[3D] Schaduw op je achtergrond, wat voor manier gebruik je

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik zocht eigenlijk naar wat tips over hoe iets aan te pakken en niet zo zeer een programma specefiek iets..

Even een voorbeeld, de serie Walking with Dinosaurs van discovery channel.. iedere 3D freak kent daar wel iets van volgens mij.

Het landschap is dus gewoon echt daar, maar de beesten die rondlopen dus niet (D0H!).
Maar toch zie je dus de schaduwen van die beesten op het landschap.. Hoe wordt dat nou gedaan?
Je kan toch nooit een realistische schaduw maken op iets wat gewoon maar plat is?
Ik bedoel ik kan ook een beesie in een filmpje plakken, maar dan is het net of dat beesie door het beeld heen zweeft in plaats van dattie d'r ook echt in hoort..
En volgens mij is iets als schaduw van een heel groot belang om het wat realistischer te krijgen.. maar hoe doen ze dat dan?

Ik werk overigens met maya.. Ik denk niet dat dat van belang is maar voor de zekerheid...

• Rapzar
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-03 09:37
Je kunt de grote vormen van de achtergrond ruw modeleren (cylinders voor bomen, dozen voor gebouwen etc) en dan als 'niet renderable', maar wel met 'recive shadow' renderen naar een alfakanaal.
Vergt wel nauwkeurige camera-tracking en belichting.
wat ben je aan t maken?

• xzenor

xzenor

Topicstarter
eh niets eignlijk :)
Is gewoon puur nieuwsgierigheid :)
Mijn modelling is nog niet goed genoeg dat iets er realistisch uit ziet...
dus ik zal nog even moeten oefenen, maar thnks voor die tip..
ik vroeg het me gewoon echt af.. ik had geen idee hoe dat gedaan werd..
Maar bijv. een schaduw op de grond is dus gewoon een grond die dan niet vissible is maar wel schaduw ontvangt..
kortom als ik geen achtergrond mee zou renderen dan zou er een schaduw in de lucht zweven...
zoiets bedoel je toch?

Verwijderd

geen idee hoe maya het specifiek aanpakt.
Maar met lightwave weleens gedaan.

Gebruik dan "front projection mapping"

3D prog mapped dan je camera feed recht op je object. Vanuit camera in 3D gezien. Dit vereist dus massive camera tracking. Je zal fouten niet zomaar zien, maar wel als er schaduw/reflectie etc op valt.

Als je alleen schaduw op grond wil of gedefinieerde opp. is dat easy.
google: http://interneteye3d.com/...1/oct/ProjMod/default.asp
tut voor lightwave magoed.

Dat is basically heel easy het idee

Camera tracking zuigt want je moet alles in beeld houden.. en dan praten we nog niet over lekker duidelijke objecten zoals gras, bomen en heuvels.

Magoed.. heb zo het idee dat je geen jurassic park zoveel voor ogen hebt :)

Cheers,
Jeroen

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Camera-tracking in MAX schijnt erg flexibel te zijn, voor zover ik weet, dat zou geen probleem moeten zijn.
Rapzar schreef op 30 november 2003 @ 03:43:
Je kunt de grote vormen van de achtergrond ruw modeleren (cylinders voor bomen, dozen voor gebouwen etc) en dan als 'niet renderable', maar wel met 'recive shadow' renderen naar een alfakanaal.
Vergt wel nauwkeurige camera-tracking en belichting.
wat ben je aan t maken?
Dit zou inderdaad exact mijn methode zijn ja. :)

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• xzenor

xzenor

Topicstarter
nu alleen nog vinden waar die opties zitten....
Als iemand zich verveelt kan die me dan iets van aanwijzigingen geven?
Op wat voor trefwoorden ik kan gaan zoeken bijvoorbeeld........

want als ik de docs van maya doorspit dan kom ik alleen op dat ik inderdaad ruw de boel moet modellen.. maar over dat alfa kanaal en receive shadow enzo kan ik dus niets vinden :(

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
In Max (en ik denk ook in andere paketten) heb je daar ook een speciaal materiaal voor, de "MATTE"

Matte maakt objecten doorzichtig, maar vangt wel schaduwen. Bij sommige renderers zit een eigen matte materiaal, heel handig. Vaak met instellingen over het alpha kanaal etc etc.

Dus je kan dan ruw de omgeving modeleren, en dan een matte toekennen.

dus zoek eens naar "matte" in de maya help.

edit, voorbeeldje: (dit was een haast klusje, dus het is geen mooi voorbeeld, de omgeving is niet gedetailleerd genoeg (zoals bij de sloot), en wat hoekig, maar je kunt zien wat ik bedoel, de omgeving, dus de weilanden en de dijk zijn gemodeleerd en hebben een matte materiaal, zodat de schaduwen meelopen omhoog de dijk op.)

Afbeeldingslocatie: http://jvb31.jvb.tudelft.nl/gladiool/tatss.jpg

[ Voor 69% gewijzigd door maratropa op 09-12-2003 13:13 ]

specs

• xzenor

xzenor

Topicstarter
ziet er cool uit :)
maar tis dus wel heel erg belangrijk dat je de camera niet meer verplaatst lijkt me....
Anders kloppen je beelden niet meer met je schaduwen.. als ik het goed begrijp...

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 20:22

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

Ik heb dat ook eens gedaan:

Het komt erop neer dat je eerst het cameraperspectief moet matchen met dat van je virtuele camera. Dan ga je grofweg de geometry nabouwen. Als je een animatie doet dan heb je daar speciale tracking-software (strontduur btw) voor die dat enigzins automatisch kan.

De foto kun je vervolgens 'frontal'-mappen op de geometry (ook de reflecties kloppen dan :)). Een andere mooie bijkomstigheid (zie onderste pic) is dat je kloppende dof op de foto kunt toepassen.

Afbeeldingslocatie: http://www.shademaster.nl/peter/fotocomp-light-geom.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.shademaster.nl/peter/concar-photo-comp04.jpg

Dan moet je de positie van je lichtbron matchen (zie roze stukken). Schaduw renderen naar alpha-pass zoals gezegd.

[ Voor 3% gewijzigd door handige_harrie op 09-12-2003 21:50 ]

• xzenor

xzenor

Topicstarter
'k heb er een heeeele mooie howto voor gevonden..
of ie werkt weet ik nog niet dat moet ik nog proberen, maar dat ga ik dus nu doen..
Ik denk dat dit een hele mooie start is om mee te beginnen..

http://www.io.tudelft.nl/...is/tutorials/compositing/

• handige_harrie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 20:22

handige_harrie

Kill Bill Vol.1

In dat plaatje uit die tutorial ziet het er btw wel uit alsof het prespectief op die kruk niet klopt :?.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
nee okee.. maar het is in iedergeval een begin.. best makkelijk eigenlijnlijk, je moet het alleen effe weten.. om te beginnen dan he.... het zal wel veel mooier en beter kunnen, maar om mee te beginnen is dit gewoon wel leuk, al zegtd at alpha channel me nog steeds helemaal niets.. 't moet aan staan bij het renderen, maar da is dan ook het enige wat ik er van tegenkom....

Maar blijkbaar werkt het dus net als bij 3D-Max.. in maya heb je ook gewoon een material d'r voor. alleen hier heet ie UseBackground in plaats van Matte..
Dit is best wel cool :D

[ Voor 33% gewijzigd door xzenor op 10-12-2003 09:31 ]

Pagina: 1