Verschil DTS en 5.1.

Pagina: 1
Acties:
  • 40 views sinds 30-01-2008

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-02 19:57
Beste,

Ik heb even een vraag, ik vraag me af wat nu precies het verschil is tussen DTS en Dolby Prologic 5.1. Dit omdat ik er al met meerdere mensen een discussie over heb gehad, maar niemand het me kan zeggen.

Ik zal bij mij even de situatie uitleggen. Ik heb een Revoy DVD speler, deze DVD speler loopt met 6 analoge tulp audiokabeltjes naar mijn Sony Versterker toe. Deze versterker heeft geen digitale ingang, alleen een analoge ingang voor elk signaal.
Ik heb dus linksvoor, rechtsvoor, midden, linksachter, rechtsachter en woofer dus via aparte kanalen aangestuurd.

Nou is mij vraag, in een DTS opstelling loopt er een digitaal kabeltje van mijn DVD speler naar mijn versterker. De boxopstelling blijft hetzelfde in de meeste gevallen of je moet 6.1 hebben. Maar als dit het enige verschil is .. Is dit verschil dan hoorbaar? Gaat DTS geluid ook anders door de boxen door? In mijn opinie laat ik alleen wat kwaliteit liggen met de overdracht op de analoge kabels en dat is denk ik het enige, maar WAT ik hoor is dat nu hetzelfde?

Heeft iemand hier wat kennis van? Bedankt alvast...

Groetjes,
Robbin

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:17

The Wizard

Moderator Mobile
DTS heeft een lagere compressie dan Dolby Digital, dus betere kwaliteit.

Het verschil is wel te horen, maar minimaal. DTS klinkt voller, meer dynamiek.

Ja, het is hetzelfde, alleen anders gecomprimeerd. Het zijn wel aparte geluidssporen op de DVD.

[ Voor 25% gewijzigd door The Wizard op 29-11-2003 09:46 ]

7740 kWp, 3 subsystemen (20x 320 Wp / 2x 230 Wp / 2x 440 Wp)

Verwijderd

Niet of wel digitale kabel maakt meer uit als niet of wel dts denk ik. Dts had iets meer frequentie bereik als ik het goed heb maar het verschil is minimaal.

Dts kan net zo goed in analoog signaal worden gestuurd dacht ik. Maar voor zowel dd als dts is een digitale kabel wel zo mooi.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 09:47 ]

Verwijderd

http://www.dvd.nl/woordenlijst.php

klik maar op dts of 5.1 word het redelijk goed uitgelegd

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:57
CronoS76 schreef op 29 november 2003 @ 09:39:
Beste,

Ik heb even een vraag, ik vraag me af wat nu precies het verschil is tussen DTS en Dolby Prologic 5.1. Dit omdat ik er al met meerdere mensen een discussie over heb gehad, maar niemand het me kan zeggen.

Robbin
Dolby Prologic 5.1 bestaat naar mijn weten niet.

Waarschijnlijk bedoel je Dolby Digital 5.1

Ik zou zeggen kijk eens bij www.dolby.com en http://www.dtstech.com voor meer informatie.

• RDX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01-2025

RDX

"Vroeger" in de begintijd van DVD's werden er aparte DTS uitvoeringen van DVD's uitgebracht. Je had dan een apart DVD met de film en alleen een DTS-track erop. Vaak stonden op die DVD's minder extra's en werd alle (of iig veel) beschikbare ruimte op de dvd gebruikt voor de DTS-track. De bitrate van de DTS-track was dus veel hoger waardoor de compressie lager ingesteld kon worden. DTS was daardoor hoorbaar beter (op een goeie audio installatie).

Tegenwoordig is DVD zo'n gemeengoed geworden dat DTS en AC3 (oftewel Dolby Digital) van samen op een DVD staan. Het profijt van een DTS-track wordt hierdoor vaak teniet gedaan, omdat nu de compressie alsnog hoger ingesteld moet worden en het verschil te klein is om te hoger.

DTS en Dolby Digital zijn dus beide compressiemethodes om meerkanaals audio op te nemen. Veel DVD's spelers kunnen deze compressie al uitpakken en zo over meerdere analoge uitgangen naar een versterker sturen. Als je DVD-speler geen decoder heeft dan moet de digitale (nog gecomprimeerde) audiostroom naar een versterker gestuurd worden die wel een decoder heeft. De versterker decodeert dan de digitaal audiostroom en stuurt de verschillende kanalen (na ze versterkt te hebben) naar je speakers.

• mdj84nl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-03-2025
prologic stuurt niet naar elk kanaal een ander signaal, DTS en dolby digital wel.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:10

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit staat letterlijk in de Audio video FAQ uitgelegd

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.