Heb geen BIOS meer met MSI 865PE NEO2

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Heey,

Heb een probleem met m'n bios. Hij is er niet meer. Als ik op del druk bij het opstarten, geeft ie een zwart scherm. Soms met wat witte streepjes er door heen wat niet leesbaar is verder. Als ik de batterij eruit haal, kom ik het bios wel weer in waarna ik alle instellingen weer moet aanpassen omdat ze waren gewist. Na het opnieuw opstarten hetzelfde probleem geen bios meer... Mijn systeem:
- MSI 865PE neo2 FIS2R
- Pentium 4 3,0GHz + 800MHz FSB + HT
- Maxtor 6Y120MO (120GB @ SATA)

Heb verder wel eens wat met de instellingen geprutst, zoals performance mode en dram instellingen (cas settings). Maar hij draait wel gewoon goed en stabiel. Heb ook niet aan bios flashen gedaan. Volgens mij zit nu bios versie 1.2 erop. Die zat er standaard op. Dus mijn vraag is dus: hoe krijg ik mijn bios terug?

Alvast bedankt voor de reacties

BvK

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:57
Mja, erg vreemd probleem.

Bij dit soort problemen zou ik persoonlijk eerst een bios-update proberen, alleen van die MSI site wordt ik niet echt veel wijzer. Als je naar jouw mobo toegaat en vervolgens op "BIOS" klikt kom je hier uit, en vervolgens staat bij alle bios versies "3.0 BIOS cannot be used on 865PE Neo2 (MS-6728) & 865G Neo2 (MS-6728G)"

[edit]
Oh, wacht, ik ben scheel. Inderdaad staat bij alle versies dat 3.0 niet gebruikt kan worden op jouw board, maar er staan 3 versies, ook 3.1 en 3.2. Als ik jou was zou ik dus eerst een nieuw bios flashen, zeker als je versie 1.2 ( :? ) hebt, die lijkt me een beetje erg verouderd.

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 28-11-2003 20:31 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BvK P4
Waar jij kijkt is de verkeerde link. Dat is de Neo2 PS, en ik heb de gewone neo2. Dit is de goeie link: http://www.msi.com.tw/pro...detail.php?UID=433&kind=1. Weet nog niet hoe je daar zo'n mooi linkje van kunt maken :D De nieuwste versie van mijn moederbord is 1.9. Dan nog is 1.2 al redelijk verouderd, dat klopt. Maar ik heb met dingen in het bios nog niet zo veel ervaring, en al helemaal als het gaat om bios updaten. Im heb het "grote topic over MSI 865PE" moederbord al gelezen en ook al vele anderen. En als het dan mis gaat, dan weet ik helemaal niks... Dan ben ik echt een leek op dat gebied. Ik weet wel hoe ik de update moet uitvoeren enz, maar ik ben gewoon bang dat hij niet meer opstart of iets dergelijks. En dan kan maar zo gebeuren na al die topics die ik al heb gelezen hierover. Dus ik hoor graag andere voorstellen. Als het echt niet anders kan zal ik het toch moeten proberen, maar ik wacht liever eerst een paar reacties af voordat ik m'n bios update.

Toch bedankt voor je reactie

• Xander
Sorry. mijn fout.

Toch zou ik proberen die nieuwere BIOS versie te flashen. Zoiets kun je eigenlijk bijna niet meer fout doen. Natuurlijk, als je het niet wil doen moet je het niet doen, maar ik denk dat er weinig andere opties zijn :P .

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb het ook bij een moederbord gehad dat de computer in de bios helemaal stuk liep. Dwz dat je dus gewoon <del> kon indrukken maar dan kwam je in de bios en helemaal perfect alleen je kon dus niets instellen. Ik heb de computer wel laten vallen van 2m misschien dat het daar aan lag. Ik heb de bios geflasht maar het zit volgens mij gewoon in de bios/moederbord zelf. Ik had alles vervangen qua hardware en ook andere toetsenborden en muizen en wat dan ook vervangen. De computer werkte wel perfect.

Je kan altijd zo'n flash doen maar volgens mij ligt het gewoon aan het moederbord.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Industrial_Life
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-05 18:55
Clear CMOS ? Dat al geprobeerd??

