[Voeding] Hoe zie ik dat een voeding het niet meer aan kan?

Pagina: 1
Acties:

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik kan in de FAQ van dit subforum hier niks over terugvinden. Search hielp me ook niet. Mocht dit echt niet in de FAQ staan, misschien handig een vermelding te maken?

Eerst even voorop stellen dat ik geen ruk verstand heb van electrotechniek (ondanks dat ik het op school heb gehad).

De vraag is dus: Hoe zie ik dat een voeding het niet meer aan kan?

Ja, dat je PC kuren gaat krijgen lijkt me duidelijk :)

Dus als je voeding het niet meer trekt, is dat dat te zien aan de spanningswaarden ofzo? Waar moet je dan op letten? Welke spanningswaarden? Er is zeker nergens te zien zoiets van "Er wordt nu 250w van de beschikbare 300w gebruikt"?

• B-lennium
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-07 10:37

B-lennium

Volvo 164 1975!

je kunt in de bios eens naar je voltage's kijken (12v 5v 3.3v core) als deze onder de gewone waarden zijn dan is dat een indicatie voor een slechte / kleine voeding
de waarden 'mogen' 5 % verschil hebben

De snelheid van het geheel word bepaald door de langzaamste schakel

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

een voeding heeft ook niet altijd exact het aantal watts beschikbaar dat op het stickertje staat. Die waardes moet je met een hele grote korrel zout nemen.

Je kunt het zien bij de health status in je bios (als je die optie hebt) of anders in windows met Speedfan.

Even de waardes aflezen van je 12 volt en 3.3 volt etc. Als die teveel afwijken (te hoog of te laag) is je voeding niet goed en kan het systeem onstabiel worden.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dat van die 5% vond ik dus wel in de FAQ, had ik even in m'n startpost moeten zetten. Zijn er nog andere dingen?

Zouden we in de toekomst een intelligentere verhouding tussen mobo en voeding kunnen verwachten? Ik bedoel met een IC'tje zou een voeding toch bij kunnen houden hoeveel Watt er gebruikt is tov het maximum, en dit doorspelen aan de BIOS.

[ Voor 5% gewijzigd door Mike Jarod op 29-11-2003 15:45 . Reden: nounou 1 letter wijzigen is 3% ? ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Dat zou ik niet verwachten ... er is nu al een duidelijke kloof tussen budget voedingen en echt goede voedingen, ik denk dat de fabrikanten die graag zo willen houden.

Plus dat je met zo'n IC'tje het daadwerkelijke aantal watts kan zien wat zo'n voeding nou eigenlijk levert, en dat wil je al helemaal niet weten :D

[ Voor 32% gewijzigd door dreeke op 29-11-2003 15:46 ]

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De waarden in het BIOS zijn relatief nutteloos omdat het vermogen dat de verschillende componenten opnemen afhangt van de belasting.
Iets als SpeedFan met logging is een betere optie, dan kun je een weekje loggen en na afloop zien of de voltages binnen toegestane grenzen bleven.
Pagina: 1