Toon posts:

Computer wil niet opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een pc met het volgende:
WinXp
2x 256MB DDR RAM (Siemens)
1.9 Ghz P4
80 GB Seagate
GeForce 4 MX 420, 64 MB Videokaart.

Geruime tijd kreeg ik al van die blauwe scherm errors, dat windows was afgesloten om schade te voorkomen. Met van die Stop 0x0093 ofzo errors. Het ging steeds om ene "eisa.sys" Het gebeurde niet zo heel vaak, eens in de twee dagen ofzo, dus er was mee te leven.

Gisteren gebeurde het weer, toen ik hem daarna weer op wou starten, startte mijn computer niet meer op. Ik kreeg een zwart scherm, en continu piepjes.

Ik heb mijn video kaart in een andere pc gedaan, deze werkte. Ik heb een andere in de mijne gedaan, hij piepte.
Zelfde geval met geheugen. En ook hardeschijf.

Ik heb al geprobeerd om de bios batterij een nachtje eruit te zetten. Maar vandaag same problem weer.

Ik heb de laatste tijd dus geen nieuwe hardware in mijn computer gezet. TIjdens mijn zoektocht op het internet kwam ik dat steeds tegen.

Nu heb ik niet zo heelveel verstand van computers, maar hoop ik dat jullie mij een beetje verder kunnen helpen.

Mijn bios is trouwens Phoenix.

Bij voorbaat dank allen.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:30

MasterL

Moderator Internet & Netwerken
zoek ff op wat die piepjes betekenen.

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
MasterL schreef op 30 november 2003 @ 12:55:
zoek ff op wat die piepjes betekenen.
in je mobo Handleiding/op het internet :)

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Voeding kapot heb hetzelfde gehad en na vervanging niets aan de hand.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een andere voeding geprobeerd maar dat geeft hetzelfde resultaat. En de piepcodes kan ik niet terug vinden in de manual helaas. Wel heb ik ff op internet gezocht en als hij steeds piept, ff uitgaat en weer piept etc betekent het vaak dat er iets met het geheugen is of videokaart.

edit:
Dit is de mijne dus:
http://www.msi-polska.pl/...l.php?UID=37&NAME=MS-6507

alleen weet ik niet of de mijne versie 1 of 2 is.

edit2:
Hier staat de piepcodes dus, maar ik word er niet wijzer van. http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/3.htm wat betekent bv die 1-2-1-1, betekent dat 1 piep pause 2 piepen pause 1 piep pause en nog een piep?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 21:02 ]

Verwijderd

Je kan de voeding nog uitsluiten als je een andere pc hebt staan.

Als deze ook het probleem niet is, lijkt mij het je mobo of proc als al het andere het in een 2de pc wel goed doet...

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk is het de moederbord, maar ja. Maar een vriend van me zei over msn dat de pc niet zou piepen als er iets met de processor was, klopt dit?

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-06 08:19
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 20:08:
Hier staat de piepcodes dus, maar ik word er niet wijzer van. http://www.comptechdoc.org/hardware/beepcodes/3.htm wat betekent bv die 1-2-1-1, betekent dat 1 piep pause 2 piepen pause 1 piep pause en nog een piep?
volgens mij is dat kort-lang-kort-kort, want vrijwel elke POST Terminal Error bestaat uit 4 piepjes (doordat de 8bit error wordt opgedeeld in vier 2-bit-errortjes).
En, het gaat daar allemaal om lengte (alle mobo's die ik heb gehad hadden de POST errors ook gebaseerd op lengte.

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

Verwijderd

Hoi,

Ik denk dat je geheugen een beetje kapot is of je processor word niet goed gekoeld ( geen pasta ofzo )

maar idd, je moet al die biepjes opzoeken dan zul je er wel achterkomen.
veel suc6,

Dutch

• Belgar
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2025

Belgar

Archmaster ranzige code..

EISA is volgens mij onderdeel van de interne 'MoBo interface drivers' van windows. Er is dus een kans dat je moederbord gewoon gaar is.

Echter kan een moederbord wel degelijk piepjes geven over de toestand van de CPU / VGA / PCI etc. De beste kans heb je dan ook, zoals reeds gemeld, deze piepjes op te zoeken en te omschrijven als lang-kort.

...Als het maar werkt

Verwijderd

Topicstarter
Naar mijn gevoel zijn alle piepjes even lang. En hij houdt ook niet op met piepen. Als die piepjes korter zijn, is dit dan ook merkbaar korter? Die piepjes duren dus gewoon ong 4 seconden, met pauzes van 1-2 seconden.

Ik heb dus niet zo heelveel verstand van computers/hardware. Maar kan een CPU zomaar overheated raken, of ondergekoeld? Ik heb er niet mee zitten sleutelen/ proberen over te clocken of wat dan ook.

Het feit dat ik al tijdens errors krijg die te maken heeft met die "eisa" kan er eigenlijk wel op duiden dat er iets mis is met het moederbord.

• Michel551813
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-08 14:59
Grote kans dat het je geheugen is die niet goed contact maakt. Kheb een tijd als uitrolmedewerker gewerkt en toen hadden we dit regelmatig. Gewoon het geheugen er even uit halen een keer goed er doorheen blazen, zodat er geen stof meer in de sloten zit en dan deden ze het meestal wel weer. Anders moet je je onderdelen 1 voor 1 testen. Je hebt kennelijk een tweede pc, dus dat moet niet zo'n moeite zijn. Succes

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 12:46:
Ik heb mijn video kaart in een andere pc gedaan, deze werkte. Ik heb een andere in de mijne gedaan, hij piepte.
Zelfde geval met geheugen. En ook hardeschijf.
Dan blijven dus de processor en het moederbord over. Gezien de symptomen verdenk ik het moederbord. Laat deze eens testen bij de PC-boer en ruil het eventueel om :)

Verwijderd

Topicstarter
Dat denk ik dus ook, maar kan ik die gewoon meenemen dan??

• RumaNoV
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:19

RumaNoV

Folding

Je kan anders misschien eens een pci vga kaartje gebruiken. Wie weet is er een probleem met de agp poort?

Je weet maar nooit ;)

Verwijderd

Topicstarter
Tja helaas geen pci videokaart meer tot mijn beschikking. Maar dan zou ik mijn moederbord alsnog moeten vervangen. Ik denk dat ik morgen gewoon een nieuwe ga halen.
Pagina: 1