msi 875p neo fis2r sata problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik heb een msi 875p neo fis2-r met 2 serial ata controllers (denk ik). 1 van intel en 1 van promise. de ene zie je in het bios en de ander heeft een apart bios. bij die van intel zitten 2 serial ata en 2 ide aansluitingen. bij de promise 2 serial en 1 ide. nou wil ik 2 serial ata harde schijven van 2x120gb en een dvdspeler + brander erin zetten. maar ik krijg het maar niet voor elkaar om de dvdspeler+brander werkend te krijgen. als ik de 2 hardschijven in de intel controller zet, dan kent ie ze in het bios als een secondary slave en master. en het maakt niet uit wat ik probeer, ze kunnen niet met elkaar werken. mijn vraag: hebben jullie nog tips hoe ik deze moet aansluiten, want ik heb nog nooit eerder met sata gewerkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
anyone??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StanTheMan
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 20:33
in het bios heb je instellingen voor de raid controller: s-ata only of raid, kijk daar eens naar (vader heeft de 865 neo fisr2, maar ben daar nu niet dus kan niet kijken..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
er staat in boekje dat het op sata only moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-05 11:29
Wat is nu precies het probleem, ik kan geen wijs uit je post.

Eerste stel je dat de DVD speler en brander niet werkend te krijgen zijn. Daarna zeg jedat de twee harde schijven niet werken?

[edit]

Ik zou dat boekje nog maar eens doorlezen. Er staat namelijk absoluut niet in dat de instelling SATA only benodigd is.

Klein gokje, beide harde schijven aan de ICH5, DVD speler en brander aan de Intel IDE poorten?

Twee mogelijkheden om de BIOS in te stellen :
1. ATA config : S-ATA only met P-ATA keep alive : YES.
2. ATA config : P-ATA + S-ATA.

[ Voor 51% gewijzigd door Domino op 29-11-2003 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
lukt nie, dan doet niks het meer. als ik alleen hardeschijven aansluit op die intel: dan worden het ide secondary master+slave. als ik cd-rom's der bij doe, dan kent ie nix meer

er staat in het boekje dat je in een "intel raid option rom" kan komen door als het post-on screen verschijnt op CTRL+I te drukken. maar dit werkt niet. en bij de promise controller werkt het ook al niet.

heb het boekje sgeel gelezen, er staat inderdaad niet in dat ie op sata moet, er staat in het boekje van promise controller dat je op CTRL+F kunt drukken als ie ingesteld staat op RAID. dan kun je dingen aanpassen. dit werkt ook al niet (ook niet als er hardeschijven mee verbonden zijn). als ik trouwens de cd-rom's op ide3 doe, die bij de promise, dan zegt ie detecting drives bij dat bios van promise, en dan doet ie ff nix, dan gaat ie door maar dan kent ie helemaal niks meer!!

[ Voor 78% gewijzigd door daandegoeiste op 29-11-2003 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-05 11:29
De onboard promise is 'ATA only', dus geen ATAPI. Logisch dat ie dan geen CD/MO drives pakt. Daarvoor zul je echt de intel moeten pakken.

Wat betref de primary en secondary IDE: ook S-ATA is IDE. Dat het mobo dus jouw twee schijven als primare/secondary ziet klopt als een bus.

Wil je die twee schijven in RAID 0 of RAID 1 zetten of los gebruiken?
Voor RAID 1 moet je zowiezo een van de nieuwste BIOSen geflashed hebben. Intel (en dus ook MSI) heeft/hebben deze optie pas later toegevoegd. Voor RAID 0 niet.

Om de RAID opties te activeren moet je in het BIOS onder integrated peripherals > on-chip IDE config > configure S-ATA as RAID op 'YES' zetten. Pas dan zie je de optie RAID setup oid tijdens de boot.

Wat betreft het niet werken van de CD/DVD drives, dat kan ik niet helemaal volgen. Doet dan de hele PC het niet meer, dwz geen boot? Doen de drives het wel zonder harddisks?

Zet in hetzelfde BIOS menu als de RAID opties eens ATA config op S-ATA and P-ATA.
'S-ATA keep enabled' en 'P-ATA keep enabled' zouden dan of grijs moeten zijn, of op yes moeten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daandegoeiste
  • Niet online
sorry voor vage uitleg, maar het is me tog gelukt. op ide1 de cd-rom's, op sata1 en 2 de hardeschijven, promise raid controller uitschakelen, en wat prutsen onder integrated peripherals voor de volgorde. maar nu volgende probleem. netwerkkaart is 1000 mbit. werkt dus niet met 100mbit netwerkkaart. op 100mbit zetten onder windows werkt ook niet. als ik netwerkkaart disable dan kent andere pc hem wel 8)7
Pagina: 1