Toon posts:

[access 2003] 1 op meer relatie

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een supervaag probleem met access:

ik heb 2 tabellen, met in de 1ste tabel "verhalen". In de 2 tabel staan mogelijke "reacties" op deze verhalen.
Aangezien dit een 1 op meer relatie is, heb ik de ID van mijn tabel "verhalen" gesleept naar mijn 2e tabel "reacties" (immers bij 1 op meer relatie, moet je de 1 opnemen in de veel-relatie).

Als ik nu de volgende query wil maken:

ik wil alle reacties zien waar het het ID van "verhalen" voorkomt in de tabel "reacties". Deze query werkt dan niet omdat om 1 of andere reden dat ID (dat ik naar die tabel gesleept heb) daar niet staat.... :?

of doe ik nou gewoon iets fout.... :(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 13:48 ]

• DeverauX
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

DeverauX

Focus is everything

Zou je je query misschien even kunnen posten?
Je hebt in ieder geval een OUTER JOIN nodig voor hetgeen je wilt bereiken ;)

...whatever was distasteful or unpleasant or uncomfortable or painful - music could always soothe that.
All you have to do is reach out to beauty.
Quincy Jones

• TrickShot
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-12-2023

TrickShot

Veel shots... weinig tricks.

Je moet in de beschrijving van de 2de tabel ook een veldje ID aanmaken(handmatig). Door te slepen leg je enkel de relatie en maak je niet dat veld aan in die tabel.

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:09

WPN

kan je de opbouw van je tabellen laten zien....

zoals
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
VERHALEN          
  vid                          
  verhaal                   

REACTIES
   rid
   vid
reactie

bijvoorbeeld?

hoe heb je die tabellen opgebouwt, wat zijn je sleutels?
enzovoort

[ Voor 11% gewijzigd door WPN op 29-11-2003 13:56 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Topicstarter
De opbouw van mijn tabellen is alsvolgt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
verhalen:
ID
schrijver
datum
onderwerp
bericht

Tabel reacties
ReactieID
naam
bericht
Je moet in de beschrijving van de 2de tabel ook een veldje ID aanmaken(handmatig). Door te slepen leg je enkel de relatie en maak je niet dat veld aan in die tabel.
dat wist ik niet... :) maar wat is het doel daarvan vraag ik me nu af

de query die ik wil maken in asp.net is alsvolgt:
SELECT schrijver, datum, bericht FROM reacties WHERE ID =@ID

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 14:04 ]

• TrickShot

TrickShot

Maak gewoon een veldje verhaalID in je tweede tabel en je probleem is opgelost.
Dit veldje krijgt dezelfde waarde als de ID van het verhaal waartoe het behoort. :)

Athlon 2500+ @ 2230 MHz, 512 MB 3200 kingston, 2 x sata maxtor 120 GB, 1 WD 80 GB, Ti4200, Antec Sonata

Verwijderd

Topicstarter
TrickShot schreef op 29 november 2003 @ 14:35:
Maak gewoon een veldje verhaalID in je tweede tabel en je probleem is opgelost.
Dit veldje krijgt dezelfde waarde als de ID van het verhaal waartoe het behoort. :)
oke! merci zal het proberen... maakt het nog wat uit welk type ik dit veld geef? (mijn voorstel: number)

Verwijderd

Topicstarter
dit is mijn tabel nu:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~vantrier/GOT/tabel.JPG

Maar dat record ID in de tabel comments (heb de namen ff veranderd sorry) dit moet de waarde krijgen van de ID uit verslagen... maar dat gebeurt niet...

• TrickShot

TrickShot

Je moet zelf ingeven tot welk verslag het behoort, je kan niet van je dbms(database management systeem) gaan verwachten dat het zelf gaat beredeneren welke reactie bij een bepaald artikel plaatst, dat kan het niet en dat zal het nooit kunnen. 8)7

Doordat je zelf dat ID ingeeft kan het dbms je de juiste reacties tonen die bij het artikel horen, maar je moet wel zelf eerst ingeven dat deze reactie daarbij hoort.
Mss kan je beter eerst wat meer lezen over relationele databases voordat je probeert een toepassing te maken. :)

Succes verder

Verwijderd

Topicstarter
TrickShot schreef op 29 november 2003 @ 15:24:
Je moet zelf ingeven tot welk verslag het behoort, je kan niet van je dbms(database management systeem) gaan verwachten dat het zelf gaat beredeneren welke reactie bij een bepaald artikel plaatst, dat kan het niet en dat zal het nooit kunnen. 8)7
hehe dat begrijp ik.... maar ik dacht dat zon vreemde sleutel automatisch zijn eigen waarde overnam (in de tabel comments)....vandaar...
bedankt in ieder geval
Pagina: 1