vlekken op monitor

Pagina: 1
Acties:
  • 612 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-09 21:36
Ik heb het volgende probleem: Er is een magneet in de buurt van mijn crtmonitor geweest en nu zij er rare vlekken op het scherm. Ik heb wat zitten zoeken op het net en in de faq en ik vind niets dat helpt. de degauss functie staat niet in mijn osd maar ik heb wel gelezen dat dit automatisch gebeurd als je de monitor terug aan zet. Dit werkt dus niet. Wie kan me helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

een degauss functie is ook geen wondermiddel.
het kan wat helpen door een aantal malen te degaussen
maar je krijgt die vlekken er echt niet mee weg, hoooguit wordt het wat minder.

dus een aantaal maal degaussen achter elkaar kan je proberen (in jouw geval een aantal malen achterelkeer de monitor aan en uit doen).

er schijnen wel demagnetiseer ringen te zijn, maar ik weet niet helemaal of dat je probleem kan oplossen.

[ Voor 15% gewijzigd door job op 29-11-2003 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 09:18

w0w

Als je monitor een OSD heeft, issie waarschijnlijk zo nieuw dat ie ook wel kan degausen, en inderdaad, het is geen wondermiddel, maar als je het ongeveer elke 1 minuut of 2 of 3 uur doet, word het zeker wel minder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Aaarg, kan ik een nieuwe monitor kopen. Ik wist niet dat de monitor kapot kon hierdoor. Maar ik vond de kleuren van de monitor wel mooi toen ik de magneet ertegen hield. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-09 12:49

job

eventjes een magneet in de buurt kan niet zo veel kwaad.
dat moet je met een tijdje degaussen wel weg krijgen.

alleen langdurig een magneet in de buurt is niet zo slim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik heb de magneet er maar even tegengehouden en ik krijg het met veelvuldig aan en uit zetten niet opgelost. (Was wel een sterke magneet). Maar gellukig is het niet een nieuwe monitor die toch al wat aan het verslijten was. (philips 15inch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Als de magneet lang in de buurt van de monitor is geweest kan het zijn dat een plaats op de monitor wat te veel elektronen heeft ontvangen, waardoor de fosforlaag/schaduwmasker beschadigd is. Dan moet de magneet wel behoorlijk lang zijn "gebruikt" hoor.

[ Voor 23% gewijzigd door begintmeta op 29-11-2003 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Kan dit ook het geval zijn als ik de magneet er maar een 15tal seconden heb tegen gehouden? monitor is een 105s

[ Voor 10% gewijzigd door Teun_2 op 29-11-2003 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Na enkele minuten de monitor gewoon op te laten staan, zijn de vlekken grotendeels verdwenen. Ook is het me opgevallen dat bij vooral de kleur rood de monitor ernaast slaagt. (Wordt paars en groen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aspje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-11-2024

Aspje

Blaat

Zo heb ik ook eens zitten spelen met een magneet, vlek bleef ook zitten en met degaussen ging hij niet weg.

Oplossing: na een nachtje uitstaan was het weer weg. (ik hield magneet er maar 2 sec bij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Wel mooie vlekken he? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet continu degaussen, dat is niet goed voor je monitor. Laat hem een aantal dagen uitstaan zodat ie vanzelf zijn magnetisch veld verliest, dat moet het probleem verhelpen. Dus ook niet tussendoor aanzetten anders laad je dat gedeelte weer op en word het steeds permanenter. Hielp hier bij een Iiyama monitor, zal ook wel zo zijn bij jouw Philips monitor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
De monitor enkele dagen uit laten staan is geen optie, ik heb de pc te hard nodig en ik weet niet waar ik zo meteen een andere vandaan moet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

schizophreen schreef op 29 november 2003 @ 21:37:
De monitor enkele dagen uit laten staan is geen optie, ik heb de pc te hard nodig en ik weet niet waar ik zo meteen een andere vandaan moet halen.
Je zult van de minst kwade de beste moeten kiezen monitor een dag uit is meestal voldoende. Wel stom hoor wat je gedaan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CommanderKeen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-09 10:57
ja uh, geen optie das ook een beetje raar heh. wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten sorry :P

als dit de oplossing is kan je er weinig anders aan doen toch? de oplossing is gegeven maar daar heb jij zo te horen niets aan. dus tis nu meer een probleem hoe je aan een tijdelijke moni komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-08 19:58

