Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[croc. physics] is deze simulatie correct?

Pagina: 1
Acties:

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=522758

De wisselspanningsbron geeft een voltage af dat wisselt tussen 11 en 13 volt.
Waarom meet de voltage meter dan niet ongeveer 12 volt?
De 1F condensator zou het voltage toch moeten afvlakken?

Ik probeerde namelijk te achterhalen hoeveel Fahrad er nodig is per watt om het voltage mooi gelijk te houden. Maar nu weet ik niet of ik hier iets over het hoofd zie, of dat crocodile physics hier een loopje met de electronica wetten neemt :)

daarom deze vraag, ligt het aan mij of aan de simulatie?
alvast bedankt!

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Verwijderd

Lijkt me een correcte simulatie, want tenzij ik compleet scheel kijk meet je gewoon de spanning over de wisselspanningsbron, die in jouw geval gewoon een spanning over de condensator opdringt...

Verwijderd

Ik zie hier een wisselspanning op een gelijkspanning gesuperponeerd, van afvlakking is geen sprake, er wordt niks gelijkgericht.
Simulatie is wel OK...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 22:15 ]

• _Ernst_
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:29

_Ernst_

Mark It Zero!

Simulatie klopt hoor. De condensator stabiliseerd de spanning op de top-waarde van de spanning. In dit geval dus 12,8 volt.

Last.fm

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
hmm, maar als de condensator wordt opgeladen, en het voltage valt onder het maximum, dan moet de condensator toch een stukje van z'n voltage loslaten ?

of zit ik nu weer helemaal verkeerd :(

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

Atgast schreef op 28 november 2003 @ 22:26:
hmm, maar als de condensator wordt opgeladen, en het voltage valt onder het maximum, dan moet de condensator toch een stukje van z'n voltage loslaten ?

of zit ik nu weer helemaal verkeerd :(
Dat is te verwaarlozen bij een condensator van 1F bij deze belasting. Bij grotere belastingen zou de spanning wel dalen.

Last.fm

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
_Ernst_ schreef op 28 november 2003 @ 22:31:
[...]

Dat is te verwaarlozen bij een condensator van 1F bij deze belasting. Bij grotere belastingen zou de spanning wel dalen.
hoe zou ik deze spanning dan kunnen afvlakken?
met een spoel?

en hoe zit dit als de spanningspieken niet meer in de vorm van een sinus voorbij komen, maar @ random?

(ik was even bang dat dit makkelijk ging worden :+ )

Verwijderd

volgens mij heeft het afvlakken pas zin nadat je alles hebt gelijkgericht met 4 diodes (of een brugcel). dan kom je op een goeie gestabilliseerde spanning van +-12,8 volt. Als voeding stelt dit dus echt niks voor. Ik weet niet voor wat voor doeleinden het gebruikt gaat worden?

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

kweenie hoor maar diodes zijn hier niet nodig want de spanning word niet negatief. Dus alleen een bufferelko parallel aan de voeding is genoeg om de spanning af te vlakken op ongeveer 12,8 volt.
Waar wil je het eigenlijk voor gaan gebruiken?

Last.fm

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 23:40:
volgens mij heeft het afvlakken pas zin nadat je alles hebt gelijkgericht met 4 diodes (of een brugcel). dan kom je op een goeie gestabilliseerde spanning van +-12,8 volt. Als voeding stelt dit dus echt niks voor. Ik weet niet voor wat voor doeleinden het gebruikt gaat worden?
het praktisch doel van deze schakeling is inmiddels al voorbij :)

inmiddels is het interesse mijnerzijds geworden. Ik zal even uitleggen hoe ik hier aanvankelijk op kwam. Ik was bezig met wat geknutsel in de auto en ik vroeg me af waarom er storing zat op de voeding. (dynamo/bougies)
Maar vooral vroeg ik me af hoe ik er vanaf kon komen. Het leek me logisch dat ik spaningspieken en dalen kon afvlakken door er een condensator tussen te plaatsen. Toen ging ik wat expirimenteren met croc. physics. en liep ik dus op een gegeven moment vast. Toen dit topique :)

Op het moment lijkt het me handig om een spoel tussen de + pool van de accu en de aansluiting van de radio/versterker te zetten. Eventueel ook nog een condensator om grote vermogens te kunnen leveren.

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Misschien heeft het iets mee te maken dat je in je schema een condensator van 1F hebt staan. Dat is nogal groot en zal dus meestal een elco zijn. En een elco heeft polariteit (een normale condensator niet). In ieder geval zou een normale condensator bij een wisselspanning niet erg veel uitmaken omdat hij constant wordt opgeladen en ontladen door het wissellen van de polen. Als je bv een wisselspanning naar een gelijkspanning wilt afvlakken, kun je het beste een diode plaatsen meet daarachter een condensator.

edit:
Wat voor doel heb je hiermee nu eigenlijk allemaal? Misschien dat ik je dan iets verder kan helpen

[ Voor 11% gewijzigd door 3xhaas op 29-11-2003 00:01 ]

• _Ernst_

_Ernst_

Mark It Zero!

aha, nou in een auto is er dus zoiezo sprake van gelijspanning. Alleen in jou geval is die niet helemaal stabiel, wat overigens normaal is. Dit valt heel goed te stabiliseren met een condensator. Spoel kan ook nog nuttig zijn als ontstoring en eventuele spanningspieken te onderdrukken.
@3xhaas, Het gaat hier dus niet om wisselspanning maar om een onstabiele gelijkspanning :)

Last.fm

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 22:21

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Ik denk dat crocodile physics de spanningsbron een ideale spanningsbron gebruikt om te simuleren, dit houdt in dat er geen inwendige weerstand in de spanningsbron zit.
Op het moment dat de spanning daalt zal hierdoor de condensator zich ontladen over de spanningsbron in plaats van over de weerstand (elektriciteit kiest de gemakkelijkste weg, als ie door een 0 ohm weerstand kan zal ie niet door de 1 ohm gaan).
Mogelijkheden om deze hypothese te testen: controleren of je een inwendige weerstand kan instellen en die een zekere waarde geven, of beter 1 diode tussen de spanningsbron en de condensator(doorlaatzin in de richting van de condensator). Op die manier kan de stroom enkel door de belastings-weerstand terugvloeien.

de vuistregel voor afvlakking is trouwens R(in ohm)*C(in F) >= 10 periodes.

[ Voor 7% gewijzigd door The Bad Seed op 29-11-2003 00:24 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Pagina: 1