Toon posts:

'Deze Computer' hapert

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allo,

Ik heb het voglende systeem gister in elkaar gefreubeld.

epox 4SDA5+
pent. 4 - 2.66 ghz
512 inter 333mhz
100 GB hard disk 7200 rpm

Op het eerste gezicht draait het systeem goed. Maar zodra ik 'deze computer' rond ga zoeken hapert hij steeds enkele tijd. Dit word velen malen erger zodra ik enige files selecteer. De cpu usage schiet dan naar 100%, als proces geeft hij "explore.exe" aan welke dit verbruikt.

Wat kan er mis zijn?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 14:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De cpu usage schiet dan naar 100%.
Hoe staat de DMA instelling van jouw schijven? Heb je wel alle chipsetdrivers van CD geïnstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 november 2003 @ 14:40:
[...]
Hoe staat de DMA instelling van jouw schijven? Heb je wel alle chipsetdrivers van CD geïnstalleerd?
Nee , ik heb niks van de cd geinstallt. Boardje op de kop getikt bij alternate... Zonder cd-rom etc.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dan download je de drivers even van de website van de moederbordfabrikant en/of chipfabrikanten :)

Je kunt in de apparaatbeheer kijken welke apparaten nog drivers nodig hebben ;)

[ Voor 43% gewijzigd door BalusC op 30-11-2003 14:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alle drivers zijn geinstalleerd. Hij geeft iig. geen fout meldingen aan.
Ik heb wel de geluids drivers geinstalleert van de fabrikant (epox) , hier gaf xp aan dat het niet aan hun voorwaarde voldoet. ??

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Alle drivers zijn geinstalleerd
OK, en staat DMA ook ingeschakeld zoals ik eerder vroeg?

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Windows opnieuw geinstalled na het plaatsen van de nieuwe hardware?

Zo ja pak dan je mobo cd en installeer ff alle drivers daarvan...

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 14:45:
Alle drivers zijn geinstalleerd. Hij geeft iig. geen fout meldingen aan.
Ik heb wel de geluids drivers geinstalleert van de fabrikant (epox) , hier gaf xp aan dat het niet aan hun voorwaarde voldoet. ??
Je bedoelt dat ze niet WHQL certified zijn ofzo? Want dat hoort geen probleem te zijn als ze echt van epox zijn.
Microsoft checkt telkens drivers om te kijken of ze wel helemaal goed zijn, en als ze dat zijn, zijn ze WHQL certified. Misschien zijn jou drivers dit niet, maar als ze echt van Epox komen, hoort dat geen probleem te zijn.

Of bedoelde je dit niet???

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op 30 november 2003 @ 14:47:
[...]
OK, en staat DMA ook ingeschakeld zoals ik eerder vroeg?
Ik heb eig. geen idee 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Heb het even na gekeken, en staat aan 'als het mogelijk is'....

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 15:01:
Heb het even na gekeken, en staat aan 'als het mogelijk is'....
En wat staat daarónder? Het moet in ieder geval iets in deze trant zijn: "Ultra DMA", maar als het op "PIO4" oid staat, dan verklaart dat de hoge CPU verbruik :) De DMA moet zowel in BIOS als Windows aanstaan. Zie verder ook de FAQ van Opslagmedia & I/O Controllers onder het kopje "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat?" :)

En wil je verder ook gebruik van het edit-knopje maken in plaats van om in korte tijd direct achter elkaar te posten. Dat is namelijk minder storend voor allen ;)

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09-03 02:52
Ik heb eerst ook een chipset met Sis gehad Helemaal bagger liep niet goed enz enz
Jij hebt exact de zelfde chipset.

Mijn oplossing (had er wel cd's bij ) :
Helemaal windhoos opnieuw installen , niks nog installen eerst de nodige drivers instaleren van epox zelf.Dan vidkaart en dan de rest zo heb ik nu voor mn broertje een beetje een fatsoenlijk systeem.
Het is toch een verschil met een fatsoenlijke chipset (Ga-8knxp )

mijn persoonlijke mening Sis = bagger voor PIV

Die van jouw :
SIS 648 chipset (648+963)
For DDR memory 3 memory banks for PC2700 Max. 3 GB
6 x PCI, AGP 8X
533 MHz. FSB , USB 2.0 , 6 Channel Sound
* 10/100MB LAN
* HPT 372 IDE RAID Controller ATA-133
* IEEE 1394 2 ports

Verwijderd

Topicstarter
...

Ik heb twee jaar gewerkt met een k7s5a (met amd xp 1800) ook met sis chipset en is goed bevallen. Win xp heeft dik een jaar goed gedraait....

Ik heb hier nog een epox 4dba 2+ liggen , met een intel chipset. Zou ik die een proberen? ^^

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 14:39:
[..]

De cpu usage schiet dan naar 100%, als proces geeft hij "explore.exe" aan welke dit verbruikt.
Als dit geen typo is, dan moet je maar eens een virus-scan doen.
Zo ver ik weet draait op een Windows-bak alleen een IEXPLORE.EXE en een EXPLORER.EXE.

Verwijderd

Topicstarter
Ja was een typfout..

Ik heb even ( voor de grap) dat andere boardje gepakt... En systeem over gezet, geinstallt etc.

Vervolgens drivers geinstallt en probleem is precies zelfde terug gekeerd. Het probleem ligt dus bij de drivers van mijn 3d prophet kyro 4000 ...

>> immers zodra ik deze verwijder geeft hij dit probleem niet.

Und nu?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 19:52 ]

Pagina: 1