Maartenvs

For Sale

Ik heb zelf ook ooit zoiets gehad op een fujitsu monitor (don't ask). Kwam door mijn boxen en die vlekken kreeg ik niet meer weg. Opnieuw de box ernaast gezet maar dan zo dat hij het beeld goed trok en naar ong. 2 dagen was het beeld weer goed :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 18:39
Kon je zoiets niet beter krijgen met een telefoonhoorn? (zo'n ouwe met draad eraan?) Of was dat nou weer heel iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-09 09:18

w0w

Niet continu degaussen, dat is niet goed voor je monitor.
Zou je dit kunnen onderbouwen, ik ben hier namelijk wel benieuwd naar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
inderdaad, ik snap niet waarom dat slecht kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mjah, heb ik zelf ook een keer gehad, maar da was niet met opzet....
ik had een woofer gesloopt, zat een 18'' box in (mjah, 400 watt ofsow) had ik dus die magneet uit gesloopt (20 cm in doorsnee ofsow) dan hoef je de magneet niet eens tegen de monitor aan te houden, k'liep gewoon een halve meter voor het beeldscherm langs en toch allemaal van die vage kleuren.....is wel weer weg gegaan na een paar heer de stroom d'r uit te trekken, bij mij was het binnen een uur weer weg....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik ga nu de monitor een nachtje uit laten staan en dan zien we wel wat het morgen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit zal schizophreen nooit meer doen denk ik zo B)
Ik zou het toch eens met zo'n demagnetiseer ring proberen, heb er hier thuis een en dat ding werkt echt goed! (moet je hem wel goed gebruiken natuurlijk!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik met mijn niet-technische opleiding zou graag weten hoe je zo een demagnetiseer ring gebruikt voor een monitor en waar ik zo een ding kan vinden en wat het eventueel kost. En nee, ik ben niet meer van plan dit nog ooit te doen. Maar je kan nooi zeker zijn he. Misschien een van men andere persoonlijkheden :+

[ Voor 29% gewijzigd door Teun_2 op 29-11-2003 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 07:29
Hey, als je het nou zo mooi vindt dan kun je het misschien nog 1 keertje doen en er dan een foto van maken, dan kan je daar uren, dagen, maanden enz naar kijken zonder dat je beeldscherm kapot gaat ;)

I am thinking it's a sign that the freckles in our eyes are mirror images and when we kiss they're perfectly aligned.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Dat kan ik, maar ik heb nu al gezegd dat ik dit nooit meer ga doen.
Maar als iemand anders het wil doen, mij best, mar stuur dan wel een fotootje naar me op. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Ik heb de monitor nu een nachtje uit laten staan en de vlekken zijn helemaal weg. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

niet goed gelezen sorry

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 22:20

RetepV

ALLES valt te repareren

schizophreen schreef op 29 november 2003 @ 20:40:
Ik heb de magneet er maar even tegengehouden en ik krijg het met veelvuldig aan en uit zetten niet opgelost. (Was wel een sterke magneet).
Een automatisch degauss circuit werkt pas als je je monitor iets van een half uur uit hebt gehad. Op het moment dat je hem dan aanzet gaat hij degaussen. Dus als je geen degauss functie in een menu of geen degauss knopje hebt, zul je je monitor telkens uit moeten zetten, een half uur wachten en weer aan moeten zetten. Als je meerdere keren moet degaussen, dan ben je dus wel effe bezig :).

Edit:

Ook leuk als je je monitor op zijn kant of op z'n kop hebt vervoerd naar een lanparty :+. Neem voor lanparties dus altijd een monitor mee met een degauss-knopje of menuitem :).

