Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[CM] Homemade silentdrive :)

Pagina: 1
Acties:

• AirX
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-11 21:00

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Gaan wij een dure silentdrive kopen als je server bakje goedkoper is dan de silentdrive? Tuurlijk niet :p.

Specs:
Pentium 1 non-MXX 200 mhz
128 MB EDO
20 GB Maxtor 5400 RPM

Oftwel... een heel oud beestje... maar hij draait prima :).. hij vreet zelfs de 20 GB HD, terwijl de bios maar 8 gig er van ziet. Top spul, Intel _/-\o_

Dus ben ik zelf gaan klussen om mijn server PC toch superstil te krijgen, want hij staat @ mijn slaapkamer. Nu had ik al in veel posts gelezen dat je je HD niet moest inpakken, want dan zou hij gegarandeerd overlijden..... maarja, die HD maakte het meeste lawaai van de hele kast, dus daar heb ik nu wat op gevonden... en ik moet zeggen.... het werkt perfect :). Ik heb constant Emule te draaien en ook is de HD van een file server, dus hard werken moet hij wel.... dus ik heb nu na anderhalve dag even met SMART gecontroleerd of alles nog goed werkte... ja dus :D.

Nu even de PICS, omdat die meer zeggen dan 1000 woorden ;)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/DSC00518.jpg
Dit is nou mijn zelfmade silentdrive geval :). Kosten: €2,50 voor de deurdrempel strip :p Gewoon dus zo'n strip van Alu bij de bouwmarkt gekocht.... stukken van 30 CM afgezaagd, gaten in geboord... aan de HD vastgeschroeft met de originele schroefjes :) En voila... super heatsinks. Toen met van dat foam mijn HD ingepakt... tie-wraps ;) er omheen en klaar :) Super stil.... voor 2,50. Misschien ga ik nog even een rekje fabriceren, zodat hij in een 5,25' kan hangen, maar voorlopig laat ik hem zo mooi liggen. Kast wordt toch niet verschoven. De heatsinks aan de HD worden lekker warm... dus hij kan zijn warmte goed kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/DSC00519.jpg
Mooi de onderkant van de voeding verwijderd... zodat de fan die onder de CPU hangt mooi in de voeding blaast :) Fan draait op 5 volt dus die hoor je niet. Bevestiging met Mecano ;) De fan van de voeding staat uit :)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/DSC00520.jpg
Nog even een zij aanzichtje :)

Afbeeldingslocatie: http://home.deds.nl/~airx/tweakers/DSC00525.jpg
Op verzoek ffe de casetemp die mooi blijft steken op 26 graden. Dat is duidelijk te zien aan de rechte pijl naast de temperatuur, die aangeeft dat de temperatuur gelijk blijft. Als de temp stijgt komt er namelijk een pijltje die omhoog gaat. (Handig zo'n draadloos ding :)) De CPU komt op zo'n 30-35 graden i gues, want de heatsink van de CPU wordt nauwelijks warm bij een cpuload van zo'n 70%. Ik kan helaas niet de HD meten, want de thermometer van mij is zo'n bakje, en niet een losse draad. Maar als ik de HD zo voel, dan komt die ook op een graad of 35.

Een simpele mod, maar wel handig :)

Als ik nu alles in mijn kamer uit heb dan hoor je hem niet! :) Hij maakt nu evenveel lawaai als mijn Dell Latitude Laptop.... en geloof me, dat is niet veel :p

[ Voor 33% gewijzigd door AirX op 30-11-2003 13:23 ]

• Pogostokje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11 10:19

Pogostokje

* twiet *

Hm, wat geinig bedacht. _/-\o_
Ik ben benieuwd of de heatsink (zeg maar) ook echt warm wordt ... want het is er niet voor gemaakt natuurlijk. Maar het is wel lekker goedkoop zo inderdaad. ;)

Noem het alleen de volgende keer gewoon tie-wraps ... "ty-ripjes" bestaat niet.

... ook ik heb soms per ongeluk gelijk.

