Toon posts:

intern IP-adres vastleggen in router

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een Draytek Vigor 2600 router en tot gisteren 3 computers. Dit werkt nogsteeds zonder problemen, maar sinds ik gisteren een PlayStation 2 erbij heb, moest ik het een en ander veranderen.
Zo moest ik onder andere een aantal poorten forwarden voor de PS2, maar deze stonden weer gekoppeld aan het interne IP-adres van de PS2 (zeg voor het gemak 192.168.1.12).

Nu is het probleem het volgende: elke keer als ik een pc uitzet, vervalt het IP-adres wat de router aan deze computer heeft toegewezen. Zet ik nu de PS2 aan, dan krijgt hij weer dat IP-adres toegewezen. Met andere woorden, elke keer veranderd het interne IP-adres van een apparaat zodra ik deze aanzet.

Is er een manier om automatisch een IP toe te wijzen aan een bepaald apparaat?

• StaticZ
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:56
Jep connect eens met telnet naar je router.
Hier kun je een IP adres aan het MAC adres vast knopen.

Verwijderd

Topicstarter
Mmm.. kun je iets specifieker zijn? Ik ben niet zo op de hoogte van Telnet, routers, etc :)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die een tip heeft om dit te realiseren?

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Ja hoor...

Tip: Zoe-ken :)

Het staat namelijk prachtig _ergens_ op www.draytek.nl (weet zo snel uit mn hoofd de exacte uri niet..)

• Redlihcs
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-08 15:09

Redlihcs

? of !

In de handleiding van je router staat vast wel hoe je specifieke IP-nummers kan toekennen.

Natuurlijk moet je daarvoor wel op de router zijn.

Meerstal is deze te benaderen via de internet explorer.

Bij mijn USRobotics doe ik dit dmv http://192.168.123.254/

Bij de instellingen voor de DHCP server kan ik dan e.e.a. toekennen.

Misschien heb je hier wat aan.

Hier had wat zinnigs kunnen staan...

• Sanchezzz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-08 16:07
IP fixen via CLI in telnet gaat als volgt:

srv dhcp fixip add IP Addr MAC Addr XX-XX-XX-XX-XX-XX Host ID

dus ff voorbeeld:

srv dhcp fixip add 192.168.1.20 0E-EB-C3-D4-A5-44 PS2

Mac is te vinden in de web interface maar zal je niet onbekend zijn.

De draytek routers hebben veel opties alleen een van de weinige die geen fixed ip's kan instellen via de webinterface.

[ Voor 20% gewijzigd door Sanchezzz op 29-11-2003 21:38 ]

• Osiris
  • Niet online
Ok, vooruit dan maar, gevonden

http://www.draytek.nl/router/v2x00.php?show=cli

Daar staat:
srv dhcp fixip add IP Addr MAC Addr XX-XX-XX-XX-XX-XX Host ID DHCP vast IP-adres toevoegen
Als je het MAC-adres niet weet kijk je eerst even in de ARP-Cache (Onder Diagnostic Tools of http://192.168.1.1/cgi-bin/arp.cgi)
Daar kijk je wel getalletje achter het IP van je PS2 staat (zijn MAC-adres) en noteer je dat ergens ofzo..

Daarna telnet je naar je router ("telnet 192.168.1.1") en voer je het wachtwoord in..

Vervolgens tik je in dat venster in:
srv dhcp fixip add IP-adres van PS2 (wat je dus wilt laten krijgen) gevolgt door een spatie en daarna het MAC-adres van de PS2 (XX-XX-XX-XX-XX-XX) en nog een leuk getalletje of woordje als ID

En dan hoort ie t te doen.

(Zag bij Preview dat het ongeveer hetzelfde is als dat van Sanchezzz, maar nu ook met URI's en MAC-adres-opzoek-uitleg :) )

Verwijderd

En dat blijft zelfs na een reboot (van de router) staan?! Fraai!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga het eens uitproberen! Hartelijk dank in iedergeval voor de tips en uitleg! Er staat inderdaad het een en ander over op de site van Draytek (de link die eerder werd gepost), maar ik heb dusdanig weinig verstand van dit soort dingen dat ik het er niet uit kon halen.. |:(

Hoop dat deze gegevens ook na reboot van de router blijven bewaard!

[edit]Ik ben nu met het een en ander aan de slag gegaan, maar ik heb op de een of andere manier een PC al vastgezet op IP: 192.168.1.33. Dit zou ik graag willen veranderen, maar ik krijg continu de melding (als ik het MAC-adres van dat IP-adres invoer) dat deze al is toegewezen!

Daarnaast lukt het mij ook niet echt om een naam toe te wijzen aan een bepaald IP adres (dus zeg maar de "HOST ID"). Waar zou deze naam zichtbaar moeten worden?[/edit]

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2003 01:32 ]

Verwijderd

Kijk in de 'Router Web Configurator', bij 'Diagnostic tools', 'View DHCP Assigned IP Addresses'. Ik heb de toegevoegde ip & macadres hier ook tussenstaan (FIXED IP). Zowel het te gebruiken IP als MACadres mag natuurlijk niet in deze tabel staan. Schonen kan door een reboot, of via telnet.

