Toon posts:

[PSU] hoeveel fans kan ik maximaal aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo,
ik heb een vraagje over mijn PSU, ik wil namelijk zelf een baybus bouwen en vroeg mij af hoeveel fans ik van stroom kan voorzien met één 4-pins molex connector?

de PSU is een Enermax EG465AX-VE(G) (460 Watt), en in het boekje staat een heel mooi tabelletje met de maximale stroom (in Ampère) maar dit is alleen voor de totale stroom die op één bepaalde spanning wordt geleverd (bijvoorbeeld: +12V (geel) = max 33A, min 1,5A).
om het het maximale aantal Ampère te weten te komen moet ik dan voor alle componenten die aangesloten zijn gaan opzoeken hoeveel Amps ze uit het 12V draadje trekken, of is er een handige truuk om erachter te komen hoeveel Amps ik nog mag gebruiken?

bvd

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 16:34

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Bij mijn weten is er geen trucje om zoiets te weten te komen, maar volgens mij kan je hopen fans aansluiten zonder dat je psu in de problemn komt, tenzij je psu maar heel erg nipt bemeten is. Een fan gebruikt 3-4 W op 12 V ofzo, dus 0,25-0,33 A.
Je zal nooit alleen maar door extra fans aan te sluiten boven je 33A max op 12 V komen. Zelfs met 10 fans gebruik je maar 2,5-3,3 A :)

[ Voor 10% gewijzigd door The Bad Seed op 29-11-2003 14:57 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

Topicstarter
bedankt dat d8 ik al.
mn fans verbruiken 0,18 A per stuk en k heb er 5 dus het wordt geen probleem denk ik.
ik vroeg me alleen af of ik misschien beter een tweede stekker vanuit mn voeding naar mn baybus kan laten lopen... heeft dit uberhaupt zin?

bvd

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-05 16:34

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Een harddisk trekt bij de spinup iets van een 2 A door de 12 V van een molex(en +- 1 A door de 5 V), dus 1 molex is ruim voldoende genoeg voor die 5 fans die je hebt.

Wat je wel kan doen is een zekeringetje voorzien op de stroomtoevoer van je baybus (zo'n gewoon glaszekeringetje van 1-2 A ofzo). Dan brandt/smelt niet je hele bedrading eruit bij kortsluiting met de kast of bij een fout contact.

[ Voor 55% gewijzigd door The Bad Seed op 30-11-2003 14:39 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Verwijderd

gewoon 1 molexje gebruiken, op een 235 watt heb ik ooit op 1 molex 12 fans gehad (dont ask)

Verwijderd

Topicstarter
Duracell schreef op 30 november 2003 @ 14:23:
Een harddisk trekt bij de spinup iets van een 2 A door de 12 V van een molex(en +- 1 A door de 5 V), dus 1 molex is ruim voldoende genoeg voor die 5 fans die je hebt.

Wat je wel kan doen is een zekeringetje voorzien op de stroomtoevoer van je baybus (zo'n gewoon glaszekeringetje van 1-2 A ofzo). Dan brandt/smelt niet je hele bedrading eruit bij kortsluiting met de kast of bij een fout contact.
ok bedankt voor de tip t kan nooit weg om wat voorzorgsmaatregelen te nemen =)
Pagina: 1