• SyS_ErroR
  • Laatst online: 15:25
Is die pc nu echt stil?
Ook bij t hashen van een eMule file? :P

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Nofi, maar wat is het eigenlijk voor oude bak ? Ik zie EDO-ram en geen AGP slot.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Verwijderd

ik zie draden loshangen en een charmant kroonsteentje :9 heb zelf ook een keer een HDD ingepakt in me linux bak was een stuk stiller ;) en werkt nog steeds dat ding

• Winnetou
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nofi, maar wat is het eigenlijk voor oude bak ? Ik zie EDO-ram en geen AGP slot.
lezen is ook moeilijk 8)7
Specs:
128 MB EDO
20 GB Maxtor 5400 RPM

[ Voor 31% gewijzigd door Winnetou op 30-11-2003 11:49 ]

Die folgende Sendung ist für Zuschauer unter sechzehn Jahre nicht geeignet

Verwijderd

Hydraulik-Phunk schreef op 30 november 2003 @ 11:45:
Dat staat er toch? ;)
128 MB EDO
Slim gedaan voor de rest, maar wat zijn de temperaturen in de kast?

Verwijderd

Leuk en slim gedaan hoor.. :)

Denk alleen dat dit meer iets is voor het kleine modjes topic, but don't mind... klein maar fijn! :)

• FiXeL
  • Laatst online: 17-04 17:33
leuk gemod! ik heb zelf ook zoiets een keer gedaan met een ouwe P1-100mhz die nu draait als router:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/u.haarsma/Casemodding/Router/rtr04.jpg

dingen veranderd:

- nieuwe fan in psu en helemaal geknepen met een zalman fan mate
- cpu fan helemaal geknepen met een potmeter die bij een noiseblocker fan zat
- harddisk helemaal ingepakt en schuin in de bay gelegd.
- wieltjes eronder zodat ik em makkelijk weer uit het verdomhoekje kan halen :P

de enige keer dat ik em hoor is als de hdd ratelt, die connor 500mb disk is dan wat rumoerig. ik kan de fans pas horen als ik alles verder uit heb te staan, en dat is hier meestal zelden het geval :)

de router draait Smoothwall linux, en heeft sinds zn installatie al een uptime van 70 dagen and counting :P

Mn 3D printer blogje..

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
FiXeL schreef op 30 november 2003 @ 13:50:
leuk gemod! ik heb zelf ook zoiets een keer gedaan met een ouwe P1-100mhz die nu draait als router:

[afbeelding]

dingen veranderd:

- nieuwe fan in psu en helemaal geknepen met een zalman fan mate
- cpu fan helemaal geknepen met een potmeter die bij een noiseblocker fan zat
- harddisk helemaal ingepakt en schuin in de bay gelegd.
- wieltjes eronder zodat ik em makkelijk weer uit het verdomhoekje kan halen :P

de enige keer dat ik em hoor is als de hdd ratelt, die connor 500mb disk is dan wat rumoerig. ik kan de fans pas horen als ik alles verder uit heb te staan, en dat is hier meestal zelden het geval :)

de router draait Smoothwall linux, en heeft sinds zn installatie al een uptime van 70 dagen and counting :P
Uhm, HD schuin ophangen is volgens mij niet echt gezond als ie 24/7 draait... al helemaal niet als het een oude schijf is :p. En waarom heb je verder een fan op je CPU? een P100? :o Dan heb je echt geen fan nodig :). Gewoon zo'n Spire koeler van 5 euro kopen (dingen zijn voor 1 GHZ PC's) en die er op plakken. Fan eraf. En stilte :*)

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 16:48
idd, een p100 kun je makkelijk passief koelen

• PilatuS
  • Niet online
leuke mod hoor, ik heb zelf ook al een tijdje mijn hd's op schuimrubber liggen
en als je eenmaal weet hoeveel het scheelt wil je echt niet meer terug

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Helpt een beetje foam om je HD zoveel tegen dat idle geluid??

