[Linux] automatische netwerksettings op laptop

Pagina: 1
Acties:

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Ik heb de laatste tijd een beetje aan een script gewerkt om me het telkens opnieuw instellen van de netwerksettings bespaart als ik met notebook ergens in wil loggen. Eerst heb ik naar dingen zoals netenv en divine gekeken, maar dat is toch net niet wat ik wilde.

Aanpak
- voor elke configuratiemogelijkheid hou ik een mogelijke config, in aparte files (debian), of in een file (gentoo), het formaat van de files is hetzelfde als in de standaardconfiguratie files.
- het script probeert eerst elke configuratie door middel van een arp ping, als dat niets oplevert d.m.v. een gewone ping, vindt de goede config en stelt het netwerk dan zo in.

Nu wil ik dit scriptje graag ook voor anderen beschikbaar stellen, eventuele bugs fixen en mogelijk nog wat features toevoegen.

Hiervoor heb ik echter wel wat testresultaten nodig, ik wil gewoon weten of het bij anderen ook werkt, enz.

even wat info in de stijl van het handige scripts topic:

Naam: autonet.py
Doel: herkennen en goed instellen van netwerksettings
Werking: network probe d.m.v. arp ping en ping
Configuratie:

Debian
Plaats meerdere bestanden in de style van /etc/network/interfaces in dezelfde directory met namen als interfaces.thuis, interfaces.werk, interfaces.school en daarin de corresponderende settings.

Gentoo
plaats in /etc/conf.d/net verschillende regels in de stijl van
code:
1
iface_eth0="192.168.0.1 broadcast 192.168.0.255 netmask 255.255.255.0"

In de package zit ook een init script, dit gebruik ik nadat /etc/init.d/networking gestart is.
Parameters: zie autonet.py --help
Opmerkingen: Op dit moment ondersteunt het script alleen ethernet connections. Lees ook even README.txt

Download: http://vizzzion.org/~sebas/python/autonet-0.4/

Vraag:
Ik zoek mensen die het willen testen. Reacties, vragen en opmerkingen zijn welkom. Als je Debian of Gentoo draait, en je laptop vaak op verschillende plaatsen gebruikt hoor je tot de doelgroep.

Wie wil het testen?

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• ajvdvegt
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12-2025
Wat is precies het voordeel van jouw script boven de bestaande scripts? Werkt jou script alleen op bootime, of draait er een daemon die kijkt of de kabel er wordt ingeplugd? (zelf gebruik ik laptop-net, die lijkt het zelfde te doen als jouw programma)

En persoonlijk heb ik liever geen Python daemon draaien, een normale executables veel kleiner en efficienter (niet dat die efficienty veel uitmaakt, zoveel rekenwerk komt er niet aan te pas)

offtopic:
Note: ik zit nu tot mijn grote spijt een Windows XP machine te updaten, en kan geen bz2 bestanden uitpakken hier; ik kan de README (.txt?!?!?) dus niet lezen helaas.

I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum

• sebas
autonet.py is *geen* daemon. Je start het, het draait een paar seconden en sluit af. Eventueel laat het wat info in de konsole achter, of in een logfile. De entry stop in het init script heeft dan ook als enige functie compatibility met de init.d standaard.

netenv gaat niet zonder user interactie, en het verzenden en terug ontvangen van arp requests wil hier met de switches die de provider ter beschikking stelt nog wel eens problemen die ik niet nader traceren kon tot nu toe. Daarnaast gebruiken allebei de packages eigen configfiles, wat ik dus zo mogelijk wilde voorkomen.

README.txt staat overigens ook onderdaan de dirlisting, handige feature van apache.

Ik heb trouwens even naar laptop-net gekeken, ziet er goed uit, en is inderdaad qua features wat krachtiger dan mijn script. Echter maakt het weer gebruik van een eigen formaat voor de configuratie. (Misschien iets waar ik ook niet helemaal omheen kom als ik wat meer features wil toevoegen, zoals DHCP en WLAN support, bijvoorbeeld.)

slightly OT: is het in/outpluggen van de netwerkkabel eigenlijk op de eoa manier via ACPI events op te vangen?

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:14
sebas schreef op 29 november 2003 @ 15:38:
slightly OT: is het in/outpluggen van de netwerkkabel eigenlijk op de eoa manier via ACPI events op te vangen?
Nee, eerder met een /proc entry (weet niet welke), bekijk de source van mii-tool eens.

• sebas
Dat zou inhouden dat ik dus moet monitoren, wat weer tot gevolg heeft dat ik autonet als daemon moet draaien. Of vergis ik me hierin?