[XP] Liteon brander; buffer vol-leeg-vol

Pagina: 1
Acties:
  • 146 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-09 09:10

Wok

Dakloos...

Topicstarter
/me 23-12-2003 *** UPDATE SYSTEEMSPECS *** Problem still remains....

Zie mijn voorlaatste post:
Wok schreef op 30 november 2003 @ 18:26:
Hmmzz.... Ik heb eerst de master/slave instellingen omgewisseld, maar dat bood geen soelaas.

Ik heb de zut maar eens even uit mijn kast gehaald en de apparaten als volgt aangesloten:

IDE1-master: WD HDD
IDE1-slave: CD-ROM
IDE2-master: Maxtor HDD
IDE2-slave: fikker

Het resultaat is al beter geworden, maar nog niet helemaal. De buffers blijven vrij lang constant vol maar rond 35% en rond 70% van het proces loopt de 'used read buffer' langzaam helemaal leeg en vervolgens weer langzaam naar vol te gaan. Dus toch nog twee 'avoided buffer underruns'. Wel kan ik nu in 2.30 minuut een CD-tje fikken.

Ga nu nog even proberen de master/slave op IDE2 om te wisselen. Kijken of dat helpt. edit: --> Heeft dus niet geholpen. Ik blijf twee 'dipjes' houden.
Dat dit probleem eerder is geweest, weet ik. Dat hierover veel in de search is te vinden, weet ik ook ;) Echter, de topics die ik met de search heb gevonden, zijn meestal alweer verouderd en de meeste standaard dingen heb ik reeds uitgevoerd.

Probleembeschrijving
Bij on-the-fly branden wordt de 'used read buffer' gevuld tot 100%. De recorderbuffer wordt ook gevuld tot 100%. Tot ongeveer 20% van het brandproces, blijven genoemde buffers schommelen tussen 95 en 100%. Tot zover niks aan de hand dus. Daarna loopt de 'used read buffer' leeg en weer vol. Het lampje van de recorder geeft ook aan dat deze dan even stopt om de buffer aan te vullen. Gevolg: vertraagd brandproces. Dit gebeurt twee tot drie keer tijdens het branden.

Mijn systeemspecs
- AMD XP 2800+ (Barton)
- 2x 512 MB PC2700 DDR
- ASUS A7N8X DeLuxe
- Western Digital WD400JB (40GB,8MB cache) op IDE1-master
- AOpen 52x CD-ROM op IDE1-slave
- Liteon LTR-52327S (52x32x52) op IDE2-master
- Maxtor D740X (40GB) op IDE2-slave
- ATi Radeon 9000Pro 64MB
- Maxtor DMP9 120GB SATA

Overige belangrijke zaken
- Al mijn apparaten staan op DMA
- nVidia (chipset) drivers geïnstalleerd
- Ik gebruik nu Nero 5.5.9.14

Het probleem doet zich voor bij branden op 32-52 speed. Pas als ik de brandsnelheid op 16x zet, blijven de buffers vol. Hier word ik dus niet vrolijk van, omdat ik dan net zo goed mijn Plex had kunnen houden...

Iemand een goede tip/oplossing/link?

[ Voor 51% gewijzigd door Wok op 23-12-2003 22:55 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wissel de lezer en de brander eens van master en slave. Masters krijgen altijd voorrang :)

Verder zou ik de poging wagen om ze op aparte kanalen te zetten, al was het maar voor één keer. Leg de zut eventueel naast de case als de kabels dat niet toelaten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
BalusC schreef op 30 november 2003 @ 17:18:
Wissel de lezer en de brander eens van master en slave. Masters krijgen altijd voorrang :)

Verder zou ik de poging wagen om ze op aparte kanalen te zetten, al was het maar voor één keer. Leg de zut eventueel naast de case als de kabels dat niet toelaten ;)
Zal ik zo eens even proberen :)

Ik lees trouwens regelmatig dat master-apparaten altijd aan het uiteinde van de kabel moeten zitten. Waarom is dit en is dit werkelijk noodzakelijk? Zo niet, dan kan ik nog wat experimenteren met de plaatsing van de apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wok schreef op 30 november 2003 @ 17:28:
Ik lees trouwens regelmatig dat master-apparaten altijd aan het uiteinde van de kabel moeten zitten. Waarom is dit en is dit werkelijk noodzakelijk? Zo niet, dan kan ik nog wat experimenteren met de plaatsing van de apparaten.
Dat is zo gedaan i.v.m. de Cable Select feature. Zo kon je alle apparaten op Cable Select zetten en zonder "geklooi" met jumpers snel de apparaten omwisselen/overzetten/etc ;) De middelste connector (slave) mist namelijk een aansluiting op pin 28, waardoor de controller kan zien welke apparaat Master en welke Slave is :)

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/10858/full.gif

Die andere ontbrekende pin op de blauwe connector (pin 34) is overigens ter detectie van het dan wel of niet gebruiken van een 80-polige kabel ;) Deze zitten niet op 40-polige kabels en zulke kabels kon je zodoende omgekeerd gebruiken, terwijl je dat niet met alle 80-polige kabels kan doen. Alleen de 80-polige kabels met een sneetje in de kabel nabij pin 34 van de Master connector kon je wel omgekeerd gebruiken (zwart op Controller en blauw op Master).

