Boekhouding voor Rabobank Internet bankieren

Pagina: 1
Acties:
  • 1.366 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:55
Ik zoek een (liefs gratis) eenvoudig boekhouding pakket waarmee ik door middel van het downloaden van de transacties van Rabo Inet bankieren mijn inkomsten en uitgaven in de gaten kan houden.

De search bracht helaas geen uitkomst. ;(

Waarschijnlijk is dit makkelijk in Excel op te lossen. Heeft iemand dit toevallig al gemaakt? (het zou toch jammer zijn om het wiel weer opnieuw uit te vinden...)

Mocht dit niet het geval zijn zal ik eventueel zelf in Delphi gaan knutselen...

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironx
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-05 17:44
Er is wel een pakket van <kuch>Davilex</kuch>...
BankOffline ofzo heet het? Kijk even op de site van ze, zal vast meer info te vinden zijn.

This posting is provided "AS IS" with no warranties, and confers no rights.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
tja, davilex... liever niet.... heb ik slechte ervaringen mee

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
/me Kets

niemand?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
/me laatste schop

Heb inmiddels diverse pakketten geprobeerd (oa augustus :{ , brak pakket...)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Nu online

mulder

ik spuug op het trottoir

oogjes open, snaveltjes dicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Excel.

je download het bestand met je betalingen, dat kwak je in je mapje "boekhouden"
open Excel, open het bestand, kies kolom A, doe Data-> Tekst naar kolommen, volg de wizard.

that wasn't so hard now was it?
offtopic:
ik vind trouwens dat je een onwijs grappige naam hebt, dat wou ik even melden.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 399 op 04-12-2003 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
bankingtools zal ik vanavond eens bekijken... (3 weken op proef, daar € 15, is niet echt duur...)

Tja, in Excel importeren in kolommen ed was mij al gelukt.. maar dan komt het werk pas --> groeperen/grafieken enz...

KnetterGek :bedankt! samen met scroll-lock is het de minst gebruikte toets volgens mij ;)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-06 19:51

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Die bestanden van de Rabobank.. dat zijn volgens mij *.sta formaat (al heet ie misschienbij de rabobank *.txt bestanden.) Kijk eens op het web hoe je deze kan importeren in een banking tool.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

The Real Falcon schreef op 04 december 2003 @ 15:15:
Die bestanden van de Rabobank.. dat zijn volgens mij *.sta formaat (al heet ie misschienbij de rabobank *.txt bestanden.) Kijk eens op het web hoe je deze kan importeren in een banking tool.
Je kunt gewoon saven als comma-delimited file.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98992

Ik heb zojuist dat banking tool assistant proggie gedownload (demo) en geprobeerd. Mijn eerste bevindingen zijn:

- Automatisch rubriceren werk voor geen meter. Met geen mogelijkheid kon ik mijn KPN afrekeningen laten herkennen door een zelf aangemaakte filter.
[/EDIT] Pas na een rekening te verwijderen en opnieuw het bestandje van de bank importeren werken de filters na behoren ... suf ... [/EDIT]

En als ik iets fout had gedaan, dan kon ik handmatig 300+ regeltjes stuk voor stuk weer op de juiste (lege) rubriek zetten. Met de SHIFT en de CTRL knoppen kon er geen multiselect worden uitgevoerd.

- Ik zou toch wat meer rapportjes willen (wellicht zit dat in de Pro versie, maar die kon ik niet zo 1-2-3 vinden om te evalueren).

- Mooie GUIe (erg XP-ig, je moet er wel van houden)

- Dat XML achtige interface is niet handig als je in je transatieoverzicht wil zien wie je geld krijgt.

- Het saldo verloop ziet er net ietjes te 'glad' uit. Ik zou het meer willen zien zoals het in Excel eruit ziet of beter MS Money (per transactie gaat de grafiek spontaan recht omhoog, geen schuine lijnen ... hmm, moeilijk uit te leggen maar het geeft meer het werkelijke verloop van je saldo weer).

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 98992 op 05-12-2003 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
De Rabobank heeft op dit moment drie formaten, nl:

1. Csv formaat (door ; gescheiden)
2. Vaste breedte (.txt)
3. Rabobank formaat (= swift)

Het importeren in Excel is uiteraard niet moeilijk... :) zoals ik al zei: maar dan?

