Toon posts:

5.1 geluid op creative boxen én home cinema set: hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb eigenlijk 2 vragen.
Heb nl. een Epox 8rda+ mobo met Onboard Sound NVidia Nforce2 APU voor 6 kanaals sound (en Realtek ALC650 chip), maar zonder S/Pdif-uitgang.
Tevens aanwezig: Creative Enspire 5300 en een Pioneer home cinema set.

Als ik de NForce drivers van NVidia installeer, heb ik het (min of meer bekende) probleem dat ik geen geluid uit mijn achterste boxen van mijn Creative 5.1 setje kan krijgen. Installeer ik echter de AC97 drivers van Realtek, dan lukt het wel.
Tevens heb ik mijn onboard geluid via een RCA-kabel op mijn home cinema set (met eigen DD decoder etc.) aangesloten. Als ik een test doe, waarbij alle speakers wordt afgegaan (niet alleen zo'n standaard-test van NVidia, maar bv ook een via een DVD-bestandje), dan klinkt het signaal alleen via de voorste speakers van mijn cinema set.
Installeer ik de NForce drivers ipv die AC97 drivers, werkt dat op mijn cinema set goed, behalve dan dat rear-left en rear-right door beide achterspeakers klinkt (signaal wordt daar dus niet gesplitst). Terwijl bij mijn Creative 5.1 setje het geluid dus niet over alle boxen weergeeft, alleen maar over de voorste. Niet fijn dus, want nu is het of / of.

Bovendien heeft dat Epox mobo geen s/pdif uitgang, maar heeft mijn home cinema set wel een digitale optische ingang. Is het wellicht verstandig, ook m.b.t. het afspelen van films via pc en geluid naar cinema set, een s/pdif insteekkaartje erbij te kopen met een optische uitgang? (Epox mobo ondersteunt nl. wel s/pdif)
Of wat is de handigste instelling c.q. aansluiting in dit geval?

Resumé: ik wil dat zowel mijn creative boxen setje als mijn home cinema set het 5.1 geluid van mijn pc correct weergeven.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 19:22 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-07 05:15
Is het wellicht verstandig, ook m.b.t. het afspelen van films via pc en geluid naar cinema set, een s/pdif insteekkaartje erbij te kopen met een optische uitgang? (Epox mobo ondersteunt nl. wel s/pdif)
Epox heeft ook wel brackets met de SPDIF uitgang erop. Die van MSI kosten maar iets van 14 euro. Die kan je overigens ook gewoon gebruiken maar soms moet je dan de stekker even aanpassen omdat de penbezetting soms anders is.

Maar ik denk dat je haast beter voor een ander moederbord kunt gaan want de problemen stapelen zich blijkbaar maar op. Voor 49 euro heb je al een fatsoenlijk ECS moederbord waarop je Soundblaster wel gewoon normaal werkt.
Of gewoon een geluidskaart van een ander merk kopen, dat lost meestal ook de problemen op. Philips en Terratec komen ook goed uit de bus qua kwaliteit en prijs.

Als het probleem echt bij de nForce chipset zit dan kan je misschien via de search hier nog wel mogelijk wat oplossingen vinden maar anders is het een hopeloze zaak vrees ik.

[ Voor 18% gewijzigd door -=bas=- op 01-12-2003 14:42 ]

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, heb dat Epox mobo net nieuw gekocht, dus ga niet wéér een nieuwe kopen.

Denk zelf toch dat de beste oplossing een s/pdif insteekkaart is met een optische uitgang, die dan naar mijn cinema setje gaat.

Gebruik nu trouwens de Realtek drivers, die doen het in elk geval goed op mijn Creative boxen.

• MarcoZ20
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 04-08 14:12
Als ik jou was zou ik ook niet overstappen van Epox naar ECS. Epox borden zijn nl stukkie beter.

Voor je probleem heb ik niet echt een oplossing, heb wel hetzelfde bord. Ik heb echter zo'n s/pdif bracket gekocht en hem zo op mijn reciever aangesloten

Verwijderd

Topicstarter
Enig idee waar ik een dergelijk s/pdif bracket kan kopen en hoeveel zoiets kost?

