[Server] Hulp gevraagd bij configuratie samenstellen

Pagina: 1
Acties:

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Sinds een tijdje ben ik al op zoek naar nieuwe hardware voor een server.

Momenteel zijn er 2 servers in gebruik (web en db), die draaien op goedkope hardware (P IV, 3Ware 7000-2 met 2x40GB IDE-schijven, msi 845 mobo)

Aangezien de webserver aan het bokken is, ben ik op zoek naar echte serverhardware. Alleen ben ik er niet voldoende in thuis om echt tot aanschaf over te gaan.

Wat wil ik doen...momenteel gebruiken allebij de servers een Procase 2U-serverkast (ik meen een IPC-C2S). Deze wil ik graag behouden, omdat dit een duur onderdeel van de servers is.

Verder wil ik het graag in één keer echt goed doen, dus een dual Xeon, SCSI-raid, etc. (Of wellicht S-ATA raid met 2 WD Raptor's)
Mijn oog was gevallen op Tyan Tiger i7501X of iets in die trant.

Mijn vraag is eigenlijk of dit mobo (of soortgelijke) wel past in de Procase-kast (het moederbord is iets dieper dan het huidige MSI-mobo...is dat dus extended-ATX?)
Passen die Xeons er makkelijk in (mbt koeling)?

En wie kan me meer duidelijkheid verschaffen over een SCSI-raid kaart. Bovenstaande Tyan heeft onboard scsi, maar optioneel met een zero-channel kaart...wtf is dat?

Als iemand me met deze vragen kan helpen...graag.
En nog even...het budget is laag, dus kom niet aan met een €3000-oplosing...

Motor-Forum.nl

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-08 23:06
Wat de koeling aangaat zijn twee Xeon's in een U2 kast geen probleem; ze zijn zelfs verkrijgbaar in 1U kasten. Als ik naar de specs kijk van de IPC-C2S past daar maximaal een 12"x9.6" ATX bord in, wat dus geen enkel probleem is voor zo'n Tiger i7501x :) Let overigens wél op de PSU van de huidige kast, deze moet sterk genoeg zijn en ook nog van het EPS12V type zijn (24pins plus 8 pins connectoren).

Eigenlijk moet je naast welke Xeon's je gaat gebruiken en de hoeveelheid ram alleen beslissen wat voor type disken je gaat gebruiken: je hebt 't over of Raptors of SCSI. Als je twee Raptors neemt kun je de 7501R nemen en beide disken op de ICHR5 aansluiten (mits je XP draait als OS, draai je Linux dan werkt de RAID functie niet zover ik weet en zul je via een risercard er een losse S-ATA RAID kaart in moeten proppen).
SCSI wordt al wat duurder natuurlijk maar twee SCSI disken bieden wel een veel betere multiuserperformance (server) dan twee Raptors, echter, aangezien de doos het nu doet met twee 7200rpm IDE disken zal dit hoogstwaarschijnlijk niet zo'n verschrikkelijk groot issue zijn(?).
De Zero-channel (ZCR) kaart zul je er apart bij aan moeten schaffen. Deze kaart wordt op de PCI-X bus aangesloten en is in feite een add-on op de onboard SCSI controller: de SCSI controller wordt via deze RAID chip benaderd zodat ze samen optreden als ware het een losse SCSI RAID kaart :)

Check de o.a. pricewatch voor prijzen, dan weet je, al optellende, tot hoever je kunt gaan met de diverse componenten.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Thx voor de info!

Prettig dat het gaat passen in de kast...wel jammer dat zo'n zero channel kaart €300 kost :)
En ik draai (uiteraard) Linux op de servers, dus de onboard ICHR5 zal niet gaan werken.

Toch maar eens kijken wat een scsi-set zal gaan kosten bij elkaar.

Motor-Forum.nl

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:22

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik draai zelf een server met 1GB DDR ram en een P4 op een Intel moederbord en moet zeggen dit presteerd zeer goed.

Als je nu een Dual Xeon neemt met een hardware raid controller op een intel server mobo is dat niet wat?

• duderuud

duderuud

Sliden is koel

Topicstarter
Het moet niet alleen snel zijn, ook betrouwbaar. en je weet het, de ketting is zo sterk...

Ik wil dus alles goed doen, ook zaken als een dikke 400W-voeding, ecc registered mem, etc.

Motor-Forum.nl

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:22

Snow_King

Konijn is stoer!

even een c/p van mijn admin-page
De server heeft op het moment een uptime van 114 dagen, 17 uur en 6 minuten.
De load is op het moment 0.00 0.00 0.00
Werkelijk waar, nooit problemen, altijd stabiel en snel.
heeft wat mij betreft mijn zegen
Pagina: 1