Toon posts:

[nieuwe pc]pc valt uit na willekeurige tijd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vrijdag op HCC nieuwe pc onderdelen gehaald:

Aopen H600B 350 wat kast
Asus P4P800 Deluxe moederbord
P4 3.0 800mhz boxed
2x 512 Twinmos 3200
Maxtor SATA 120 GB HD
Sapphire 9800 PRO 128 MB videokaart
Nec 1300A DV Brander
Samsung DVD Speler
Diskettestation

eIk heb vervolgens alles in pc gebouwd, de sata ook via normale stroomkabel aangesloten (net als dvd spelers etc). heb alle apparaten op aparte stroomkabels gehangen. IDE kabels ook apart. Videokaart ook aan stroomkabel.

PC werkte goed op eerste gezicht. Gisteren in elkaar gebouwd en 3 x uitgevallen zomaar in windows (reboot), zat 1 x bestanden te copieren, 1 x te internetten en een keer een 3d spel te doen. Ook heb ik als ik max pain 2 speeldat hij soms zomaar terug springt naar windows en afgesloten is, need for speed daar in tegen werkt perfect.

Hoe kan het komen dat mijn pc zomaar soms uitvalt? :S Heb ik iets verkeerds aangeloten in pc?
Ik heb op HCC mijn moederbord/processor en geheugen laten testen, kwam als goed uit de test.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-05 23:34

Spockz

Live and Let Live

Jouw systeem trekt behoorlijk wat stroom, is je voeding niet een beetje brak?

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

Verwijderd

Topicstarter
Pic_Art schreef op 30 november 2003 @ 12:45:
Jouw systeem trekt behoorlijk wat stroom, is je voeding niet een beetje brak?
Heb mijn kast niet laten testen, maar heb hier op got gevraagd of deze voeding voldoende zou moeten zijn en hoorde van iedereend dat het genoeg moest zijn. Ook in paar pc winkels gevraagd en op HCC aan verkoper kast en zeiden allen genoeg wat ( tenzij ik 4 hd's erin ging hangen, dan kon het te weinig zijn)

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

ja, qua wattage kan het genoeg zijn maar als je schommelende lijnen hebt dan kan je er nog een 80000watt voeding in hangen maar dan doet ie eht nog niet.

Verwijderd

Topicstarter
iemand anders nog iedeeen? Heb zelf hier geen voeiding liggen en om nou er 1 te kopen om te testen, terwijl er goed een andere mogelijkheid zou kunen zijn .. :S

Verwijderd

Topicstarter
Ben nu hele dag weer bezig geweest en weet niet meer wat te doen.

Heb allereerst kabels van dvd speler en dvd brander eruit gehaald en uit bios gehaald. Ook heb ik de geheugenmodulen 1 voor 1 eruit gehaald en ook in verschillende sloten gehad (ook nog is dual channel en non-dual channel geprobeert), maar spontane reboots blijven (willekeurige tijden). Ook heb ik motherboard monitor geinstalleerd en bekeken, en voltages liggen er dicht bij hoe het hoort en temperaturen niet boven de 45 graden.

Enige wat in pc overblijft zijn dan nog moederbord, kast, diskettestation, videokaart, processor, HD en geheugen. Geheugen, processor, moederbord en HD zijn op HCC doorgetest, en kwamen als goed eruit.

Heb ook soms ipv reboots blue screens in windows (atapi.sys foutmelding)

Ik ben ten einde raad, wat zou het kunnen zijn :S

• Xof
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 23:06

Xof

Hoe word een mobo daar getest dan?
Alleen aanzetten en kijken of het werkt?

Je controllers van je mobo kunnen bijv. brak zijn, want je zegt dat bij het kopieren je een blauw scherm krijgt. Heb je wel de chipset drivers geinstalleerd?
Proc zal het btw vast niet zijn, want een p4 zie ik niet zo snel kapot gaan.

Biosupdate is misschien ook een optie? :)

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op 30 november 2003 @ 22:21:
Hoe word een mobo daar getest dan?
Alleen aanzetten en kijken of het werkt?

Je controllers van je mobo kunnen bijv. brak zijn, want je zegt dat bij het kopieren je een blauw scherm krijgt. Heb je wel de chipset drivers geinstalleerd?
Proc zal het btw vast niet zijn, want een p4 zie ik niet zo snel kapot gaan.

Biosupdate is misschien ook een optie? :)
Is biosupdate dan een zinvolle en nuttige optie? in bios en bij opstarten herkent hij alles al goed meteen

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
om te testen of het de voeding is (wat best mogelijk is gezien de symptonen) kun je es proberen om zo weinig mogelijk apparaten aan te sluiten, dus dvd/brander, overbodige fans etc. afkoppelen en evt. die radeon ff tijdelijk vervangen door een simpel (weinig stroomvretend) videokaartje.

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 22:35:
[...]

Is biosupdate dan een zinvolle en nuttige optie? in bios en bij opstarten herkent hij alles al goed meteen
Een biosupdate is zeker wel nuttig.. zo had ik pasgeleden een bordje die wel alles vond, maar waarvan alleen de dvd speler en de floppy drive werkten.. en na een biosupdate werkte alles zonder problemen :)

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op 30 november 2003 @ 22:51:
[...]