@Bruurzilla:

hmm, dat klinkt niet zo... ik zal vanavond toch maar even kijken, maar veel hoop hem ik zo niet...

[ Voor 21% gewijzigd door SysRq op 04-12-2003 15:35 ]

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De 3de optie kun je gebruiken. Dit is een internationaal formaat bestand. Deze kun je inlezen in een programma die SWIFT bestanden kan inlezen.

Een aantal zaken die in dit bestand moet staan:

1. Saldi
2. Rek. Nrs.
3. Afschriften.

Ik zou zeggen pak www.google.nl

[ Voor 21% gewijzigd door Falcon op 04-12-2003 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
ja, dat dacht ik ook... maar ik kan niets vinden (g-> "freeware" "swift" "accounting" geeft niet echt veel (goede) resultaten, en ook met andere keywords niet echt :? )

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Nu online

mulder

ik spuug op het trottoir

De van Bankingtools is special voor de export bestanden van vele Nederlandse banken gemaakt. Moet em zelf ook nog proberen maar het lijkt me best een aardige tool, de Manager is met 30 euro ook niet echt duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Nou, net Cashflow Assistant (van Bankingtools) geprobeerd.... maar daar ga ik niet mee verder:

1. Gegevens worden onlogisch en onoverzichtelijk gepresenteerd,
2. Geen mogelijkheid om transacties toe te voegen (komt in Cashflow Manager, maar die is nog niet beschikbaar.)
3. Traag bij het importeren van gegevens. (nog niet op andere pc geprobeerd...)
4. Leuke layout, maar erg onhandig (geen sneltoetsen, geen kolomselectie enz)
overigens ging het importeren van Rabobank mut.asc formaat wel direct goed... ;)

Dat wordt het dus niet.

Ik heb me nu voorgenomen om zelf een programma te schijven die dit wel kan. Mochten er GoT'ers zijn die hier interesse in hebben (evt testen?) dan wil ik dit programma graag delen... :)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mulder
  • Nu online

mulder

ik spuug op het trottoir

Vond het idd ook niet echt wat.

Wil ook best naar het programma kijken/testen/evt klein beetje helpen, welke IDE ga je je gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

nevermind, search was er goed voor |:(

[ Voor 77% gewijzigd door kamstra op 05-12-2003 22:19 ]

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Don Facundo schreef op 05 december 2003 @ 22:10:
Vond het idd ook niet echt wat.

Wil ook best naar het programma kijken/testen/evt klein beetje helpen, welke IDE ga je je gebruiken?
Delphi icm Interbase/Firebird... ben voorlopig nog opzet aan het maken.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5214

Dit staat op rabobank internet bankieren op de eerste pagina als je inlogt:
Zoeken & automatisch budgetteren
Met Download van Rabo Internetbankieren kunt u uw
transacties downloaden en gehele jaar opslaan op uw pc. En
met een softwarepakket als C@shflow kunt uw transacties
selecteren en automatisch rubriceren.
Info : http://www.rabobank.nl/f

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
ja? Zoals ik al zei: zelf transacties toevoegen is (nog) niet mogelijk... (+ andere nadelen)

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14124

Ik heb daar zelf een web applicatie voor gemaakt, die op mijn machine draait. Ik importeer de export bestanden van de rabobank applicatie.

Ik kan vervolgens zelf grafieken maken aan de hand van deze data, op de lange termijn een voorspelling doen die uiteraard geschat is aan de hand van vaste inkomsten en uitgaven.

Voor de rest kan ik aan elke transactie een categorie koppelen, en dit wordt bij import al gedaan als er een filter voor aanwezig is. Eigenlijk volgens het principe van Outlook rules.

Ik weet wel wat een probleem opleverde bij de import, nl. dat er geen totalen in het export bestand aanwezig waren. Ik kon dus niet bepalen wat de rekening stand was. Deze heb ik dus bij de eerste import handmatig moeten opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En is het misschien mogelijk dat de hele wereld van dit programma mag genieten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, ik ben hier zeer benieuwd naar!

Kun je enkele (gekuiste) screenies posten? Ik ben vooral benieuwd naar je prognose mogelijkheden. Dit kan uiteraard grafisch, niet?

Kun je hierin ook een soort best case / worst case scenario in verwerken? Dus dat je ongeveer weet wat je saldo over een bepaalde periode is. OK, dan moet je wel voor elke periodieke uitgave 3 getallen geven.

