Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Verwijderd
Verwijderd
http://www-5.palmone.com/nl/en/products/family.html
alleen over de PPC's zijn weinig bekend betreft hun gebruik, maar het is wel verstandig om de apparaten elke dag even op de lader te zetten want als de accu helemaal leeg raak zijn ze alles kwijt, (behalve de gegevens in de rom) maar over het algemeen kan er de PPC's z'n 12 tot 14 uur gewerkt worden bij normaal gebruik.
Zolang? Dan houd de ppc het veel langer uit dan de palm. Of is dit een fabrieksspecificatie? De palm houd het ook niet altijd de door de fabriek aangegeven tijd uit. Zij baseren hun waardes op een half uur tot uur gebruik per dag ofzo.Verwijderd schreef op 29 november 2003 @ 11:20:
Ik heb hier in ieder geval de specs van alle Palm's en hun energie gebruik
alleen over de PPC's zijn weinig bekend betreft hun gebruik, maar het is wel verstandig om de apparaten elke dag even op de lader te zetten want als de accu helemaal leeg raak zijn ze alles kwijt, (behalve de gegevens in de rom) maar over het algemeen kan er de PPC's z'n 12 tot 14 uur gewerkt worden bij normaal gebruik.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Zit er in de Palm ook li-on? Zo ja, waarom houden deze het dan langer vol? Ligt dat aan het gebruik van het kleurenscherm en de cpu?
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
Verwijderd
Excusses, dit was van een model met een zwaardere accu. had ik niet zo snel gezien. Maar het normaal gebruik is 4 tot 5 uur......Verwijderd schreef op 29 november 2003 @ 11:20:
Ik heb hier in ieder geval de specs van alle Palm's en hun energie gebruik
Verwijderd
Alles wat je op je geheugen kaartje zet, (SD, CF, etc.) raak je niet kwijt het zelfde geldt voor het rom. Maar alles wat in het Ram wordt opslagen ben je wel kwijt. hoe stom het ook is. Dus daarom raden wij klanten altijd aan hun PDA aan het eind van de dag wel op de lader te zetten. Want anders raak je alles. En idd het beste zal zijn dat de accu af en toe helemaal leeg is. Maar dan zou je een backup moeten maken, en zodra je accu weer vol is deze terug plaatsten. En betreft de palms. Die draaien op een langzamere snelheid betreft de PPC en huh Display vraagt minder energie..tranztaz schreef op 29 november 2003 @ 11:28:
Hmm. Alles kwijt, maar in de meesten past een geheugenkaartje (SD, Compact Flash) dus zo'n ramp zal het niet zijn. Komt hij wel met een vraag... Nu zeg je dat hij elke dag op de lader moet, nu begrijp ik dat een PPC een Li-on batterij heeft, die kan je wel elke keer opladen, ook al is hij niet helemaal leeg. Echter, zo dikwijls moet ie toch helemaal leeg om de prestatie van het batterij op te houden. Dan raak je toch gegevens kwijt. Of vergis ik mij?
Zit er in de Palm ook li-on? Zo ja, waarom houden deze het dan langer vol? Ligt dat aan het gebruik van het kleurenscherm en de cpu?
Bij Palm V bijvoorbeeld:
Standby: 6 weken
Bij normaal gebruik kan deze wel een week zonder opladen.
Bij intensief gebruik van palm met spellen of zo.. is de batterijen na 8 uur op of zo..
Ik zie die "nieuwe" modellen deze tijden niet verbeteren.
Ja uiteraard. Een zwart witte LCD scherm + 33 MHz processor slurpt natuurlijk geen stroom in vergelijking met een reflectief/transflectief scherm met een 200 MHz sneheidsmonster aan boord.tranztaz schreef op 29 november 2003 @ 11:43:
Voor de goede orde: Je zegt dat de oudere modellen van Palm (bedoel je ook de PPC alternatieven? Niet alleen palm?) beter presteren in batterijduur dan de PPC en palmtops met kleurendisplay?
