Toon posts:

[RAID] Utility bij opstarten uitschakelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker waar dit topic hoorde, mijn excuses voor het eventuele ongemak.

Sinds ik mijn EPoX 8RDA3+ heb, wordt er bij het opstarten gevraagd of ik de RAID Utility wil gebruiken. Ik heb de hele BIOS doorzocht om deze optie / functie uit te schakelen, maar nergens lijkt dat mogelijk te zijn. Ik heb voor het gemak even een foto gemaakt tijdens het opstarten (beetje slechte foto, maar het is voor het idee).

Afbeeldingslocatie: http://renebeerten.vragender.com/DSCN1285.JPG

Vanaf dat de utility er is, duurt het 3 á 4 seconden voor hij schijven detecteert en de gehele utility (als ik niets doe) duurt iets minder dan 10 seconden. Dit begint me een beetje te irriteren, vandaar dat ik het uit wil schakelen. Als ik de utility in ga (dus als ik op Enter / F4 druk), kan ik de optie / functie niet uitschakelen.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze optie / functie uit kan schakelen, zodat deze utility tijdens het opstarten niet meer opstart?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 18:23 ]

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Volgens mij kan dit alleen als je je RAID controller uitschakelt.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Verwijderd

Als het goed is kan je de raid controller uitschakelen in het bios.
(dus het bios van je mainboard, niet je raidcontroller)

Het langzame detecteren van apparaten kun je niet veel aan doen behalve op elke aansluiting een apparaat aansluiten.
Een controller ziet eerder wat er wel aan hangt dan wat er niet aan hangt ;)

Verwijderd

Topicstarter
Dat is het eerste wat ik geprobeerd heb, maar dat werkt niet. Gezien de controller SiL SATA-Raid (zie foto), zou je denken dat de SiL-controller uitgeschakeld moet worden. Het probleem is dat mijn SATA schijf (Maxtor 160 Gb met Windows erop) dan niet opstart, wat natuurlijk logisch is omdat de SiL controller uitgeschakeld is.

Er staan verder geen controllers of functies die ook maar iets met dit te maken kunnen hebben.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:04
als je die optie niet hebt in je bios kun je de raid bios uit de bios bin rippen, zo sla je gewoon de raid bios over. als je hem ooit weer wilt gebruiken flash je de bios met raid weer terug, klaar.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 18:21:
Ik weet niet zeker waar dit topic hoorde, mijn excuses voor het eventuele ongemak.

Sinds ik mijn EPoX 8RDA3+ heb, wordt er bij het opstarten gevraagd of ik de RAID Utility wil gebruiken. Ik heb de hele BIOS doorzocht om deze optie / functie uit te schakelen, maar nergens lijkt dat mogelijk te zijn. Ik heb voor het gemak even een foto gemaakt tijdens het opstarten (beetje slechte foto, maar het is voor het idee).

[afbeelding]

Vanaf dat de utility er is, duurt het 3 á 4 seconden voor hij schijven detecteert en de gehele utility (als ik niets doe) duurt iets minder dan 10 seconden. Dit begint me een beetje te irriteren, vandaar dat ik het uit wil schakelen. Als ik de utility in ga (dus als ik op Enter / F4 druk), kan ik de optie / functie niet uitschakelen.

Heeft iemand enig idee hoe ik deze optie / functie uit kan schakelen, zodat deze utility tijdens het opstarten niet meer opstart?
Ik heb een soortgelijke controller(van Q-tec, maar dan de U-ATA versie), je kunt de optie niet uitschakelen, wen er maar aan. Bovendien die 4 secodne heb je als je een SATA RAID 0, 1+0, 5 of 1.5 array heb zo terug verdient :P

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Pagina: 1