[ Voor 18% gewijzigd door BalusC op 30-11-2003 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Hmmzz.... Ik heb eerst de master/slave instellingen omgewisseld, maar dat bood geen soelaas.

Ik heb de zut maar eens even uit mijn kast gehaald en de apparaten als volgt aangesloten:

IDE1-slave: CD-ROM
IDE2-master: Maxtor HDD
IDE2-slave: fikker

Het resultaat is al beter geworden, maar nog niet helemaal. De buffers blijven vrij lang constant vol maar rond 35% en rond 70% van het proces loopt de 'used read buffer' langzaam helemaal leeg en vervolgens weer langzaam naar vol te gaan. Dus toch nog twee 'avoided buffer underruns'. Wel kan ik nu in 2.30 minuut een CD-tje fikken.

Ga nu nog even proberen de master/slave op IDE2 om te wisselen. Kijken of dat helpt. edit: --> Heeft dus niet geholpen. Ik blijf twee 'dipjes' houden.

[ Voor 7% gewijzigd door Wok op 30-11-2003 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 21:35

Coos

Aim High, Shoot Low

Ik had enige tijd geleden hetzelfde probleem met mijn dvd brander. Dit was het enige apparaat op een ide kanaal, want mijn HD staat op een sata kanaal. Het probleem lag dus bij mijn HD, deze was te veel gefragmenteerd, waardoor de HD continue moest zoeken naar onderdelen van het te copieren bestand, na een defragmentatie was het probleem voorbij. Probeer dit ook eens :)

Nooit geschoten is altijd mis | System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
Probeer dit eens:

IDE1-slave: leeg
IDE2-master: fikker
IDE2-slave: leeg

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je heb 2 harde schijven. Zet je brander als master op ide 2 en de harde schijf waar de meeste files van gebrand worden erachter als slave. Zo heb je de snelst mogelijke .cfg mogelijk tussen je 2 harde schijven.

Idd. regelmatig defraggen zodat de files achter elkaar staan. Goeie kwaliteit cd-roms wil ook wel schelen, in mijn brander komen alleen maar Philipsen en TDK's, eea. mbt. het spiegel oppervlak. Mijn brander is een NEC 1100A, geen problemen mee. Word gebruikt zoals voornoemd.

Btw, op een hoge snelheid branden is wel leuk, maar zoals je wellicht weet, hoe sneller je brand, hoe korter de brands mee gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wok schreef op 30 november 2003 @ 18:26:
Klinkt alsof de IDE drivers niet helemaal lekker zijn. Hier zou ik eerlijk gezegd niet echt van opkijken, met de VIA 686B perikelen in het achterhoofd. Probeer eens verschillende versies en probeer eventueel ook verschillende BIOS updates, beginnend met het nieuwste :)

Coos en parabellum: hij brandt on-the-fly ;)

[ Voor 5% gewijzigd door BalusC op 01-12-2003 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brammel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:14
Ik had ditzelfde probleem laats ook een keer met mijn lite on brander. Heb hem trouwens zo zitten:
ide1 master: lite on cd writer
ide1 slave: leeg
ide2 master: dvd speler
ide 2 slave: leeg

Heb dat dus tot nu toe maar 1 keer gehad bij het on the fly schrijven. (de cd was wel gewoon goed, maar het duurde wel heel lang)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik heb een soortgelijk probleem gehad, mijn buffer liep constand leeg bij het branden > 8x. Het is een scsi brander en de nw drivers voor de scsi kaart bood voor mij een oplossing. Dus misschien kun je ff proberen de ide drivers te updaten, of anders, zoals boven genoemd, de bios. Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ik schop dit topic omhoog...

Zie mijn topicstart. Mijn systeemspecs zijn gewijzigd. Heb geen VIA chipset meer maar de nForce2 Ultra400.

Ik blijf het probleem houden dat mijn 'used read buffer' niet vol blijven bij het on-the-fly branden.

Mijn systeemspecs
- AMD XP 2800+ (Barton)
- 2x 512 MB PC2700 DDR
- ASUS A7N8X DeLuxe
- Western Digital WD400JB (40GB,8MB cache) op IDE1-master
- AOpen 52x CD-ROM op IDE1-slave
- Liteon LTR-52327S (52x32x52) op IDE2-master
- Maxtor D740X (40GB) op IDE2-slave
- ATi Radeon 9000Pro 64MB
- Maxtor DMP9 120GB SATA

Overige belangrijke zaken
- Al mijn apparaten staan op DMA
- nVidia (chipset) drivers geïnstalleerd
- Ik gebruik nu Nero 5.5.9.14

De buffer van mijn brander blijft wel keurig vol, dus de brander kan het wel bijbenen. Het lijkt erop dat de CD-ROM niet snel genoeg data kan afgeven, maar het is toch nog een redelijk nieuw apparaat.... (vertoont verder ook geen rare kuren, dus m.i. werkt deze nog goed).

Pagina: 1