Toon posts:

FreeBSD: interface(s) spontaan down

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vaag probleempje. Ik heb een simpel servertje waar FreeBSD 5.1 op draait. Er zitten 2 netwerkkaarten in de machine (allebei 3com 10/100mb). Zolang de machine hier thuis staat werkt alles perfect, maar zodra ik de machine bij de colo-boer in het rack hang gaat het mis.

De eerste netwerkkaart (xl0) valt spontaan uit (kan na een half uur zijn, maar ook na 5 minuten), is niet meer te pingen. De andere netwerkkaart (xl1), deze hangt via een crosslink kabeltje aan een andere machine, valt een aantal seconden later half uit. D.w.z. is wel te pingen, ssh reageert ook met het versienummer e.d. maar verder gebeurt er niets. Via ssh is dus ook niet in te loggen.

Ik kan er geen touw aan vast knopen, omdat hier thuis alles prima werkt. Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn?

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

3com netwerkkaarten ? Welke ?

Ik heb zelf een keer een probleem gehad met een linux server die wou niet auto negotiaten met de Cisco switch dus ik moest hem hard in vullen. De symptonen zijn hetzelfde zoals jij ze hierboven beschreef. Het ene moment blijven ze goed draaien (30 minuten) de andere keer zijn ze binnen 10 sec's weg.

Ik weet niet wat die colo boer van jou aanbied maar als het 100Mbit is dan zou ik is kijken of je hem hard kunt forceren op 100Mbit.

Succes :)

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn 3Com 3c905B-TX Fast Etherlink XL kaartjes. Heb de boel nu op 100mbit/s full duplex gezet en ga zometeen proberen of het werkt :) Het klinkt in ieder geval erg aannemelijk dat dit het is.

Verwijderd

Topicstarter
helaas :'( het mocht niet baten. Na 3 kwartier ging ie weer plat :(

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

al eens een ander merk NIC geprobeerd?
Het kan namelijk best aan dat 3com verhaal liggen.. ik heb het wel's vaker gelezen dat 3Com kaartjes moeilijk doen..
trek gewoon effe een goekoop kaartje ergens vandaan om het een dagje te testen.. als het dan wel werkt kan je er altijd nog wat kwalitatief betere kaarten in stoppen (geen 3Com dan :P)

• baggah
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:39
Probeer is voor de lol met ssh versie 1 in te loggen.. waarschijnlijk werkt dat wel, dat heb ik ook wel eens gehad. En controleer of je dns instellingen goed staan (eventueel je 2e machine in de host file zetten)
Probeer of FreeBSD 4.9 ipv 5.1 (want 5.1 is nog niet helemaal klaar).

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Wij gebruiken 3Com 3c905C-TX kaarten in onze FreeBSD servers, en die hebben nog nooit problemen gegeven (in de twee jaar dat we ze gebruiken). Ik zou dus niet gelijk de schuld aan 3Com geven :).

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Je kan ook nog even half-duplex proberen.

En eventueel ook nog 10Mbit.

Gewoon om te kijken of de kaart dan wel blijft draaien.

Wat geeft mii-tool als output? (Of heeft FreeBSD dat tooltje niet? ) :/

En anders idd even met een realtek kaartje testen.

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

Verwijderd schreef op 30 november 2003 @ 17:34:
Wat geeft mii-tool als output? (Of heeft FreeBSD dat tooltje niet? ) :/
De functies van mii-tool worden in FreeBSD gewoon door ifconfig gedaan.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Ik zou inderdaad eens een ander kaartje proberen.
MAC-adressen zouden uniek moeten zijn, maar ik heb nu al twee maal meegemaakt dat dit niet altijd het geval is.

Verwijderd

Topicstarter
Heb 't kaartje vanmiddag vervangen. Draait nu allemaal weer als een speer. Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1