Toon posts:

[laptop voedingaansluiting]bewust zwakke schakel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
http://gathering.tweakers...--A&data%5BxDB%5D=default

effe gezocht op gebroken en laptop.
Had hier een laptop waarvande aansluiting op het moederbord afgebroken was. Het blijkt dus een zwakke schakel te zijn. De man in de winkel waar ik de onderdelen haalde, vertelde mij dat hij zelf al 10 man per week hiervoor tegen kwam in de winkel.
Het lijkt dus vaak voor te komen. Nu is het hier goed afgelopen, maar je kunt je ook andere zaken voorstellen.
Je zou eigenlijk ook bewust een zwakke plek in kunnen bouwen die eerder los gaat dan .de printplaataansluiting stuk gaat..... Die plek, (in het snoer zou het meest logisch zijn, zou dan weer eenvoudig weer aangesloten/hersteld kunnen worden.

Is hier ervaring mee? Suggesties?
P.S.:
Uiteraard is "het voorkomen ervan" nog beter, maar daar gaat het nu effe niet om.... ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 20:46 ]

• x-man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-05 09:47

x-man

Proud newbie!

Ja ik ken het..probleem heb ik ook met m'n laptop. Plus dat m'n accu Kapoerewietus is. Leuke dingen die laptops. :N

Better a newbie in one hand then ten wannabe-hacker-scriptkiddies on your server.

Verwijderd

Topicstarter
eigenlijk zou je minimaal 2 zwakke schakels moeten hebben..
Een in het snoer, zodra iemand er achter blijft haken dat ie relatief makkelijk los gaat en de laptop blijft staan.
Een andere bij de aansluiting....want mocht de laptop toch vallen en op de stekker van deze aansluiting terecht komen, dan zou het fijn zijn dat de stekker eerder breekt dat de aanskuiting van de laptop zelf of de op de printplaat gemonteerde aansluitbus.
Bewust dus een of meerdere zwakke plekken maken.
P.S.:
Voor de rest ben ik aardig tevreden over mijn laptoppie....

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2003 02:52 ]

Verwijderd

Topicstarter
zijn er nog meer mensen die hun ervaringe/tips kwijt willen? Of baal je nog |:( steeds dat het je overkomen is... :( (*)
Dit is geen gespreksgroep voor die laatste groep, maar wake up en kom gerust met die tips...

(*) Ik ben er al weer overheen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 18:07 ]

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het komt idd. vaak voor, vaak ook na de garantieperiode. Een van de enige oplossingen is dan te gaan solderen, maar het komt ook voor dat het niet meer zo makkelijk te repareren is. Jij hebt dus best geluk gehad met je garantie-procedure. :)

Wat er tegen te doen is... een safety-connector is op zich wel een geinig idee, maar ik denk dat veel mensen het ook weer vervelend zullen vinden. Er zijn genoeg mensen die werken zonder accu (vanwege slijtage van de accu, als ze die niet gebruiken leggen ze ze vaak leeg weg). Als er dan 1 iemand ook maar 1 keer zacht trekt aan het snoer is diegene z'n data kwijt.

Het lijkt mij meer wat om van binnen de laptop het wat steviger te maken.

Ik weet niet of er verlengsnoeren met een stopcontact zijn waarbij er minder gevaar is als er iemand over struikelt... maar zoiets lijkt mij (dus als optie) best handig voor mensen die er intesse in hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Laurent op 04-12-2003 19:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aikeleer schreef op 04 december 2003 @ 19:37:
Het komt idd. vaak voor, vaak ook na de garantieperiode. Een van de enige oplossingen is dan te gaan solderen, maar het komt ook voor dat het niet meer zo makkelijk te repareren is. Jij hebt dus best geluk gehad met je garantie-procedure. :)

Wat er tegen te doen is... een safety-connector is op zich wel een geinig idee, maar ik denk dat veel mensen het ook weer vervelend zullen vinden. Er zijn genoeg mensen die werken zonder accu (vanwege slijtage van de accu, als ze die niet gebruiken leggen ze ze vaak leeg weg). Als er dan 1 iemand ook maar 1 keer zacht trekt aan het snoer is diegene z'n data kwijt.

Het lijkt mij meer wat om van binnen de laptop het wat steviger te maken.

Ik weet niet of er verlengsnoeren met een stopcontact zijn waarbij er minder gevaar is als er iemand over struikelt... maar zoiets lijkt mij (dus als optie) best handig voor mensen die er intesse in hebben.
* was geen garantie :( stond er helaas bij. Heb hem zelf dus gerepareerd (13 maanden oud...). Mazzel gehad met de soort schade en de bereikbaarheid om te solderen.
* safety-connector: idd zoiets ;)
* mensen die werken zonder accu: tja dan neem je wel een extra risico.... ook al begrijp ik wel dat het gebeurt...
* verlengsnoeren met een stopcontact : zoiets en dan wat meer uitgewerk. Maar ook de aanpassing bij/van de aansluiting bij de laptop, want als ie daar net een tik krijgt....

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2003 21:59 ]

Verwijderd

Nu ga ik iets roepen waarvan ik niet weet of het kan maar ik moet toch iets proberen om mn laptop te beschermen:

Als je via de 'lucht' op internet kan (wireless netwerk) waarom dan geen stroom via de lucht? Moeten ze er wel voor zorgen dat je geen opdonder krijgt als je per ongeluk in de stroomrichting staat (?)

