Vaag TV-tuner probleem

Pagina: 1
Acties:

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:09

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik heb een Samsung TV van een jaartje of 5, 6 oud... 55cm, 2xSCART, dus staat vrolijk aangesloten op m'n videorecorder en TV-out. Ben er hartstikke tevreden mee, iets groters past toch niet op m'n kamer :)

De laatste tijd heb ik echter een heel vaag probleem. Als ik de TV aanzet nadat 'ie een tijd heeft uitgestaan, doen enkele kanalen het niet... Ik krijg enkel ruis/blauw scherm. Dit krijg ik, o.a. bij Discovery, Net5, en enkele lokale zenders. Het vreemde is echter dat die het via de videorecordertuner wel gewoon goed doen, en naarmate de TV "warmer" wordt krijg ik steeds meer kanalen terug :?

Het ligt niet aan de videorecorder, want ik heb 'm er even tussenuit gehaald. Ook alle kabels uit de SCART aansluitingen gehaald, je weet maar nooit tenslotte. Het ligt dus ook niet aan de COAX kabeltjes, want die doen het via de VCR gewoon wel...

Wat is dit voor iets vaags? En is het te verhelpen?

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Bij het 'terugkomen bij walkworden' denk ik aan een transistorretje of een elco'tje.
Bij een TV ga ik twijfelen. Het is namelijk zo dat een TV een Data-hold accu heeft. Een batterijtje waarin hij e.e.a. (kleurinstellingen, zenderfrequenties, volume-instellingen) opslaat. Als zo'n batterijtje na verloop van tijd uitgeput is, onthoudt hij bepaalde dingen niet. Feit is dat een batterij beter gaat werken als hij warmer wordt (handig: Als je een auto hebt met zo'n kastje voor de startonderbreker en de batterij is leeg, houd het even warm in je handen, doet 'ie 't nog even en kom je tenminste thuis). Vraag me echter af of dat ook bij een TV geldt, wellicht is het in elk geval iets om even naar te kijken. Kost niets!
En verder: Koop Philips TV's :-)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 12:15 ]

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Ik zal hem eens voorzichtig openmaken :) Dat zou wel vrij makkelijk te verhelpen zijn lijkt mij... Bedankt voor de tip!

(Samsung = Philips beeldbuis ;) )

EDIT: Enig idee waar ik naar moet zoeken? Hoe ziet zo'n accu er ongeveer uit? Ik heb wel genoeg monitors opengehad (kabels vervangen) maar heb niet zoveel ervaring met de electronica in een tv...

[ Voor 40% gewijzigd door strandbal op 30-11-2003 12:54 ]

Verwijderd

Dat hangt helemaal van de TV af. In onze philips zit een aangesoldeerde accu (die het overigens al zo 17 jaar doet), in de Philips op mijns laapkamer zitten gewoon twee penlites en ik heb ook al eens knoopcellen gezien in zo'n TV, dus ik zou het niet weten. Aan de beeldbuis kan het i.i.g. niet liggen ;-)

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Mark_640

In my memory

Het probleem zit 'm waarschijnlijk in de tuner van je tv...

Net5, Discovery e.d. zitten namelijk wat hoger in de band, meestal boven de 400 Mhz, en met die hoge frequentie's heeft je tuner dus moeite als ie 'koud' is...

Ik gok dat je de publieke zenders (Ned 1,2,3) wel meteen goed kunt ontvangen??
Die zitten lager in de band, rond de 100-200 Mhz...

Dit probleem komt vaker voor bij wat goedkopere toestellen...

[ Voor 10% gewijzigd door Mark_640 op 01-12-2003 18:29 ]

Verwijderd

ohja! Nu je het zegt joh!

• Mark_640
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:33

Mark_640

In my memory

Het zit 'm dus niet in de batterij, echter puur in de tuner...

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Hmm... Klinkt niet best, is het te repareren/vervangen? Zonder dat dat asociaal veel geld gaat kosten dus...

Toch was dit teeveetje niet zo heel goedkoop toen ik 'm kocht... Jammer dat 'ie het dan toch zo snel begeeft.

• Loran
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-07 16:38
hmm tsja je kunt altijd nog tv kijken via de tuner van je video, toch?
dus zo groot is je probleem misschien helemaal niet

Disclaimer: Ik baseer dit op absoluut niks...

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Dat is wel zo... Maar als het te repareren is, dan neem ik de gok ;)

Verwijderd

Toch even denken. Het is iets dat pas na verloop van tijd is gaan gebeuren. Is dat iets dat versleten is van ouderdom, of iets dat defect is gegaan? Niemand een idee?

• strandbal

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Topicstarter
Lief schopje :) Heeft iemand nog ideeen?

Pagina: 1