mobo of cpu dood?

Pagina: 1
Acties:

• Hyp3rman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-12-2022
Sinds een paar dagen sloot mijn pc windows niet meer goed af. Op zich niks aan de hand zou je denken, windows is stuk misschien.
Sinds gister doet 'ie dus bijna niks meer. Het enige wat er gebeurt als je m aanzet is dat de ventilatoren gaan lopen en het groene lichtje doet het, en als ik er de hd's of de cd-rom's er aanhang dan ook het ide activity lichtje.

Maar verder niks.

Geprobeerd:
- zonder hd's of cd-rom's
- zonder kaarten
- zonder mem
- 5 min wachten na de stekker erin doen om te kijken of de voeding gaar is

Maar het mocht allemaal niet baten.

Is ie dood?

Verder heb ik nog een vraag: het is wel altijd heel koud in mn kamer, want daar staat ie, bijvoorbeeld gister toen was het twee graden buiten. Dus ook binnen. Is dat een probleeem als je de pc dan aanzet?

Dit is een taak vooooooooor HYP3RMAN!!!!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waar zijn jouw specs :? Zie ook de 1e posting van PMG Beleid ..

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
Wat meer gegevens over de gebruikte hardware zou welkom zijn, maar ik neem aan dat het de pc uit je sig betrefd?

Mijn eigen ervaring is dat jou probleem te maken heeft met een kapotte CPU. Zelf ook 2 XP2000+'s kunnen weggooien, vrees dat die van jou hetzelfde lot staat te wachten. Mobo initialiseerd goed, alles krijgt stroom, maar meer kan'ie niet doen omdat er geen CPU is om de taken uit te voeren. Gokje, de IDE activity LED brand constant?

Wat je nog kan proberen is een BIOS reset, en als dat ook niet helpt de CPU testen in een andere pc. Liever niet andersom, andere CPU in dit mobo, aangezien heel af en toe een mobo verandert in een CPU-killer. Blijkt de CPU in een andere pc ook niet te werken dan verdient het de voorkeur het mobo te laten testen bij willekeurige PC shop :)

//edit
offtopic:
WHOEI!! 2000 posts and counting :D

[ Voor 5% gewijzigd door FragFrog op 30-11-2003 17:07 ]

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Hyp3rman
ohja sorry maar het zijn de specs uit mn sig. En ja ide lichtje brandt constant. Voor het gemak post ik ff mn specs hier.

Voeding 300W
Moederbord a7v333
Processor(s) 2200+ Thoroughbred
Geheugen pc2700 512MB
Hard Disk(s) 40GB maxtor +120 GB MAxtor
Videokaart(en) GF 4 ti4400

En over cpu wisselen, ik heb geen andere pc waarin die zou passen, dus dat kan ik ook niet proberen. Die gast die m gemaakt heeft gaat deze week kijken wat er stuk is enzo.

Iemand nog een idee over de minimum temparatuur waarop zo'n cpu kan werken?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heeft de voeding ook een merk? Zo nee, dan zou deze het wellicht kunnen zijn .. Om dat uit te sluiten zou je eens proberen de FSB op 100MHz te zetten of de videokaart vervangen door iets lichters en/of een PCI kaartje :)

De temperaturen doen er totaal niet toe. In Die-Hard Overclocking & Cooling lopen mensen rond die hun CPU's op -50 of kouder hebben draaien :)

De gekke Jappen doen het zelfs extremer, met vloeibare stikstof brengen ze de CPU naar ver onder de -100 om de hoogste overclockresultaten te bereiken. Echter kun je de CPU, nadat al het stikstof is opgedampt, wel in de prullenbak wegpleuren ;)

[ Voor 48% gewijzigd door BalusC op 30-11-2003 17:25 ]

• Hyp3rman
Oke ik zal het proberen. ff kijken of de voeding van mn ouwe pc p166 erop past. zal we niet veel soeps worden maar het valt te proberen.

Jullie horen morgen pas weer van mij want dan kan ik pas weer bij een pc met internet.

Thx voor de moeite iig :)

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
Hyp3rman schreef op 30 november 2003 @ 17:25:
Oke ik zal het proberen. ff kijken of de voeding van mn ouwe pc p166 erop past. zal we niet veel soeps worden maar het valt te proberen.
Ik denk niet dat je daar veel mee opschiet, een doorsnee P166 systeem heeft meestal een 230W of minder, en er zijn er nog met een AT voeding. Dus of het gaat werken... maar je kan het natuurlijk allicht proberen :)

Meer info over voeding (en ander grut ;)) testen staat uiteraard ook in de faq. Aangezien je al kaal getest hebt met dezelfde resultaten en daarbij je fans wel aangaan denk ik alleen niet dat het aan de voeding ligt.
BalusC schreef op 30 november 2003 @ 17:20:
Zo nee, dan zou deze het wellicht kunnen zijn ..
offtopic:
Biertje erop dat't de CPU is? :P :+

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:59
Of geheugen misschien? Processor gaat niet zo maar dood als je de koeling goed op orde hebt ;)

geheugen even in andere bak rossen en als die het wel doet memtest er over heen.

Verder nog mogelijkheden:

- BIOS resetten
- Alles loskoppelen inclusief hardeschijven en CD-ROM(s)
- Geheugen testen
- Stroom een tijdje van het moederbord houden (stekkers er uit)

• Hyp3rman
Ik heb mn pc maandag avond naar die gast gebracht die 'm heeft gebouwd. Hij heeft toen alles voor me gecheckt, en we zijn tot de conclusie gekomen dat het mobo dood is. CPU weten we nog niet. Ik ga deze week kijken in een winkel voor een nieuw moederbord en dan ook de cpu laten testen. Maar als je naar de cpu kijkt zie je dat van de laklaag op de core een heel klein stukje af is. zodat het er dus niet roze uitziet mar gewoon metaal. Maar het blijkt dus dat cpu's die uit de doos komen er ook zo uit kunnen zien.

iig bedankt jongens ;)

offtopic:
heb iig een half biertje :)

Pagina: 1