- Verwacht
- Best case
- Worst case

Je saldo prognose zal het gebied aangeven waar je ongeveer uitkomt. Lijkt me erg veel inzicht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

The Real Falcon schreef op 08 december 2003 @ 14:13:
En is het misschien mogelijk dat de hele wereld van dit programma mag genieten? :)
Wellicht, maar dat hangt af van de levering van mijn nieuwe internetlijn. Wellicht dat ik tegen die tijd eens kan bekijken of het een en ander on demand gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 98992 schreef op 08 december 2003 @ 14:45:
Inderdaad, ik ben hier zeer benieuwd naar!

Kun je enkele (gekuiste) screenies posten? Ik ben vooral benieuwd naar je prognose mogelijkheden. Dit kan uiteraard grafisch, niet?

Kun je hierin ook een soort best case / worst case scenario in verwerken? Dus dat je ongeveer weet wat je saldo over een bepaalde periode is. OK, dan moet je wel voor elke periodieke uitgave 3 getallen geven.

- Verwacht
- Best case
- Worst case

Je saldo prognose zal het gebied aangeven waar je ongeveer uitkomt. Lijkt me erg veel inzicht geven.
Aan de hand van welke parameters/invloeden bepaal je een worst / best case scenario volgens jou? Met behulp van een marge?

Ik geef in principe alleen een lijngrafiek weer, die wordt opgebouwd adhv de vaste inkomsten en uitgaven en periodieke uitgaven die zijn opgenomen in een kalender zoals bijv. gemeente belasting, motorrijtuigenbelasting.

Als ik de kalender niet zou hebben zou je dus in principe een lineaire grafiek krijgen over de horizon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik had het volgende in gedachte. Elke geplande transactie (in- of uitgave) ziet heeft de volgende attributen naast de naam en omschrijving.

Voor scheduling:

- startdatum
- periode (dagelijks, wekelijks, maandelijks, per kwartaal, halfjaarlijk, jaarlijk ect.oo)
- aantal termijnen (handig voor leningen, moet ook op oneindig gezet kunnen worden)

Voor de scenario's kunnen extra bedragen worden ingevoerd.

- verwachte bedrag (het gemiddelde of zet hier het vaste bedrag in)
- Worst case (voor uitgaven bv je worst case, zet hier bijvoorbeeld je maximale telefoon rekening in)
- Best case

Let op! Er moet wel een check worden uitgevoerd na invoer.
- Inkomsten: worst case bedrag < best case bedrag
- Uitgaven: worst case bedrag > best case bedrag

Classificatie:

- Categorie (bijvoorbeeld: elektra, telefoon)
- Project (rekeningen huis, vakantie, gadgets, ect)

Als je dan een grafiek laat zien dan moet er vanaf de datum van de laatste registreerde transactie het saldo vertakken in 3 lijen.

- Verwacht (prognose m.b.v. het verwachtte bedrag)
- Worst case (prognose m.b.v. worst case bedragen
- Best case

Mits je geen onverwachte uitgaven hebt en de praktijk leert dat dit voorkomt, kun je zo zien wat je saldo ongeveer za zijn. Je zou bijvoorbeeld een uitgave kunnen plannen (bv aanschaf nieuw systeem) en kunnen bekijken of je dit wel kunt bekostigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op die manier, per uitgaande transactie een minimum en een maximum opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Ik wilde toch nog even melden dat -inmiddels- Cashflow Manager uitgekomen is. Daarbij zijn een aantal van mijn bovenstaande bezwaren opgelost:

1. Gegevens worden onlogisch en onoverzichtelijk gepresenteerd.
* SysRq Dit ziet er nu wat beter uit. (is nu zelf te definieren)
2. Geen mogelijkheid om transacties toe te voegen (komt in Cashflow Manager, maar die is nog niet beschikbaar.) * SysRq Inmiddels dus wel
3. Traag bij het importeren van gegevens. * SysRq nog steeds, maar is niet zo'n groot bezwaar
4. Leuke layout, maar erg onhandig (geen sneltoetsen, geen kolomselectie enz)
* SysRq Dit is nog wel zo, hoop dat dit nog veranderd

Dus wel een verbetering, maar nog niet perfect...

-

Pagina: 1