Toon posts:

SATA, RAID en PATA

Pagina: 1
Acties:
  • 25 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben van plan om een SATA RAID 0 opstelling te maken.
Maar ik heb nog enkele vraagjes hierover.

Als ik mijn SATA controllers gebruik in RAID 0 kan ik dan nog altijd mijn CD-ROM op PATA lezen en gebruiken?

Is het de moeite om een RAID 0 opstelling te maken, voel je het verschil?

Hartelijk dank

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19-02 22:20

PcDealer

HP ftw \o/

Je kunt ze allebei gebruiken.

Ik heb nu softwarematig (Windows XP/Windows Server 2003) 2x Maxtor 40GB in RAID-0 opstelling. Lezen/schrijven gaat echt wel sneller. Loopt zeer soepel i.v.m. een enkele schijf.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-03 13:31

Turkish

zhé germans

Uiteraard kan dat, maar dat hangt er natuurlijk wel van af je mobo. Meestal zitten er nu in de southbridges van nwe chipsets al s-ata raid en minimaal 2 p-ata poorten, dus wat jij wil kan best.

Raid 0 is in principe een stuk sneller dan gewoon ATA, je moet alleen zorgen dat je goed je backups verzorgt aangezien deze techniek een stuk gevoeliger is voor storingen (als één van je HD's crasht ben je alles kwijt)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 12:18:
Als ik mijn SATA controllers gebruik in RAID 0 kan ik dan nog altijd mijn CD-ROM op PATA lezen en gebruiken?
Waarom zou dat niet kunnen :?
Is het de moeite om een RAID 0 opstelling te maken, voel je het verschil?
Ligt eraan. Persoonlijk vind ik twee schijven in RAID0 niet echt denderend. Het is leuk voor de benchmarks en het staat "stoer" tussen de specs, maar verder merk ik zelf niet echt veel van. Maar, nogmaals, dat ben ik :+

Probeer het gewoon zélf uit. Draai eens 1 weekje op een single schijf en daarna 1 weekje op een RAID0 array en trek zélf conclusies :)

Omdat dit allemaal wel erg simplistisch is, gaat het topic dicht.

Dit topic is gesloten.