Geluidsoverlast GF2 Cooler (uitschakelen verstandig?)

Pagina: 1
Acties:

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-05 19:14
Op 't werkstation van me zusje maakt de koeler van de videokaart laatste tijd nogal een irritant geluid. Ik heb 'em al uit zijn slot gehaald om het stof eruit te blazen; en ben vervolgens nog met een klein stofzuigertje erover gegaan, maar het mocht niet baten.

Mijn vraag is eigelijk hoe noodzakelijk deze kooler is. Want anders trek ik 't ventilatorstekkertje wel eruit; ben ik van het gezoem af. :)

Het is een Leadtek Geforce 2 MX400 64 MB en ze gebruikt het systeem feitelijk voor tekstverwerking (Word), KaZaA, Winamp en WMP. Er worden dus eigelijk geen zware games op gespeeld.

Overige specs:
Intel Pentium III 550 MHz
MSI MS 6163 VA Slot 1
128 MB Dane Elec PC133
Western Digital WD200EB 20GB
3Com NiC, Lite-On brandertje, en nog wat minder relevant spul.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Bij een Gf2 MX is een koeler niet echt nodig, met een voldoende grote heatsink blijft de temperatuur ook laag genoeg. Of de sink in jouw geval ook groot genoeg is is een kwestie van proberen en erg goed opletten of de boel niet te warm wordt (beeldfouten etc.).
Anders kan je altijd nog een nieuw 40mm fannetje monteren, dan weet je zeker dat het zonder al teveel gezoem blijft werken :)

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:13
Ik heb hier ook nog een GeForce 256 en een Geforce 2MX200, die worden allebei erg warm.
Ik heb al geprobeerd om die 2MX passief te koelen, maar toen werd ie zo heet dat de lijm van de heatsink losliet, welke vervolgens op mijn NIC viel en kortsluiting maakte :X .

ALs ik jou was zou ik hem dus niet passief gaan koelen, misschien gewoon een stiller ventilatortje erop zetten?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Zonder koeling lijkt me geen verstandige optie. Ik denk wel dat je een heatsink zult moeten plaatsen, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.

Misschien is dit anders een optie:

http://www.spire-coolers.com/hdd.asp?ProdID=14

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 18:11 ]

• Silent Thunder
  • Laatst online: 03-05 19:14
Nou... er zit een heatsink op. Die is namelijk een beetje geïntegreerd met de kooler.
Mja, anders kijk ik wel es rond voor 'n nieuw ventilatortje.

[ Voor 27% gewijzigd door Silent Thunder op 29-11-2003 18:16 ]

Verwijderd

als je handig bent lees mijn quote van een paar weken geleden maar ff door.... :P
Verwijderd schreef op 16 november 2003 @ 04:26:
ik heb een oude Aopen Geforce 2 GTS en die fancooler bromde ook, ik ging naar een winkel voor een nieuwe fan en daar hadden ze um niet. van die winkel hoorde ik iets over 1 druppel olie in het midden van de fan. als je de ronde sticker weghaalt die OP de fan zit, zie je de ballbearing zitten en daar dus 1 druppel olie (had nog naaimachineolie-druppelaar liggen), knoei je toch dan goed de rand schoonmaken waar de ronde sticker op zat en terugplakken met secondenlijm en niet knoeien met de lijm. nou ik had zoiets van waarom niet? tis toch een ouwe bokke kaart.

nou hij bromt niet meer en is stukken stiller. :Y)

het heeft bij mij prima geholpen....... :*)
ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zo in geloofde maar hij is nu nog steeds stil en werkt 100% prima. me makker viel het ook op zonder dat ik het hem verteld had wat ik gedaan had dat het stiller was in de kast, hij zei: heej je fan van de videokaart hoor ik niet meer volgens mij staat ie stil en ik schrikken en snel zijpaneel eraf en ff kijken maar nee hij draaide nog steeds. moest ik toch wel ff om lachen en hem ff verteld wat ik gedaan had.....

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 19:18 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-08 22:12
Die kleine fannetjes doen het gewoon op 5V, heb hier een Leadtek die standaard rotherrie maakt met 2 kleine 12v fannetjes, gewoon ff draadjes losgeknipt, vastklemmen in een molex stekkertje (kan je kopen in elektronicazaak) en op de rode draad en 1 van de zwarte (gelijk welke). Als de fanntjes niet draaien moet je rood en zwart omdraaien (polarisatie).
Op 5V maken die fannetjes zo weinig geluid dat het volledig overschaduwd wordt door de hdd herrie :P .
Als je fan niet wil op 5V kan je nog 7V proberen, das rood en geel.
/e/
Dat olie trucje wist ik niet :)
Zowieso draai ik al mijn nieuwe fans meteen op 7V, dan verslijten de lagers niet zo snel en heb je geen herrie na XX maanden :)

[ Voor 14% gewijzigd door peke op 29-11-2003 23:08 ]

• iets
  • Laatst online: 11-08 09:16
Pollewob schreef op 29 november 2003 @ 18:05:
Bij een Gf2 MX is een koeler niet echt nodig, met een voldoende grote heatsink blijft de temperatuur ook laag genoeg.
Ik heb eens een alu P4 heatsink van 400gram aan mijn GF2MX gehangen, en het ding werd toch aardig heet moet ik zeggen :X. 45-50C schat ik zo.

tvw

Verwijderd

Mijn Geforce 2 Ti kan ik perfect passief koelen. Ik heb er een Athlon Xp koeler op gefixt met as3 eronder. Dat ding wordt wel meer dan 60° stressed, maar draait nog altijd stabiel.

Hier een foto met fan.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Photo(03).jpg

• T-Blizzard
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-08 16:47
Mijn Creative GF2 MX DDR had nie eens een een heatsink laat staan een fan

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:30

PD2JK

ouwe meuk is leuk

T-Blizzard schreef op 29 november 2003 @ 23:47:
Was dat wel een AGP uitvoering dan?

Toen waren beige computers heel gewoon.

• naps
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
T-Blizzard schreef op 29 november 2003 @ 23:47:
ik heb er aleen een klein heatsinkje opzitten :)

Verwijderd

het is wel euk om te vertellen wat je er zelf op hebt maar het gaat hier toch echt om een serieuse vraag.
@TS: Ik zou gewoon een klein sinkje kopen of als je het niet helemaal niet vertrouwd toch maar een chipset/AGP koelertje kopen.

Verwijderd

[qoute] Als je fan niet wil op 5V kan je nog 7V proberen, das rood en geel.
[/qoute]

Dus, als ik het goed begrijp,, de + (rood) op Rood en Geel schakelen ??

Chill... zou m'n systeem een stuk minder herrie maken :P

Edit: Ik heb m'n oude gf2 mx (hercules) ook passief kunnen koelen met een Grote p1 Heatsink -->

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/gf2mx64.jpg

Die zooi op de memory chips was koelpasta, omdat ik ook de mem wou gaan koelen, maar nooit de sinkjes ervoor kon maken (slecht materiaal) en had geen zin om blokjes te kopen.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 12:54 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

Volgens mij kan je zo'n dingetje makkelijk passief koelen zeker als je hem niet stressed. Beetje airflow in je kast en een goede heatsink moet voldoende zijn, dat is het ook voor mijn GF2 MX

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Pagina: 1