-

• BvK P4
Clear CMOS heb ik nog niet geprobeerd. Moet je dan gewoon als de computer uit staat de jumper verplaatsen en daarna weer terug zetten? Of moet hij dan aan staan - Geloof het niet maar ja...

En als het Clear CMOS heb gedaan, wat gebeurd er dan? start ie dan gewoon weer op in windows en klaar of kom ik eerst in het bios om daar een paar instellingen goed te zetten? (net zoals de batterij verwijderen op het moederbord). Of moet ik andere commandos enz geven voordat ik weer verder kan gaan?

[ Voor 45% gewijzigd door BvK P4 op 29-11-2003 13:37 ]

• Xander
BvK P4 schreef op 29 november 2003 @ 12:31:
Clear CMOS heb ik nog niet geprobeerd. Moet je dan gewoon als de computer uit staat de jumper verplaatsen en daarna weer terug zetten? Of moet hij dan aan staan - Geloof het niet maar ja...

En als het Clear CMOS heb gedaan, wat gebeurd er dan? start ie dan gewoon weer op in windows en klaar of kom ik eerst in het bios om daar een paar instellingen goed te zetten? (net zoals de batterij verwijderen op het moederbord). Of moet ik andere commandos enz geven voordat ik weer verder kan gaan?
Als je een clear CMOS doet kom je of in je bios, of start je PC weer op (kan in sommige gevallen dan toch handig zijn om zelf ff naar je BIOS te gaan).

Met een CLEAR CMOS haal je gewoon alle BIOS instellingen weg. Ik weet niet hoelang je dat batterijtje eruit gehad hebt, maar als je die lang genoeg eruit houdt heeft dat ongeveer hetzelfde effect als een Clear CMOS afaik :)

• BvK P4
Heb net Clear CMOS gedaan, wat hetzelfde effect had als batterij eruit halen. Ik kom nu dus nog steeds niet m'n bios in... Kan er misschien iets in het bios verkeerd staan? lijkt me sterk trouwens... Of is mijn enigste optie een bios update?

• jaKKer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:36

jaKKer

liev ;x She's on Fire

BvK P4 schreef op 29 november 2003 @ 17:42:
Heb net Clear CMOS gedaan, wat hetzelfde effect had als batterij eruit halen. Ik kom nu dus nog steeds niet m'n bios in... Kan er misschien iets in het bios verkeerd staan? lijkt me sterk trouwens... Of is mijn enigste optie een bios update?
Nee zijn denk ik wel maar opties, maar het is wel goed kunnen dat na een update hij het wel goed doet. Wat je ook kan doen is gewoon ergens laten maken (computer winkel) ben je je pc wel tijdje kwijt maar jij zit niet met het gepruts en geen risico.

• Xander
BvK P4 schreef op 29 november 2003 @ 17:42:
De eerste keer na een Clear CMOS kom je wel je BIOS in, ga je dan gekke dingen veranderen ofzo?? Als je niets veranderd kan ik me niet voorstellen dat het een instellingsfout is.
Kajtje schreef op 29 november 2003 @ 17:46:
[...]

Nee zijn denk ik wel maar opties, maar het is wel goed kunnen dat na een update hij het wel goed doet. Wat je ook kan doen is gewoon ergens laten maken (computer winkel) ben je je pc wel tijdje kwijt maar jij zit niet met het gepruts en geen risico.
Je bent tweaker of je bent het niet >:) :P

• BvK P4
Nee dan ga ik helemaal geen gekke dingen veranderen. Alleen de hardeschijf ff instellen ivm sata en verder geloof ik niet zoveel. Performance mode laat ik op "slow" staan, wat het laagste is en dynamicle overclocking heb ik uit staan. Verder kun je geloof ik niet zoveel gekke dingen doen. Heb trouwens in het begin wel geexperimenteerd met de performance mode en dynamicle overclocking... Maar nu heb ik alles weer op het laagste staan.

Trouwens als ik na Clear CMOS of nadat ik de batterij eruit heb gehaald en de instellingen van het bios weer goed heb gezet, geeft corecenter aan dat de cpu op 1,5625V (standaard 1,5250V) loopt, het geheugen op 2,8V (standaard 1,65V) en AGP op 1,6V (standaard 1,5V)... dat vind ik wel een beetje vreemd. Ik druk dan ook meteen op "default" zodat de instellingen er weer een beetje normaal uitzien.