[ Voor 22% gewijzigd door RetepV op 12-12-2003 17:48 ]

Macbook Pro

• tkorrel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-05 16:12
me 17" illiyama scherm heb ik zonder het in de gaten te hebben naast me subwoofer in de auto gezet , hij heeft hier een half uur gestaan , ik heb nu een dag me scherm uit gehad, maar had geen effect , ik heb veel op degaus staan rammen :'(

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
Ik heb het ook wel eens gehad (speaker van Stereo set te dicht bij gezet per ongeluk) Toen ik die kleuren zag was het heel even van "w00w, c00l dude", maar daarna als de bliksem weer uit gezet en speaker wat verder weg gezet.

Heb hem een kleine 24 uur niet aangeraakt (het beeldscherm) en daarna waren die vlekken bijna opgelost en een week later was het niet meer zichtbaar :)

DUS, als het echt maar voor even is geweest, heb je grote kans dat het weer wegtrekt. Anders: Pech gehad

offtopic:
die Topictitel :p deed ff aan wat anders denken :+

PS: Ik zou nog zolang die vlekken echt GOED zichtbaar aanwezig zijn die monitor niet te lang achter elkaar aan laten staan, op die punten zal je scherm veel sneller in gaan branden denk ik, krijg je dadelijk zo'n effect dat je de tekst nog kan lezen als je monitor uit staat :D

[ Voor 24% gewijzigd door LinuX-TUX op 18-12-2003 17:06 . Reden: Toevoeging ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Degaussen kan geen kwaad. Er wordt enkel een flink magnetisch veld rondom je monitor opgewekt.
Moderne monitoren doen het standaard als je ze aanzet.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Die schermen met 'magneetvlekken' zijn zo weer te repareren mits je de juiste spullen hebt (variac, flinke spoel). Variac aansluiten op de netspanning, outgang variac naar de spoel, spoel voor scherm houden en variac langzaam terugdraaien. Lukt soms niet in 1x, gewoon een paar keer proberen. Op school gebruiken we dit truukje regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
Beetje een oud topic omhoog trappen:

Ik heb een oude CRT breedbeeld TV gekocht, deze heeft in mijn auto ongeveer een kwartier naast m'n hoedenplak gelegen, plusminus 40 cm. van elkaar af.
In deze hoedenplak zitten 2 60 watt speakers, en je raadt het al, een lichte waasvlek op de rechterkant van het scherm.
heb vanalles gepprobeerd, andere CRT met degauss geprobeerd, stekker er een tijd uit.
5x achter elkaar uit en aan zetten, etc.

Kan ik uberhaupt nog wat doen als het beeldscherm een kwartier naast 2 speakers heeft gelegen op 40cm afstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Gumball schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:07:
Beetje een oud topic omhoog trappen:

Ik heb een oude CRT breedbeeld TV gekocht, deze heeft in mijn auto ongeveer een kwartier naast m'n hoedenplak gelegen, plusminus 40 cm. van elkaar af.
In deze hoedenplak zitten 2 60 watt speakers, en je raadt het al, een lichte waasvlek op de rechterkant van het scherm.
heb vanalles gepprobeerd, andere CRT met degauss geprobeerd, stekker er een tijd uit.
5x achter elkaar uit en aan zetten, etc.

Kan ik uberhaupt nog wat doen als het beeldscherm een kwartier naast 2 speakers heeft gelegen op 40cm afstand?
Weet je zeker dat het op dit moment niet ergens in de buurt van iets magnetisch staat. Dit probleem had ik ook namelijk en ik kon er maar niet achter komen wat het was (weet ik eigenlijk ook niet meer magoed). Eenmaal weggehaald geen problemen meer

Ik heb mijn oude monitor ook onder een magneet vervoerd (autospeaker) maar daar had ie geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Niet online
BlueKeenan schreef op vrijdag 06 juni 2008 @ 12:14:
[...]

Weet je zeker dat het op dit moment niet ergens in de buurt van iets magnetisch staat. Dit probleem had ik ook namelijk en ik kon er maar niet achter komen wat het was (weet ik eigenlijk ook niet meer magoed). Eenmaal weggehaald geen problemen meer

Ik heb mijn oude monitor ook onder een magneet vervoerd (autospeaker) maar daar had ie geen last van.
Ja weet zeker dat hij op een plek staat waar geen mageneten in de buurt zijn.
Pagina: 1