Nikon Coolpix 4300 - uncompressed, wat is mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 12:07

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Hoi,

Ik sta op het punt om een nieuwe digitale camera aan te schaffen en in het oerwoud van keuzes heb ik de Nikon Coolpix 4300 en de Canon A80 er uitgekozen.

Qua feel gaat mijn voorkeur uit naar de Nikon, Qua bedieningsgemak denk ik dat ik meer lol ga hebben aan de A80.

Dus zal een van de twee camera's mij ergens op moeten gaan overtuigen. Als ik ze vergelijk op dpreview zie ik dat de Nikon wel uncompressed kan opslaan en de Canon niet. Punt is echter, het opslaan gebeurd in tiff (en dus niet in raw?).

Wat ik me afvraag, heb je in dit formaat ook dezelfde mogelijkheden als dat je met een raw formaat hebt?

Daarnaast hoor ik graag meningen van eigenaren/deskundigen van beide camera's

Flickr

Verwijderd

ik ben werkzaam in een fotozaak. Mijn ervaring is dat de coolpix 4300, net als de canon mooi kiekjes maakt, alleen een behoorlijk stuk trager is met de autofocus/scherpstelling. (heel traag) De Nikon cp4300 is een mooie camera en maakt mooi foto's maar is ook storingsgevoeliger dan de canon (vergeleken in het algemeen), aangezien hij eruit springt qua reparaties.
Canon heeft een NL menu, soms ook handig!? Functies direct via draaiwieltje te selecteren, bij de nikon is dit nog onderverdeeld in het menu, dus duurt het langer voordat je de juiste stand geselecteerd hebt. MIjn keuze: de canon.

• cosmoOo
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:36

cosmoOo

SCSI in vogelhuisje

volgens mij is het voordeel van uncompressed tiff alleen dat je geen jpeg artifacten krijgt in je foto, en dat is vrij zinloos omdat je meestal wel kan kiezen voor 'fine' oid waar je, bijna, geen last hebt van die artifacten.
witbalans later veranderen e.d. lukt volgens mij niet met zo'n tiff. is ook niet echt de doelgroep van deze camera'tjes.

It's a known fact that one may train cats to do exactly what they want.

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 12:07

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Ik denk dat ik ook voor de A80 ga, alhoewel ik de grip van de Nikon toch wel fijner vind.. maar goed denk niet dat dat een criterium moet zijn :)

Flickr