Iemand nu nog suggesties om het op te lossen of moet er maar een bios update uitgevoerd worden?

5 minuten nadat ik dit bericht had gepost, viel m'n pc spontaan uit wat ik redelijk vaag vind. Ik baal er nu best wel van dat hij het niet goed doet...
Hierna is ie weer 2 x uitgevallen... "windows is herstelt van een ernstige foüt"

[ Voor 19% gewijzigd door BvK P4 op 29-11-2003 19:26 ]

• BvK P4
Kheb gister ook memtest86 ff gedraait op alle mogelijke manieren. Eerst gaf hij een error bij test 4... weet niet precies wat dat inhoud. Had toen 2x256mb in dual channel staan. Daarna heb ik elk apart getest wat geen errors opleverde. Daarna weer in dual channel ddr geprobeerd wat ook resulteerde in 0 errors. Gelukkig!

Maar na memtest86 heb ik m'n bios nog steeds niet terug... is er nog iemand met oplossingen? Of zijn er nog andere test programma's die ik ff uit kan voeren?

• BvK P4
Wat betekent eigenlijk dat de bios geshadowd kan zijn? Dat gaf SiSoft Sandra namelijk aan. Sta nu ook bijna op het punt om een bios update uit te voeren. Dus als iemand me op een andere manier kan helpen om het bios weer trug te krijgen, dan graag reacties. Hoe lang duurt een bios update ongeveer op mijn moederbord? Dan kan ik daar rekening mee houden.

Alvast bedankt

[ Voor 20% gewijzigd door BvK P4 op 01-12-2003 18:45 ]

• Xander
Ik heb geen idee hoe lang een bios-update duurt op jouw mobo, maar volgens mij is dat redelijk standaard, en inclusief het maken van een backup duurt het nooit veel langer als 20 sec :P .

Zorg wel ff dat je weet wat je doet, lees ook de readme e.d. goed door.

• BvK P4
Ja de readme file die erbij zat heb ik al ongeveer 20x doorgelezen... dus dat zit er wel in :P Maar wat betekent nou dat de bios geshadowd is?

• Xander
Geen idee, geeft SiSoft bij mij ook aan...

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:23

Dennahz

Life feels like hell should.

itsalex schreef op 29 november 2003 @ 12:14:
Ik heb de computer wel laten vallen van 2m misschien dat het daar aan lag.
Iemand dit wel gelezen? :+

Twitter

• Xander
BrEeZeR schreef op 01 december 2003 @ 19:37:
[...]

Iemand dit wel gelezen? :+
Dat ging niet over de PC van BvK P4 B)

• BvK P4
nee gelukkig ging dat niet over mijn pc. 2 meter. dan was m'n hele kast kaduk geweest, en ook niet zo'n beetje :P

Dit topic kan dan nu ook wel gesloten worden. Ik stel wel weer een vraag als de bios update verkeerd is gegaan.. wat ik natuurlijk niet hoop

Allemaal bedankt voor de reacties

[ Voor 47% gewijzigd door BvK P4 op 01-12-2003 19:46 ]

• Mr.Nobody
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
BvK P4 schreef op 01 december 2003 @ 18:55:
Ja de readme file die erbij zat heb ik al ongeveer 20x doorgelezen... dus dat zit er wel in :P Maar wat betekent nou dat de bios geshadowd is?
google + shadow + bios = 1e link -> http://www.computerhope.com/jargon/b/biosshad.htm

Opensource delphi componenten (http://www.delphi-jedi.org)

• Xander
BvK P4 schreef op 01 december 2003 @ 19:43:
Dit topic kan dan nu ook wel gesloten worden. Ik stel wel weer een vraag als de bios update verkeerd is gegaan.. wat ik natuurlijk niet hoop

Allemaal bedankt voor de reacties
Zolang een topic aan de policy voldoet wordt het in principe niet gesloten, ook niet als het probleem is opgelost. :)

Daarnaast, zijn wij (ik? :P ) natuurlijk heel erg benieuwd of het nou allemaal lukt. Die BIOS-update zal heus wel goed gaan, maar daarna willen we natuurlijk wel weten of je probleem daarmee is opgelost. B)

Pagina: 1