Palm apparaten gebruiken ook allemaal LIon batterijen. Zal wel moeten, want je wil toch ten allen tijde dat ding in de cradle kunnen gooien om te kunnen hotsyncen.
Er zit niet denderend verschil meer in batterij levensduur tussen Palm en PPC. Waarom niet? Ten eerste omdat je bij de Clié NX serie van Sony en de Palm Tungsten T3 een scherm hebt van 320x480 pixels
Maar de dagen dat je echt kon zeggen van: Palm gebruikt bij definitie minder stroom dan PPC, nou... nee, die zijn voorbij.
Alors.
Verwijderd
Eerst had ik een palm m100, daar gingen 2 mini AAA batterijtjes in die ik 1x in de 2 maanden verving, zodat alles soepel liep. ik gebruikte hem dagelijks.
nu ben ik vanwege navigatie overgestapt op een ipaq 1915, en die gaat maar max 4 uur op accu mee hoor, dus die ben ik gewoon elke dag aant opladen, wat de accu natuurlijk niet ten goede komt.
Zelf heb ik ook de beschikking over een ipaq 2210, die dezelfde accu heeft, maar beschikt over windows mobile 2003 i.p.v. pocket pc 2002, en een snellere proc heeft, en deze gaat met gemak 9 uur mee. dus het wordt al beter, maar de oude palm tijd zal denkelijk nooit meer evenaart worden.
Wil je dus echt geen omkijk naar batterij zoek dan naar een palm m100, ik heb er eventueel nog ene liggen die je kan overnemen, is in nieuwstaat vanwege gebruik van goed lederen hoesje.
Zelf heb ik een pocket pc vanwege betere navigatie
Verwijderd
Hoe krijg jij op een 1915 navigatie?Verwijderd schreef op 29 november 2003 @ 13:27:
nu ben ik vanwege navigatie overgestapt op een ipaq 1915, en die gaat maar max 4 uur op accu mee hoor, dus die ben ik gewoon elke dag aant opladen, wat de accu natuurlijk niet ten goede komt.
Verwijderd
Verwijderd
Ah ok, dat wist ik idd al, maar ik hoopte dat er een 'nieuwe' manier zou zijn.Verwijderd schreef op 29 november 2003 @ 16:46:
door een IR -> serieel converter, in verschillende shops te koop en voor de handige harry's onder ons zelf te maken. zijn diverse topics hierover en websites
De PocketPC's met een XScale processor erin zijn ook vrij gemakkelijk onder te klokken trouwens
En nog een misverstand uit de weg ruimen: Li-Ion batterijen hebben geen (of weinig) last van het geheugeneffect. Vooralsnog hebben alleen de bekende NiCd oplaadbare batterijen daar last van (en NiMH volgens mij ook een beetje...)
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
Een Li-Ion batterij heeft geen last van het geheugeneffect (alhoewel daar nog steeds wat discussies over bestaan), maar hij kan wel maar zoveel laad cycli aan. Zodra je dus meer dan 1000 keer (is een voorbeeld) de accu hebt opgeladen worden de prestaties van de accu steeds en steeds minder totdat de accu het gewoon helemaal niet meer doet.MisterData schreef op 29 november 2003 @ 22:25:En nog een misverstand uit de weg ruimen: Li-Ion batterijen hebben geen (of weinig) last van het geheugeneffect. Vooralsnog hebben alleen de bekende NiCd oplaadbare batterijen daar last van (en NiMH volgens mij ook een beetje...)
Maar pocketpc's hebben de performance nodig. Een ppc op 400 mhz is al bijna niet vooruit te branden, laat staan als je hem gaat underclocken.MisterData schreef op 29 november 2003 @ 22:25:
...
De PocketPC's met een XScale processor erin zijn ook vrij gemakkelijk onder te klokken trouwens
...
(iig met ppc 2002 os)
Verwijderd
hoe kom je hier nou weer bij? zelfs met 300 mhz is de mijne lekker snel hoor...Z___Z schreef op 30 november 2003 @ 16:01:
[...]
Maar pocketpc's hebben de performance nodig. Een ppc op 400 mhz is al bijna niet vooruit te branden, laat staan als je hem gaat underclocken.