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Verwijderd

Kan ik dit ook proberen met mijn WD 7200rpm? Of gaat-ie dan zeker dood? :P

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
XLerator schreef op 30 november 2003 @ 16:00:
Helpt een beetje foam om je HD zoveel tegen dat idle geluid??
Zekers :). Het gewoon lees/schrijf geluid is niet zoveel. Maar dat irri piepende IDLE geluid doet het hem :r. Hoor je nu nix meer van :). Dit is trouwens speciaal geluidsdempendfoam voor in boxen. (van de zolder geplukt :p, gebruikte mijn vader vroeger bij zijn selfmade boxen). Het is heel "dik" spul. Niet van indrukbare spul. En een beetje zou ik het ook niet noemen :p... volume is veel groter dan van de HD
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 16:02:
Kan ik dit ook proberen met mijn WD 7200rpm? Of gaat-ie dan zeker dood? :P
proberen kun je altijd :p.... In mijn andere PC zit ook een WD 7200 RPM schijf.... erg warm wordt hij niet. Maar veel geluid geeft ie ook niet. Dus als die computer niet altijd aanstaat in je slaapkamer zou ik het niet doen. Anders wel :). Maar wel voorzichtig zijn natuurlijk. Gelukkig kan zo'n schijf wel tegen een stootje :). Gewoon uitproberen en steeds even voelen of hij ook te warm wordt en natuurlijk ffe na 2 uur checken met SMART en chkdisk of er ook schijf fouten zijn onstaan. Zo ja, uitpakken dat ding en de schade repairen (met WD tools makkelijk te doen) , zo nee, nog een dagje laten testdraaien en klaar :).

Maarja, alles op eigen risico hè ;), ook vantevoren altijd een backup van belangrijke files maken! (8>

[ Voor 9% gewijzigd door AirX op 30-11-2003 16:13 ]

Verwijderd

Ik heb sinds gistere een IBM deskstar 120Gb 8Mb cache en die hoor je helemaal niet :D t enige wat ik nu nog hoor zijn mijn ventilatortjes :D

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11 21:27

Mad_Demon

de dokter

Ik heb vandaag een soortgelijk projectje gedaan. Heb een Coolermaster Cooldrive genomen en volgefrot met isolatiemateriaal. :+
Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/hdd.jpg
Het geluid is er niet veel minder op geworden. Ik denk dat ik met wat andere materialen moet gaan experimenteren.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
AirX schreef op 30 november 2003 @ 11:31:
Op verzoek ffe de casetemp die mooi blijft steken op 26 graden. Dat is duidelijk te zien aan de rechte pijl naast de temperatuur, die aangeeft dat de temperatuur gelijk blijft. Als de temp stijgt komt er namelijk een pijltje die omhoog gaat. (Handig zo'n draadloos ding :)) De CPU komt op zo'n 30-35 graden i gues, want de heatsink van de CPU wordt nauwelijks warm bij een cpuload van zo'n 70%.
Je thermometer loopt sneller dan je pc :P(433mhz)
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:13:
Ik heb sinds gistere een IBM deskstar 120Gb 8Mb cache en die hoor je helemaal niet :D t enige wat ik nu nog hoor zijn mijn ventilatortjes :D
AAAAAH je sprak het D woord!!!!!

Ik ga inmiddels mun 2e IBM schijf RMA'en. Gelukkig vlak voor ik hem in een RAID-0 configuratie wilde opnemen, gaf ie de geest. Ik had um ut raam uitgesmeten als ie het had gedaan na het installeren van mijn hele program files map op die RAID schijf :P

* Rey Nemaattori heeft gister op de HCC een 120gb maxtor gescoord, voor ong 100pleurii

[ Voor 40% gewijzigd door Rey Nemaattori op 30-11-2003 18:23 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

ALs de kast dichtzit; en niet een raampke heeft oid, is dit best te doen; maar een erg nette oplossing vinnik dit niet als je voor een looks-casemod gaat imho...

