Toon posts:

linksys wrt54g doorvoersnelheid en duplex mode

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag over mijn Linksys wrt54g router die ik onlangs heb gekocht. Heb al bij de FAQ's en de search gekeken maar helaas nog geen antwoord kunnen vinden.

- Ik vroeg me af wat practische doorvoersnelheden zijn die je kunt verwachten met deze router in combinatie met PCI linksys 54g netwerkkaarten? Als ik VIA de router (tevens access point) bestanden kopieer haal ik snelheden van 1.0 - 1.5 Mbyte/s (8-12 Mbps), dit is bij Excellent signaalsterkte en de nieuwste FIRMWARE.

- Hoe zit het met de duplex mode van deze router? Als je gaat kopieren van de ene computer naar de andere, kun je dan de halve snelheid verwachten (half duplex) of mag dat niets uitmaken?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen met deze router.
Alvast bedankt!

Verwijderd

Topicstarter
mijn ervaringen zijn nu:

- een computer met kabel verbonden aan deze router en de andere draadloos: maximale doorvoersnelheid 3 Mbyte/sec = 24 Mbps (de helft van wat de G standaard belooft)
- twee draadloze verbindingen met de router: 1.5 Mbyte/sec = 12 Mbps, lijkt dus half duplex

Ik vind het schokkend dat er van een geadventeerde snelheid van 54 Mbps in de praktijk de helft overblijft en dat hiervan ook nog eens de helft kan worden genomen wanneer er sprake is van twee draadloze verbindingen met de router. (En dit allemaal met EXCELLENT signaalsterkte, router naast de pc's).

Verwijderd

Het is algemeen bekend dat dit soort verbindingen een enorme overhead hebben. Ik denk dat die 3MB/s niet eens zo slecht is.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb inmiddels van de diverse reviews begrepen dat 20-25 mpbs/s een redelijk nette score is. Wat ik echter niet begrijp is dat hier maar de HELFT van overblijft als er twee draadloze verbindingen worden gemaakt met de router.

Is dit een normaal verschijnsel bij 54g routers? En wat als ik ik nu vier computers draadloos met de router verbind, houd ik dan slechts 1/4 van die 20-25 mpbs/s over?

Tenslotte, zijn er misschien routers die die wel de volledige bandbreedte over alle draadloze devices kunnen verdelen?

Bedankt voor de tips!

Verwijderd

Wireless werkt jammer genoeg via de HUB-principe, als 8 personen samen leechen op een 100mbit hubje. Dan zal er max 100/8= +/-10mbit overblijven, maar door collisions kan het zelfs trager gaan. Daarom halveert de snel als je met dubbel zoveel pc's op een wireless zit.

Daarom zitten we met onze centrino-laptops liefst naast een dikke switch (en de utp-kabel gebruiken)...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 00:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oei, dat is wel heel jammer :(

Weet je trouwens of dit met een acesspoint ook zo werkt? Als ik dus een accespoint op mijn PC aansluit (voor draadloze dataverzending) in combinatie met een router (voor IP adressen, desnoods 10 Mbit).

Heeft een losse ACCESPOINT dus een switchfunctie of een hubfunctie?

Ben benieuwd of het te omzeilen valt!
Pagina: 1