(iig met ppc 2002 os)
“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering
dat ligt puur aan het OS, met 2002 moet hij namelijk een ARM cpu emuleren, met pocketpc2003 kan ie native werken (met de xscale instructie's)Z___Z schreef op 30 november 2003 @ 16:01:
[...]
Maar pocketpc's hebben de performance nodig. Een ppc op 400 mhz is al bijna niet vooruit te branden, laat staan als je hem gaat underclocken.
(iig met ppc 2002 os)
dus gewoon even bij je hp dealer de upgrade bestellen naar 2003, kost een paar tientjes maar is het zeker waard
A wise man's life is based around fuck you
- Is er een groot verschil in performance met de dragonball CPU op 33mhz en zo'n Intel 300Mhz van bijv. de Acer an10?
- Kan de Acer n10 ook Ipaq programma's draaien???
[ Voor 4% gewijzigd door SkyStreaker op 30-11-2003 21:38 ]
Verwijderd
->nadeel van acer is dat de batterij niet vervangbaar is, dus na anderhalf jaar kun je em weggooien, of een dure reparatie betalen.
33mhz dragonball voldoet voor palm OS,
300mhz intel voldoet voor PPC OS
Kun je dus moeilijk vergelijken, maar de 33mhz zal iets sneller aanvoelen vanwege het OS
Verwijderd
Zie IPOD nieuws, en kijk naar de trends van andere apparaten met accu (li-ion/li-polymeer) allemaal hetzelfde, zijn na anderhalf jaar toch wel door hun accu heen. zie ook voorgaande generaties ipaq's worden nu allemaal verkocht met kapotte accu's
Verwijderd
Verwijderd
Mensen? Het is een brandende vraag...tranztaz schreef op 01 december 2003 @ 13:06:
Ik heb trouwens een vraagje, voor een maatje van mij. Die heeft een Palm Zire m150. Kan hij daarop Palm OS 5.0 op installeren en waar kan hij dat krijgen?
Het lijkt me dat met 2MB intern geheugen dat nooit gaat lukken.
Daarnaast is OS5 geoptimaliseerd voor de snellere palms de Tungsten serie dus ik vrees dat je dit kunt vergeten.
Copyright and left by SED...
Juist antwoord, foute uitleg. Ten eerste, OS5 is speciaal voor de nieuwe ARM processoren geschreven. OS4 draait op de oude Motorola Dragonball processoren die typische kloksnelheden halen van 16, 20, 33 en 66 MHz. OS5 draait uitsluitend op de nieuwe ARM processoren op 126, 144, 200 en 400 MHz. Upgraden gaat sowieso niet. En *als* het theoretisch wel kon, dan had het niks met de 2 Mb RAM te maken omdat een OS altijd in het ROM zit.SED schreef op 02 december 2003 @ 00:34:
[...]
Het lijkt me dat met 2MB intern geheugen dat nooit gaat lukken.
Daarnaast is OS5 geoptimaliseerd voor de snellere palms de Tungsten serie dus ik vrees dat je dit kunt vergeten.
Niet alleen de Tungsten serie heeft Palm OS5, maar ook de Zire71, de Sony Clié NX, NZ, TG, en TJ serie, de Garmin iQue (PDA en GPS inéén) en de fantastische Tapwave Zodiac (gameboy-advance/PSP killer).
[ Voor 11% gewijzigd door Stereotomy op 02-12-2003 01:01 ]
Alors.
Verwijderd
Oh ja je hebt gelijk. Die nieuwe generatie gebruikt die Dragonball niet meer maar die ziljoen megahertz ARM procsVerwijderd schreef op 01 december 2003 @ 13:22:
dan heb je et ook nog over een oude generatie, bij de nieuwe generatie gaat dat echt niet meer, en die herlaad je makkelijk 1x in de 3 dagen, als niet meer, en dat houd die accu geen 2 jaar vol op dat tempo
Ach ja, mijn M505 is nog niet afgeschreven en video kijken doe ik toch liever op mijn breedbeeld