• kiwiplukker
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-07 11:08
Verwijderd schreef op 04 december 2003 @ 19:14:
Enig idee waar ik een dergelijk s/pdif bracket kan kopen en hoeveel zoiets kost?
http://www.alternate.nl/c...ml/nodes_info/gzzx80.html

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ah, bedankt...
Zag hier http://shop.informatique....in/iqshop.xgi?M=ART&G=076 overigens ook zo'n kaartje van MSI, maar dan goedkoper. Zou die ook werken op mijn Epox mobo?

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 11:17:
Ah, bedankt...
Zag hier http://shop.informatique....in/iqshop.xgi?M=ART&G=076 overigens ook zo'n kaartje van MSI, maar dan goedkoper. Zou die ook werken op mijn Epox mobo?
lees je eigen thread eens door....

Verwijderd

Topicstarter
j-w schreef op 06 december 2003 @ 12:15:
[...]
lees je eigen thread eens door....
Ja, ik weet dat mijn mobo s/pdif ondersteunt, maar is het noodzakelijk dat op mijn Epox moederbord ook een Epox s/pdif bracket komt, of volstaat een MSI bracket ook?

Verwijderd

Spdif is spdif. Het zou wat worden als allerlei fabrikant daar ook weer een eigen standaard voor gaan verzinnen. Het enige wat uitmaakt is de pinout (digital out en ground) en die staat in je handleiding.

Indien nodig zou je zelf je digitale connector kunnen maken van een female tulp stekker, stukje afgeschermde coax kabel en een moboconnector. Optisch kan ook, maar dan met een toslink adapter. Die VCC (+5V) wordt door het Spdiff bracket gebruikt om de toslink adapter te voeden.
dergelijke brackets zijn meestal niet compatible met ander merk mobo.
Dat is alleen de pinout die verschilt :)

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 07-12-2003 06:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:08:
Spdif is spdif. Het zou wat worden als allerlei fabrikant daar ook weer een eigen standaard voor gaan verzinnen. Het enige wat uitmaakt is de pinout (digital out en ground) en die staat in je handleiding.
Dat begrijp ik, maar was benieuwd of aansluiting op mobo dan mogelijk is met de betreffende bracket.
In handleiding staat overigens dat pin 2 de s/pdif out is en pin 6 de ground (1 = VCC, 4 is NC en 5 is s/pdif in)

edit:
heb het nagevraagd, maar blijkt dus juist daarom niet te kunnen; dergelijke brackets zijn meestal niet compatible met ander merk mobo.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 06-12-2003 16:29 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 11:17:
Ah, bedankt...
Verwijderd schreef op 06 december 2003 @ 13:04:
[...]

Ja, ik weet dat mijn mobo s/pdif ondersteunt, maar is het noodzakelijk dat op mijn Epox moederbord ook een Epox s/pdif bracket komt, of volstaat een MSI bracket ook?
_bas_ schreef op 01 december 2003 @ 14:40:
[...]

Epox heeft ook wel brackets met de SPDIF uitgang erop. Die van MSI kosten maar iets van 14 euro. Die kan je overigens ook gewoon gebruiken maar soms moet je dan de stekker even aanpassen omdat de penbezetting soms anders is.

[ Voor 20% gewijzigd door j-w op 07-12-2003 13:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Okay, laat ik dan de vraag herformuleren:
Is het mogelijk om, zonder al te veel aanpassingen (heb geen soldeerbout of zo) een MSI bracket met optische s/pdif uitgang op mijn Epox mobo aan te sluiten?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:06

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

download een handleiding van een willekeurig msi boardje met spdif en vergelijk de pinout van de spdif aansluitingen... Dan weet je alles...

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik gedaan.
De connector op mijn mobo ziet er aldus uit:

2 |. . . |
1 |. x . |

waarbij 2 de S/Pdif uit is en 6 de ground.

Die van MSI ziet er als volgt uit:

2 |. x . . . . |
1 |. . . . . . |

waarbij pin 3 de S/Pdif uit is en 5 (en 11 en 12) de ground.

Dat wordt dus knutselen....?

• MPAnnihilator
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-06 21:59
Ik heb ook de Inspire 5300 's plus een 8RDA+ moederbord.

Laat ik even stellen hoe je't wel werkend krijgt.