Er is nog iets waarvan ik weet dat het bestaat. Een plaat die stroom binnen een bepaalde straal (denk aan centimeters) uitstraalt. Op deze plaat zet je dan je laptop en de plaat zit dan met een snoer aan het stopcontact. Struikelt iemand over de draad ben je in het slechtste geval je stroomplaat kwijt.

• DaOverclocker
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 17:27

DaOverclocker

Overclocker for life...

Mijn floptop heeft ook een zwakke schakel.....
Tzit alleen in de laptop zelf. Als ik frummel aan de stekker gaat ie soms van netstroom af.
Tprobleem bij mij is alleen dan de condensator die er zit om de spannings dip op te vangen bij Net>><<accu spanning kapot is.
Als ik de stekker eruit trek bij 0% cpuload, gebeurd er nix. Trek ik de stekker eruit onder 100%cpuload, dan valt ie gewoon uit :(
Als er dus iemand aan de stekker perongeluk komt, of hij vliegt eruit, dan komt het relematig voor dat ie dus uigaat. dit is errug vervelend.
Ook als ik de stekker er weer in stop, en doe dit niet snel genoeg, gaat ie soms ook uit.......

Door al dat ruk en getrek aan die stekker in de aansluiting dus kapot gegaan. Het snoer is nog gewoon intact.

systeem specs

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 05 december 2003 @ 00:29:
Nu ga ik iets roepen waarvan ik niet weet of het kan maar ik moet toch iets proberen om mn laptop te beschermen:

Als je via de 'lucht' op internet kan (wireless netwerk) waarom dan geen stroom via de lucht? Moeten ze er wel voor zorgen dat je geen opdonder krijgt als je per ongeluk in de stroomrichting staat (?)

Er is nog iets waarvan ik weet dat het bestaat. Een plaat die stroom binnen een bepaalde straal (denk aan centimeters) uitstraalt. Op deze plaat zet je dan je laptop en de plaat zit dan met een snoer aan het stopcontact. Struikelt iemand over de draad ben je in het slechtste geval je stroomplaat kwijt.
zo'n gek idee is dat niet.
Ook via magnetisme o.i.d. zou je een batterij op afstand kunnen opladen. In ct' (niet C!T) heeft ooit wel eens iets hiervoer gestaan (kan hetm is hebben).
Kern blijft: voorkom de zwakke schakel, het snoer en de aansluiting.

Verwijderd

koop een Asante's Notebook :P :)

Verwijderd

Topicstarter
henri schreef op 05 december 2003 @ 00:54:
Mijn floptop heeft ook een zwakke schakel.....
Tzit alleen in de laptop zelf. Als ik frummel aan de stekker gaat ie soms van netstroom af.
Tprobleem bij mij is alleen dan de condensator die er zit om de spannings dip op te vangen bij Net>><<accu spanning kapot is.
Als ik de stekker eruit trek bij 0% cpuload, gebeurd er nix. Trek ik de stekker eruit onder 100%cpuload, dan valt ie gewoon uit :(
Als er dus iemand aan de stekker perongeluk komt, of hij vliegt eruit, dan komt het relematig voor dat ie dus uigaat. dit is errug vervelend.
Ook als ik de stekker er weer in stop, en doe dit niet snel genoeg, gaat ie soms ook uit.......

Door al dat ruk en getrek aan die stekker in de aansluiting dus kapot gegaan. Het snoer is nog gewoon intact.
bij mij was ook de aansluiting op het moederbord er af gebroken. Gelukkig was de breuk "mooi"...
Ik ben naar de elektronika zaak in de stad gegaan en heb daar een nieuwe printplaatbus gekocht.
Het solderen is wel een precisie werkje.
De plus pool was bij mij geheel kaal en de andere twee kontakten (massa/schakelaar) zaten er nog, daar was alleen het plastic weg.
Ik heb eerst droog geoefend om te kijken of het allemaal wel kon, zou passen...
Toen dat OK bleek heb ik de bus op de plaats gezet en de 2 van de massa/schakelaar vastgesoldeerd. Het voordeel is dat toen eea al mechanisch redelijk stabiel was. Aan het + lipje had ik van te voren een draadje gesoldeerd en die heb ik dus vervolgens voorzichtig op de juiste kale plek op de printplaat vast gesoldeerd.
Als laatste heb ik vanaf de buitenkant de bus met secondenlijm rondom een beetje vast gezet, zodat het echt stevig wordt.
Niet teveel secondenlijm gebruiken want dan loopt het overal heen waar je het niet hebben wilt. En op deze manier is er ook nog een "zwakke" schakel dat bij een volgend probleem (maar hopelijk niet dus...), dit zou kunnen breken en niet meteen mijn hele zijkant eruit breekt omdat ik de bus te vast gezet hebt.
Hopelijk heb je wat aan deze tips, anders een handig iemand in de buurt zoeken...
Als ie er echt verstand van heeft laat hem dan ook effe de condensator vervangen...

Verwijderd

Topicstarter
Asante's ????

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-01 13:41

Diamon

The Weird One

henri schreef op 05 december 2003 @ 00:54:

Weet niet wat voor laptop je hebt, en hoe deze van binnen in elkaar zit, maar meestal zijn de dc-dc converters de boosdoeners.
Als je weet welke condensator het probleem is, of waar deze zal moeten zitten, kun je eventueel de laptop uit elkaar schroeven.
Mocht je een andere laptop zoeken, heb nog een E500 900Mhz liggen O-)

And The Only One

Pagina: 1