"Phase" wat is dit????

Pagina: 1
Acties:
  • 328 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94379

Topicstarter
Achter op mijn subwoofer staat "phase", met een schakelaartje eronder, je kan dan schakelen naar 0 graden en 180 graden. Wat betekent dit en wat kan je er mee??? :?

Thankz alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
de fase; mocht je nou fase-interferentie hebben (je hoort de sub precies niet op het punt waar je 'm wílt horen, bijvoorbeeld als je op de bank zit) druk je het knopje om, dan klapt de gehele golf om en zitten deze verdichtingen en verdunningen van de geluidsintensiteit precies omgekeerd (dus waar je 'm eerst hard hoorde door interferentie, hoor je 'm dan zacht, en omgekeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-07 23:04
Blijkbaar zijn er wel wat misverstanden omtrent het begrip "phase" of fase.

Een geluidssignaal is opgebouwd uit verhogingen en verlagingen van de luchtdruk die elkaar snel opvolgen. Als je de fase met 180° draait, zullen de verhogingen en verlagingen exact omgewisseld worden.

Het nut van een faseregelaar op een subwoofer is om het overgangsgebied tussen fronts en sub goed te laten verlopen. In dit overgangsgebied geven zowel je fronts als je sub bas weer, als dit nu echter met omgekeerde fase gebeurt (bv. front zorgt voor verhoging van luchtdruk, sub voor verlaging van luchtdruk) dan gaan beide bassignalen elkaar opheffen. Door de faseschakelaar in de andere stand te zetten kan je dit dus oplossen. Je moet dus nauwlettend luisteren naar dit overgangsgebied (freq. van overgangsgebied hangt van setup tot setup af). Als dit overgangsgebied te hard of te zwak overkomt, kan je de andere stand van de faseschakelaar proberen.

Waar een faseschakelaar dus niet bij helpt, is bij kamerresonanties (wat HunterPro voor mij beschrijft). Teveel of net te weinig bas op je luisterplaats los je er normaalgezien niet mee op, of het moet zijn dat je sub echt helemaal aan de andere kant van je kamer staat dan je fronts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94379

Topicstarter
ok, th _/-\o_ ankz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
subsonik schreef op 30 november 2003 @ 12:19:
[..]

Waar een faseschakelaar dus niet bij helpt, is bij kamerresonanties (wat HunterPro voor mij beschrijft). Teveel of net te weinig bas op je luisterplaats los je er normaalgezien niet mee op, of het moet zijn dat je sub echt helemaal aan de andere kant van je kamer staat dan je fronts.
Ik bedoelde eerder interferentie met andere geluidsbronnen op een punt waar je dit niet kunt gebruiken; dit kan zowel je semi-laag zijn wat je sattelites nog trekken, maar ook als je bijvoorbeeld 2 subs wilt gebruiken en dit levert problemen op. Je lost er dus feitelijk niets mee op, aangezien je het probleem alleen maar 'verplaatst'; e.g. op plaatsen waar je door de interferentie eerst een uitdoving had, ga je nu versterken, en andersom.