Externe antenne op Access Point

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:16
Ik heb vandaag de hele dag lopen prutsen met de volgende setup:

LAN <-> Linksys WAP54G Access Point <-> Linksys WET54G Bridge <-> LAN

De afstand tussen de beide Linksys apparaten is ongeveer 70 meter. De beide apparaten staan binnen. Er staat dus aan beide kanten een muur tussen, verder vrij zicht.

Als ik de WET54G buiten leg, dan heb ik 30% verbinding. Voldoende voor Internet, waar het ook voor bedoeld is. Als ik hem binnen leg valt de verbinding helemaal weg. Zelfs achter een raam met vrij zicht op het huis waar de WAP54G staat.

Nou denk ik dat een externe antenne wat op zou moeten lossen. Ik zit echter met de volgende vragen waar ik niet helemaal uit kom:

1. Moet ik aan beide kanten een externe antenne aansluiten of is aan 1 kant voldoende. Zo ja, aan welke kant?
2. Is een indoor antenne van 6Dbi voldoende om het probleem te verhelpen of moet ik een outdoor antenne gebruiken?
3. Wat voor type aansluiting zit er op de WAP54G? Staat niet in de handleiding.

• Pietertje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06 17:46

Pietertje

The Rock

Als je een of twee externe antennes gaat aanleggen moet je kabels gaan leggen om de antenne op een mooie plek op te hangen.

Als je dan toch kabels gaat leggen zou je eerst kunnen proberen om je Access Point zelf hoger op een mooie plek neer te zetten. Dit kan al flink schelen. :7

Verwijderd

Ik heb zelf niet zo heel veel verstand van Draadloze netwerken. Maar kijk eens op de site van wireless leiden. Hier hebben ze een aantal beschrijvingen en links staan over dit onderwerp. http://wiki.wirelessleide...bin/moin.cgi/RadioAntenne

mvg, Patrick

• noshit
Zowel de bridge als de AP liggen op de bovenste (3e) verdieping en hebben een vrij line of sight. Afgezien van de twee muren ertussen dan.....

• noshit
Voyager_pm: Ik had die site van wireless Leiden ook al gezien. Er staat inderdaad veel over antennes uitgelegt, maar de vraag waar ik vooral mee zit is of 1 antenne (aan de kant van de bridge) voldoende zou kunnen zijn?

• RedVox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02-2024

RedVox

Universe Radio!

noshit schreef op 30 november 2003 @ 12:25:
Voyager_pm: Ik had die site van wireless Leiden ook al gezien. Er staat inderdaad veel over antennes uitgelegt, maar de vraag waar ik vooral mee zit is of 1 antenne (aan de kant van de bridge) voldoende zou kunnen zijn?
Een antenne buiten scheelt opzich zeker al. Natuurlijk is het beter om beide antenne's buiten te plaatsen.

Op voorhand is dit bijna niet te voorspellen. gewoon als 1e 1 antenne buiten doorvoeren. heb je nog niet genoeg dan de 2e ook.

Wel aan je beveiliging denken. Mensen met hele goede antenne's kunnen jouw singaal een stuk verder op pakken dan je denkt.

Verwijderd

Ik heb ervaring met het plaatsen van een externe antenne. We hebben 1 antenne gebruikt om ongeveer 200 meter te overbruggen met daartussen redelijk wat bomen. Zo wie zo de antenne aan de hoogte kant plaatsen want het signaal gaat makkelijk omlaag dan omhoog. Verder scheelde het bij ons heel erg waar we aanvankelijk stonden met het signaal. Check eerst waar je het beste bereik hebt en probeer het dan daar op te hangen. Zag in de vorige posting ook al de opmerking beveiliging. Sluit je indringers voor andere want voor je het week pakt een andere jouw signaal op en kan die veel schade aanrichten.

Succ6

• noshit
Likkebaard: Wat voor antenne heb je gebruikt? Een Omni of een richtantenne? Of misschien wat anders?

Verwijderd

Hoi,

Moet ik vragen aan mijn collega maar het was volgens mij een straalantenne maar wel een die goed is. Singaal ging gelijk vet omhoog met die antenne. Niet lachen maar hij had het over een pannekoek straalantenne 8)7 die een speciale straal uitzend in de vorm van een pannekoek ... LOL

Wij hebben twee woonboten met chello account en freebsd netwerk aan elkaar geknoopt en dat draaid al 4 maanden 24/7.

P.s. wij werken altijd met Linksys shit

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 16:16 ]

Verwijderd

Volgens mij is er voor de WAP54G een powerhack aanwezig of je kan er andere firmware op gooien en dan kan je je txpwr een beetje (van 15mW naar 200mW) omhoog gooien.

Kijk ff op het forum van: http://forum.wirelessnederland.nl

Ik d8 dat het de NEO firmware was.
Suc6 !

Verwijderd

Inderdaad kun je Linksys AP upgraden met bepaalde software genaamd NEO
Je singaal wordt dan beduidend beter = betere ontvangst.

• noshit
Wat betreft die pannekoek ;) :
Dan gaat het waarschijnlijk toch om een omni antenne en geen richtantenne. Die dingen zenden namelijk een signaal in de vorm van een pannekoek rondom de antenne. Ik heb zelf denk ik toch de voorkeur voor een richtantenne aan de bridge-kant. Als ik de bridge namelijk even buiten neerleg dan heb ik prima ontvangst. Ik denk dat een richtantenne aan de muur voldoende moet zijn. Het er 1 gezien op zx-yagi.nl die nog betaalbaar is ook.

Wat betreft die neo-firmware: Heb ik al gezien ja. Werkt alleen als je nu een firmware <1.08 er op hebt staan. Downgraden kan niet :( Dat ding van mij had af fabriek al 1.08 er op staan. Gaat dus niet lukken vrees ik......

Verwijderd

Kijk leer ik ook nog eens wat dus een omni antenne..

Succ6
Pagina: 1