[RAID] Meerdere schijven aan 1 bus verstandig? *

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Omdat ik morgen op de HCC waarschijnlijk een paar 40 gig-schijven ga halen voor een RAID-1 of RAID-5 array (en controller.. de Promise TX2 voor 49,- is wel aantrekkelijk :)), ben ik alvast onder VMWare aan het pielen met software RAID. Dat werkt allemaal als een trein. Nu heb ik nog 1 vraagje:

Stel je hebt 2 schijven aan 1 IDE-poort hangen en 1 schijf crasht. Zoals de RAID-howto ook vermeldt, heb je dan redelijk veel kans dat de andere schijf ook wordt meegenomen in de crash. Bovendien is 't ook maar de vraag of de IDE-controller 't overleeft. Heb je die 2 gevolgen ook bij een losse IDE-controller of RAID-controller? Of is 't ook bij die kaartjes veel beter om de regel "1 schijf per poort" aan te houden?
(The Software-RAID HOWTO: IDE Configuration)

[ Voor 88% gewijzigd door Bergen op 01-12-2003 05:37 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-02 22:49
Uit performance overwegingen is het sowieso niet verstandig binnen een raid array twee disken aan dezelfde poort te hangen; er kan slechts één disk tegelijkertijd actief zijn. Daarnaast zit je idd met het geval dat tijdens een crash de andere disk ook (tijdelijk) uit kan vallen. Als het kan gewoon per poort één disk gebruiken, ook met die losse kaarten. Sterker, veel van dit soort kaarten ondersteunen ook maar één disk per poort :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.