[luxeprobleem?] resonantie fans bij dual CPU

Pagina: 1
Acties:
  • 46 views sinds 30-01-2008

• Arjan A
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 12:00

Arjan A

Cenosillicafoob

Topicstarter
Ik zit met een 'probleempje'.

Ik heb een dual-CPU bord en vanaf het begin heb ik er twee CPU's in zitten. In het begin gebruikte ik twee verschillende fans, maar één ervan maakte teveel herrie en de andere was eigenlijk niet goed.

Ik heb dus twee gelijke, nieuwe fans gekocht die een stuk stiller zijn. Althans, als er maar eentje draait. Want, als ze samen draaien lijkt het wel of ze elkaars geluid willen overstemmen en klinkt er duidelijk zo'n resonantiegeluid omdat ze nooit op gelijke RPM draaien.

Dat geluid van die resonantie geeft me momenteel dus meer irritaties dan die ene fan die teveel herrie maakte.

Is daar wat tegen te doen, is dit een bekend probleem?

Canon EOS | DJI M2P
Fotoblog · Mijn werk aan jouw muur

Verwijderd

Waterkoeling.... :+

Verwijderd

Ja, dat is een bekend probleem dat ventilatoren/motoren die dezelfde momentbeweging doormaken elkaars geluid versterken. Dat is ook de reden waarom soldaten 'uit de pas' een brug moeten oversteken.

Wat jij namelijk hoort zijn 3 dingen:
1. fan nummero uno
2. fan nummero duo
3. de gezamelijke interferentie.
En juist die gezamelijke interferentie hoort aan als een wedstrijdje tussen de ventilatoren, een soort rondzingend, bijna dansend geluid.

Een weerstandje bij tenminste 1 van de fans ertussen zodat die een paar toeren minder hard draait - en er dus niet 2 fans op dezelfde rotatiesnelheid draaien.

Natuurlijk kun je ook beiden minder hard laten draaien - mogelijkheden te over iig.
search: baybus / fan control / weerstand fan etc.

Qua resonantie kun je ook je ventilatoren op een rubbervlakje monteren of je kast voorzien van geluidsisolatie.
search: resonantie / geluid isolatie etc

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 03:08 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Zoals euss al aangeeft is hierover meer dan genoeg te vinden in CME :)

/zoekertje

Dit topic is gesloten.