Een biosupdate is zeker wel nuttig.. zo had ik pasgeleden een bordje die wel alles vond, maar waarvan alleen de dvd speler en de floppy drive werkten.. en na een biosupdate werkte alles zonder problemen :)
maar vage is dat ik ook in windows alles werkend zie :/

Verwijderd

Topicstarter
nog wat vreemds, normaal heb ik na 10 a 15 min reboot. Zit nu al uur te werken erachter (alleen dit internet) en geen games etc, het is dus zeker op verschillende tijden, en nu maar wachten tot hij weer reboot ofzo :S

• Xof

Xof

Kan dus zijn dat je geheugen volloopt als je veel programma's gebruikt en toch je geheugen defect is. Toch maar even memtest86 draaien? :)
Want geheugen testen duurt minstens 30 min en ik denk niet dat ze dat op de hcc gedaan hebben.

Verwijderd

Topicstarter
net ook need for speed gedaan, en klapt er dit maal gewoon uit en gaat naar windows, kan videokaart dan ook optie zijn?

• Spockz

Spockz

Live and Let Live

voel eens aan je videokaart dan? Als die te warm wordt stopt ie er ook mee, en staat GPU recovery aan? Dat vertraagt ontzettend en zou kunnen verklaren dat als ie in een game te warm wordt dat ie dan reset, met als gevolg dat de driver het spel afsluit en je terugkomt in windows.

Verwijderd

Topicstarter
Na drie dagen te hebben getest en gezweet tot conclusie gekomen dat mobo of proc kappot is. Ga morgen langs winkel omruilen en dan horen jullie het wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Xof schreef op 30 november 2003 @ 23:06:
Kan dus zijn dat je geheugen volloopt als je veel programma's gebruikt en toch je geheugen defect is. Toch maar even memtest86 draaien? :)
Want geheugen testen duurt minstens 30 min en ik denk niet dat ze dat op de hcc gedaan hebben.
Geheugen met memtest getest in dos en kwam in mijn eigen mobo er nooit goed door. Toen in pc van vriend getest en kwam geheugen er perfect uit, dus was geen geheugen :)

Verwijderd

heb het zelfde zoals jij .

ook de p4p800 (deluxe) 2.6 HT

bij mij reboot hij ook en ook geeft mijn video kaart ineens geen beeld meer.

ik heb een bios update gedaan en tot nu toe is het maar 1 keer fout gegaan.

Na een halve dag . hoop dat het maar zo blijft

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 22:43:
heb het zelfde zoals jij .

ook de p4p800 (deluxe) 2.6 HT

bij mij reboot hij ook en ook geeft mijn video kaart ineens geen beeld meer.

ik heb een bios update gedaan en tot nu toe is het maar 1 keer fout gegaan.

Na een halve dag . hoop dat het maar zo blijft
maarja ik kreeg nog wel beeld, maar of reboot of blauw fout meldingen scherm van windows, die steeds anders waren. Nu maar hopen dat morgen na omruilen (moet kunnen lijkt mij, wil wel goed mobo) dat het allemaal wel werkt..

Betreft mijn voeding: heb met technische dient van Norrod gesproken en gaven aan dat probleem daar zeker niet in zit. Ze bouwen zelf ook met deze voeding en bouwen nog veel zwaardere systemen ermee (zelfde spects alleen meer schijfen bijv.) en trekt hij goed. En mocht voeding niet goed zijn dan zou hij helemaal rebooten en geen blue screens geven

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 23:00 ]

Verwijderd

Ik denk dat het te maken heeft met je instellingen van je videokaart!
Je moet er even mee gaan spelen iin het bios.... want een goede bios uitleg vindtje nergens!
Ik heb ook zoiets beide hand gehad maar je moet het dus zoeken bij de instellingen van je videokaart. Wat je ook eens zou kunnen proberen is Knoppix te downloaden en te branden op CD daarmee kun je dan je complete PC booten van CD zonder dat je wat installeerd op je HD ... kun je testen of het niet je OS is .... als hij dan onder Knoppix (Linux) ook vast loopt of reboot is het duidelijk een hardware probleem. En moet je dus verder knutselen in het bios of een andere kaart gaan regelen! succ6

Verwijderd

onlangs ook nog zo'n vage problemen gehad.
Ik kwam ervan af met een simpele bios update omdat het mobo het geheugen blijkbaar niet deftig ondersteunde.

• Xof

Xof

Verwijderd schreef op 01 december 2003 @ 22:37:
[...]

Geheugen met memtest getest in dos en kwam in mijn eigen mobo er nooit goed door. Toen in pc van vriend getest en kwam geheugen er perfect uit, dus was geen geheugen :)
dus je moederbord.. voila :D
En een bios update kan idd wel es helpen ivm het ondersteunen van meer mem types :)

[ Voor 13% gewijzigd door Xof op 01-12-2003 23:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hierbij update van mijn vraag:

Heb vandaag moederbord omgeruild en bleek probleem niet te zijn. Dus toch geheugen, moet wel als ik logisch verklaar.
Heb ook technische dienst van norrod computers gesproken en zeggen ook dat er veel problemen zijn met dit mobo en twinmos geheugen (reboots etc). Ik ga morgen dus geheugen omruilen voor goed geheugen.

Tip voor P4P800 kopers gevodnen van asus site:
http://www.asus.com/produ...478/P4P800_DDR400_QVL.pdf

Ga dit lijstje zelf ook meenemen en moet het goedkomen hoop ik, ben nu echt gaar naar 3 dagen hardware probleem zoeken
Pagina: 1