkt erg handig!

| Xbox 360 | Canon 350D | LG O2X| Gamertag : TheRitz | Oldskool NL: Not old, just Older! | Bestuurslid

• GraasGast
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-08 13:06

GraasGast

Analogue Heaven

Bij ons op stage heet elke compu gewoon net als degene die hem gebruikt.

Marco
Router
Freek
Kees
Server
Tessa
MarkR
Printerserver
MarkS

enzenz...

Verwijderd

Op vrijdag 08 december 2000 12:12 schreef Ohdoemaarwat het volgende:

[..]
Helaas hebben wij maar 3 Dell computers, de rest zijn Gateways. Alhoewel 1 van de Dells nu de server gaat worden, is dat idee van die service tag eigenlijk wel een goeie!!!
alles moet DELL worden heel makkelijk ook goede servers *D

je moet ze logische namen geven die je kan vinden
zoals je PDC lokatie01 zoals bijv nl_ams_01
en de clients de namen van de gebruikers

Verwijderd

Kies gewoon iets wat je leuk vind,
bv. ik neem maar iets zieks: DragonballZ,
dan neem je bv Goku en Killin etc.
of gewoon een hele functionele naam pakken:
srv>pdc
srv>rtr
etc.