• Osiris
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 01:24:
Ik ga het eens uitproberen! Hartelijk dank in iedergeval voor de tips en uitleg! Er staat inderdaad het een en ander over op de site van Draytek (de link die eerder werd gepost), maar ik heb dusdanig weinig verstand van dit soort dingen dat ik het er niet uit kon halen.. |:(

Hoop dat deze gegevens ook na reboot van de router blijven bewaard!

[edit]Ik ben nu met het een en ander aan de slag gegaan, maar ik heb op de een of andere manier een PC al vastgezet op IP: 192.168.1.33. Dit zou ik graag willen veranderen, maar ik krijg continu de melding (als ik het MAC-adres van dat IP-adres invoer) dat deze al is toegewezen!

Daarnaast lukt het mij ook niet echt om een naam toe te wijzen aan een bepaald IP adres (dus zeg maar de "HOST ID"). Waar zou deze naam zichtbaar moeten worden?[/edit]
D.m.v. "srv dhcp fixip del IP Adres" (zonder aanhalingstekens :P) in telnet kun je een entry voor een IP verwijderen.
En die naam zie je staan bij de DHCP IP Assignment Table.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:08

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik zou je toch sterk willen aanraden om de manual eens aandachtig te bestuderen.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-08 13:04

job

als je toch al gaat poortmappen en vaste ip's instelt in de router..
waarom maak je dan nog gebruik van dhcp?

Verwijderd

damster schreef op 30 november 2003 @ 14:09:
als je toch al gaat poortmappen en vaste ip's instelt in de router..
waarom maak je dan nog gebruik van dhcp?
Voor zaken als DNS-servers, subnetmask en default gateway die dan door de DHCP-server worden ingesteld.

• job

job

achja, alsof dat zo moeilijk is om zelf in te stellen.
als je gaat poorten mappen is het gewoon makkelijker om met vaste ip's te werken.

[ Voor 44% gewijzigd door job op 30-11-2003 16:46 ]

Verwijderd

damster schreef op 30 november 2003 @ 16:43:
achja, alsof dat zo moeilijk is om zelf in te stellen.
als je gaat poorten mappen is het gewoon makkelijker om met vaste ip's te werken.
Zucht. Het een sluit het ander niet uit. Met DHCP hoef je al die andere dingen niet lokaal in te stellen, dat doet DHCP voor je. Wel zo makkelijk niewaar. Zeker als je net als ik net van provider ben gewisseld....

• job

job

Zucht :? adem te kort??

ik heb het over de ip adressen van de pc's in het netwerk.
die hoef je echt niet te veranderen als je een andere provider neemt.
Je moet alleen de router even opnieuw instellen, maar dat moet je waarschijnlijk met dhcp ook omdat je een andere hostnaam moet instellen.

ik zeg dus niet dat dhcp niet handig is, het is zelfs zeer handig, maar waarom doorkloten met dit probleem als je het ook anders kan oplossen.
hoewel het niet zo moeilijk is om in te stellen lukt het hem echter niet..
In plaats van doorkloten met die dhcp zou ik gewoon voorstellen om statische ip's te nemen.
ben je van het gekloot af.

Wat ook nog een oplossing kan zijn.
Alles lekker op dhcp laten staan en alleen de ps2 een vast ip geven.
poorten doormappen naar ps2.
Alleen nog even de dhcp range aanpassen dat er niet een pc aan de haal gaat met het ip van de ps2.

[ Voor 69% gewijzigd door job op 30-11-2003 17:19 ]

• Osiris
  • Niet online
* Osiris heeft ook een FIXED IP via DHCP hoor :)

Ik kreeg sowieso altijd al hetzelfde IP van de router, maar DHCP is gewoon handiger als je je laptop eens bij iemand anders erin prikt of bij een ander WLAN komt ofzo :)

• job

job

Ja tuurlijk kan dat. Ik heb nooit anders beweert. :)

Ik stel alleen een andere oplossing voor.
Topicstarter zit al een dag te kloten met z'n netwerk.
Ik zou het dan anders oplossen (fixed ip) en dan later nog maar weer eens kijken waarom het niet lukt.

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Ik heb dezelfde 2600 maar die deelt default toch uit op basis van MAC adressen? Kan hoog en laag springen maar mijn Xbox krijgt altijd hetzelfde IP uitgedeeld.

Volgens mij is dat ook de default instelling van de router?

• Osiris
  • Niet online
keldon schreef op 30 november 2003 @ 17:48:
Ik heb dezelfde 2600 maar die deelt default toch uit op basis van MAC adressen? Kan hoog en laag springen maar mijn Xbox krijgt altijd hetzelfde IP uitgedeeld.

Volgens mij is dat ook de default instelling van de router?
Deed ie bij mij ook hoor (2600WE) :)

Maar misschien na een reboot ofzo niet meer, who knows

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er nu achter dat de PlayStation 2 IP-adressen gebruikt.. In mijn geval 192.168.1.10 en 11. Weet iemand waarom hij er twee maakt en welke ik moet gebruiken om de poorten te forwarden? Op dit moment kan ik namelijk helemaal niet meer online gamen :(
Pagina: 1