Toon posts:

Compaq PC start niet goed op na geheugenwissels

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik heb nieuw geheugen in mijn broertjes pc gezet (128 MB) maar dat ging mis.
na het inloggen in windows liep ie vast en deed niks meer

dus ik geheugen eruit andere erin (64 MB), geeft ie aan dat windows kapot is... zo ongeveer de hele windows map moet verdwenen zijn. (en vraag me niet hoe)

dus ik weer ander geheugen erin (32 MB), zie je dat scherm met linksbocen je geheugen en rechtsonder; press F10 for setup (BIOS)

zodra je dat scherm ziet doet en kan ie niets meer

De pc is een standaard Compaq Deskpro:

met:
- een compaq mobo (weet niet precies welk)
- een celeron 300 proc
- en de keuze uit 32, 64 of 128 MB geheugen (SDRAM)
- een standaard netwerkkaartje dacht iets vcan 3com
- een VOODOO 3 2000 AGP

overige hardware doet het, cdrom e.d.
het mobo heeft maar 2 sloten

vraag me toch echt af wat er misgaat

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:01
32mb geheugen is wat weinig voor een Windows98 setup, en absoluut ontoereikend voor een 2000 / XP install. Je geeft helaas niet aan welk OS je gebruikt, dus neem ik even aan dat het '98 is :)

Ik vermoed dat het probleem bij je compaq moederboard ligt. Deze zijn nogal kieskeurig qua geheugen, slikken lang niet alles. Een corrupte windows kan het gevolg zijn. Wat gebeurt er wanneer je de oorspronkelijke 64mb weer terugplaatst en vervolgens windows opnieuw installeert?

Zowiezo eens goed kijken naar het moederboard, welke je precies hebt en of het geheugen wel met de huidige bios ondersteund wordt :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

Verwijderd

128 mb terug douwen en in veilige modus naar windows gaan. kijk of ie het dan wel goed doet? compaq is sowiezo een vervelend merk

edit: waar is de orginele geheugen gebleven die in de compaq zat?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 16:58 ]

Verwijderd

Het is ook de vraag of de DIMM compatible is.
Check http://shop.tweakers.net/geheugen/?Action=Configurator

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Beetje vage titel .. "memtest" is onder Tweakers bekend als een geheugentestprogramma: www.memtest86.com en daar heeft dit topic totaal geen relaties mee :o Titelfix dus ;)

Terugkomend op het probleem: lees eens de punten mbt het geheugen op de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door :)
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 16:53:
compaq is sowiezo een vervelend merk
To be honest, maar dit komt flamerig over en dat is niet de bedoeling op GoT. Het is géén eenduidig feit dat Compaq slecht is. Da's jouw eigen mening (welke ook nog onbeargumenteerd ende totaal niet onderbouwd is .. ). Je zou het ook niet leuk vinden wanneer iemand zegt "Intel is sowiezo een vervelend merk" ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 30-11-2003 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
::origineel zat er 64+32 MB in. toen 128 gedaan + 64 dat werkte niet, en nu werkt niets meer

ZUCHT

:D eigenlijk wel een beetje mee eens; comapq is vervelend

maja,

ik draai idd win 98se

het probleem is dat ik het scherm krijg dat hij mijn geheugen aangeeft maar dan loopt ie vast; ik kom dus niet in het windows menuutje:

normaal
veilige modus
e.d.

en ik kan ook het bios niet in:

en wat betreft diegeheugen check kingston staat er niet bij

heb al gebropeerd BIOS te clearen, maar kon ff de jumper niet vinden, heb ook geen handleiding. De PC zou best al een jaar of 7 oud kunnen zijn.

zie ook geen lappen tekst die duiden op types en met welke module ik het ook probeer, hij blijft het vertikken pak temee de digicam wel ff, moet nu weg

zowieso wordt ik hopleoos van sommige pc's

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 18:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
:: Schop ::

ben al weer een stuk verder, alles eruit geschroefd en er weer in gedaan BIOS goed gecleared. de harde schijf is geformatteerd (DAT was een rotwerk, hij wou in DOS de aktie "format C:" niet uitvoeren, heb zijn harde schijf in mijn pc moeten zetten en met de winxp setup zn harde schijf geformatteerd)

iig. Staat nu wel winxp op (FOUTJE) dat draait natuurlijk nooit, nu een nieuw probleem, voor compaq (ex) gebruikers, als je je pc opstart zie je zon mo0i wit scherm met rode letters COMPAQ en rechtsonderin F10 Setup, en dat is het punt waarop ie vastloopt.

waarschijnlijk 3 dingen die dit kunnen veroorzaken:
- Geheugen Brak
- BIOS Brak
- BIOS Batterij Op

heb me vader al een nieuwe laten kopen maar die was ie vergeten.

Tips zijn welkom ik hou jullie op de hoogte

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2003 20:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 16:53:
128 mb terug douwen en in veilige modus naar windows gaan. kijk of ie het dan wel goed doet? compaq is sowiezo een vervelend merk

edit: waar is de orginele geheugen gebleven die in de compaq zat?
KDenk niet dat deze tweakert veel ervaring met recente compaq/hp machines, ik heb zowel ervaring met klonen als recente compaqs maar alle deskpro / evo machines zijn echt niet beroerder dan de gemiddelde kloon zij het dat ze standaard niet te tweaken zijn.

Het geschetste scenario heeft niets met compaq te maken daar het op alle willekeurige machines op deze manier had kunnen gebeuren.

Maar voor de TS ik vrees dat je windows opnieuw moet gaan installeren met de originele geheugen config, en trek dan even een ghost image voor je verder gaat experimenteren, doe vervolgens een memtest voordat je windows weer start als je machine hier namelijk niet doorkomt kun je er donder op zeggen dat windows instabiel blijft.
Pagina: 1