Install XP of win2K , nieuwste nforce drivers erop ( maakt in feite niet uit kunnen ook oudere nforce drivers zijn), 3 kabeltjes van je speakers achteraan goed aansluiten, nforce panel opendoen en hierin selecteren dat je de microfoon aansluiting en de out- aansluiting gebruikt voor je center en sub. Hierna zet je nog aan dat hij 5.1 speakers moet aansturen, en dat ze niet in dolby digital modus staan maar analoog ofzo.

Klaar is kees. Als het nog niet goed loopt kan je bij Nvidia een progje downloaden "NVSWAP" genaamd , hiermee kan je dan nog gaan spelen voor mocht je niet weten dat de zwarte stereopulg van je speakers in de blauwe ingang moet op het mobo :*) ...

Het MOET gewoon werken of je doet iets verkeerds.

Je probleem van de home theater buiten beschouwing gelaten natuurlijk.

[ Voor 4% gewijzigd door MPAnnihilator op 09-12-2003 11:41 ]

Mijn Specs

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-07 16:26
Ik weet niet of ik je helemaal goed begrijp, maar wil je nou de spdif uitgang die op jemoederbord gaat komen aansluiten op een OPTISCH digitale ingang? Ik denk niet dat dat gaat werken, aangezien de bekabeling alleen al een niet kan. Volgens mij wil je 2 verschillende soorten van communicatie door elkaar gebruiken, namelijk optisch wat je op je stereo hebt [waarschijnlijk een aansluiting bedoelt voor cd/md spelertje] en de digitale uitgang op je pc. Ik denk niet dat als je die spdif erop krijgt het goed gaat werken. Ik denk dat de analoge aansluiting op de stereo de beste manier is, tevens kan je deze combineren met je huidige 5.1 setje als je het een beetje handig doet met verdeelstekkertjes. Als ik jou was zou ik eerder zoeken naar een betere ac3 codec dan een spdif uitgang maken. Ik had zelf ook problemen met een ac'97 kaartje, ik heb toen andere ac3 codecs gedownload en toe werkte het stukken beter. Ik zal wanneer ik thuis ben wel een linkje posten

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

doh... optisch zegt niks over het signaal... Net zo min als Coax dat doet... Spdif daarentegen wel. Dat is de interface die ervoor zorgt dat er signaal is (kort gezegd, een soort taal) en de manier waarop je het transporteert is dan coax óf optisch. Dat maakt dus in principe geen reet uit... Spdif is niet gebonden aan optisch danwel coax... Ik geef je een goede kans!

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik wil mijn creative setje via analoge uitgang aangesloten hebben (heb ik nu ook en dat werkt, maar slechts met AC'97 drivers, en niet, ondanks de 'oplossing' die 2 posts hierboven wordt aangedragen, met de NVidia drivers).

Daarnaast wil ik een digitale connectie met mijn cinema set, die zelf een DD-decoder heeft. Deze dient via een optische digitale uitgang (S/Pdif optical-out) vanuit mijn onboard geluid te zijn verbonden. Zo zit het dus.

Ik neem trouwens aan dat het voor mijn digitale uit nix uitmaakt welke drivers er worden gebruikt. Dus in dat geval zullen de huidige AC'97 drivers ook voldoen voor correct 5.1 geluid op mijn cinema set, aangezien die zelf het digitale signaal decodeert.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-12-2003 14:18 ]

• Johny_B
Ok, als je die creative over 5.1 hebt en je setje over spdif dan kan je ze allebei aansluiten. Niet tegelijk gebruiken, maar dat wist je wel. Als je een optische spdif-out kan aansluiten op dat moederbord dan moet er idd verder weinig mis kunnen gaan. Kan je wel een optische spdif aansluiten op dit type moederbord [ben er nog geen met optische spdif tegen gekomen]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

dat staat hierboven hij moet ff een msi add-on modden en op ze mobo zetten...... En je mag me ook uitleggen waarom dat niet tegelijkertijd gebruikt kan worden? :P

• Johny_B
Misschien omdat je bij speaker opties onder windows niet spdif en anloge output tegelijk als output kan selecteren. Je zou dit waarschijnlijk wel hardwarematig kunnen omzeilen....
Pagina: 1