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Scyth schreef op 30 november 2003 @ 19:31:
ALs de kast dichtzit; en niet een raampke heeft oid, is dit best te doen; maar een erg nette oplossing vinnik dit niet als je voor een looks-casemod gaat imho...
Dit wil je vast niet horen, maar er zit inderdaad een raampje in :P.
Daar zie je trouwens nog maar weinig door, want er komen ook nog geluiddempende matten in. :+

En zoals ik al eerder zei: ik ga er waarschijnlijk nog even een 5,25" rekje voor bouwen.

• Scyth
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

Wel zo netjes ja; anders heb je zo'n pluk-schuim-met-Hd ergens erin onderin je kast liggen :9

[ Voor 12% gewijzigd door Scyth op 30-11-2003 19:48 ]

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• djlinsen
  • Laatst online: 15:38

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Ik heb zelf ook mijn hd van een jasje voorzien, werkt perfect, ik kan nu gewoon slapen met de pc aan. Goed idee van die strips voor de koeling, dat ga ik er volgende week ook ff aan fixen.

Ik heb nu mijn Celeron 2Ghhz pasief gekoeld en alleen de grote fan van mijn voeding aan voor de airflow. Nu is de proc met alleen emule draaiend, gewoon met niks bezig dus is ie idle een lekkere 34 graden. Maar op fullload schiet de temperatuur meteen omhoog richting 60 graden, ik wil de fullload temp eigenlijk onder de 55 graden houden, iemand nog een stil idee voor extra koeling/ airflow??

Are you following me, Are you following me?

• PASware
  • Laatst online: 10:34
djlinsen schreef op 30 november 2003 @ 21:53:
Ik heb zelf ook mijn hd van een jasje voorzien, werkt perfect, ik kan nu gewoon slapen met de pc aan. Goed idee van die strips voor de koeling, dat ga ik er volgende week ook ff aan fixen.

Ik heb nu mijn Celeron 2Ghhz pasief gekoeld en alleen de grote fan van mijn voeding aan voor de airflow. Nu is de proc met alleen emule draaiend, gewoon met niks bezig dus is ie idle een lekkere 34 graden. Maar op fullload schiet de temperatuur meteen omhoog richting 60 graden, ik wil de fullload temp eigenlijk onder de 55 graden houden, iemand nog een stil idee voor extra koeling/ airflow??
zo'n zalman waaier koeling (en fanduct)

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:30

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik heb 2 maxtors (5400rpm) in sleedes zitten, en had daar de ventilatie van dicht gemaakt met geluids isolerend schuim... Toen mijn pc een keer een volle dag aanstond, begonnen die schijven te tikken en gaven ineens lees fouten... maar snel het schuim er weer uitgehaald...
Misschien een keer warmte geleidende rails monteren die de warmte af kunnen voeren...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
djlinsen schreef op 30 november 2003 @ 21:53:

Je proc wat onderclocken, en evt wat minder spanning geven, dan blijft hij ook koeler (mijn AMD Athlon 2000+ is 5 graden koeler door wat te verlagen in spanning).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• ooge
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-10-2022
Met van die deurstrips (heatsinks) en ook veel profecionele hdd waterkoel elementen worden altijd alleen de zijkanten gekoelt (dat zwart gespoten gietaluminium of wat is het).
Maar als ik aan me schijven voel is die grote vierkante chip (die grootste op die printplaat aan de onderkant) ook werkelijk loeiheet, en die rol je in het plastic, is het niet juist die chip die vaak doorfiks van de warmte?? :|

• AirX

AirX

Tweak Guru

Topicstarter
Zo :).. we zijn nu 5 dagen verder... en de schijf werkt nog perfect.. nix geen badclusters/fouten. Wilde ik even melden :). Hij heeft al die tijd 24/7 aangestaan met Emule en ik heb in die tijd 7 GB overgegooid over mijn LAN van en naar die HD, dus hij doet het zo goed :)

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-11 21:16
24/5 bedoel je :+
Pagina: 1