[DIY] Welke breedband driver voor rear speakers?

Pagina: 1
Acties:
  • 186 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Hoi,

ik ben van plan twee simpele, goedkope rear speakers te gaan bouwen op basis van een breedband driver. Na wat zoeken op GoT en de rest van het internet kwam ik tot de conclusie dat de Tangband w3-871s een goede driver is voor dit project.

Afbeeldingslocatie: http://www.creativesound.ca/images/product/W3_lg.jpg

Specs: Nominal impedance 8 ohms, DCR impedance 6.6 ohms, sensitivity 1W/1M 87 dB, Fs 125 Hz, VC diameter 20mm, air gap height 6mm, rated power 15 W, max power 30 W, BL 3.47, Mms 1.79 g, Qms 6.24, Qes 0.76, Qts 0.68, Vas 1.35, Cms 0.929, Xmax 0.5, Le 0.313

Helaas is de tangband niet leverbaar in NL, en is bestellen vanuit Duitsland een dure aangelegenheid.

Mijn vraag is:
Weet iemand een goede andere breedband driver die
1) niet al te duur is (max. 30 euro),
2) er mooi uit ziet ,
3) wel in NL leverbaar is,
4) een goede basis vormt voor een 1-weg rear speaker?

De drivers zullen worden aangestuurd door een Philips FR975 receiver.

[ Voor 13% gewijzigd door j-w op 29-11-2003 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

visaton frs 8
ziet er niet zo leuk uit als de tangband helaas.

oh ja... kost iets van 14 euro ofzo :)

[ Voor 15% gewijzigd door teacher op 28-11-2003 20:27 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online
teacher schreef op 28 november 2003 @ 20:27:
visaton frs 8
ziet er niet zo leuk uit als de tangband helaas.

oh ja... kost iets van 14 euro ofzo :)
Afbeeldingslocatie: http://www.visaton.com/bilder/fotos/gross/frs8.jpg

bedankt, maar zoals je als zei ziet hij er niet zo mooi uit. Je hebt er zeker wel een gril bij nodig, om het enigzins toonbaar te maken. Ik zoek meer een driver die er zonder gril strak uitziet.

[ Voor 34% gewijzigd door j-w op 28-11-2003 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-05 13:32
Ik heb zelf ook enkele FRS-8 drivers liggen, en ik moet zeggen dat ze er een pak mooier uitzien dan op de foto van Visaton zelf!

Afbeeldingslocatie: http://subsonik.mine.nu:6200/pics/frs8.jpg

Kan je toch moeilijk lelijk noemen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik heb er ook nog 2 van die.. maar ik zou liever ietjes duurder gaan, heb je gewoon wat meer voor..deze klinken best al aardig hoor, maarreh.. tis niet super veel meer dan die creative troep :)

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online
Gitaarwerk schreef op 29 november 2003 @ 00:13:
ik heb er ook nog 2 van die.. maar ik zou liever ietjes duurder gaan, heb je gewoon wat meer voor..deze klinken best al aardig hoor, maarreh.. tis niet super veel meer dan die creative troep :)
hmmm. welke precies dan.... ik probeer juist uit te vinden *welke* breedband drivers goed zijn voor een rear speaker project.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tja.. ik heb niet zoveel kennis van die dingen..wel tov deze.. zijn echt wel leuk hoor, zeker voor mini setjes.. maar echt mini hoor,...

jordan drivers wou ik zelf gaan gebruiken... marrehmz.. die zijn 170€ de stuk.. :{ ik denk niet dat je daar op zit te wachten.

sorry dat ik je niet meer info kan geven, ik weet wel dat veel andere hier dat wel kunnen doen

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-05 15:20

Jag

Ik kan je niet echt helpen. Maar wat ik wel kan zeggen is dat ik met precies hetzelfde bezig ben. Ik wil ook zelf vier surround speakertjes in elkaar klussen (moet nog ff wachten op de andere DIY projecten die nu lopen). Ook ik kwam bij de FRS 8 van Visaton uit, best aardige unit. En ik heb ook de units van Jordan overwogen, alhoewel ik er nog geen dealer van in NL heb gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:01

Skef

Ik scheer.me

Ik heb zelf een project gehad met diezelfde tangband-units, en ik vind ze zeker niet verkeerd klinken.

foto:
Afbeeldingslocatie: http://www.qontroller.com/speakers/01.jpg

Bij mij worden ze echter toegepast als fronts, aangevuld met een sub...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Waar heb je ze gekocht en hoe duur waren ze? En wat is het exacte type nummer van de driver? En hoe klinkt ie off axis (30 graden ofzo)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3521

De Jordans zijn direct vanuit Engeland te bestellen; je hebt er echter wel een creditcard voor nodig.
Zo heb ik het gedaan en het beviel me prima!

Om de Jordans voor surrounds te gebruiken is vrij duur ja. In zo'n geval zijn de Tangbands best geschikt volgens mij. Een andere configuratie is om ze per twee in een speaker te zetten, waarbij de ene een laagdoorlaat krijgt (op 1 khz?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornelisJ
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Enkele ontwerpen met Tangband units vind je hier.

Of Tangband units in Nederland worden verkocht weet ik niet. Buitenlandse aanbieders zijn o.a. SpectrumAudio (Duitsland) en PartsExpress (USA).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-05 15:01

Skef

Ik scheer.me

Jag:
Ik heb ze besteld in Duitsland bij SpectrumAudio, was in totaal € 82,50 kwijt, incl. alle kosten (verzenden, overmaken e.d.).

Off-axis klinken ze niet zo lekker (het was net of Diana Krall in een blikje stond te zingen), maar gewoon recht van voren zijn ze erg goed. Alle mensen die aanwezig waren op de speakerbouw-wedstrijd bij Speaker & Co weten wel hoe ze klinken verder. Ze spelen niet zo erg hard (hoeft ook nie voor mij), maar wel erg zuiver.

De diepgang is niet echt overweldigend (het houdt op bij 70Hz), maar dat is goed aan te vullen met een sub (in mijn geval een Peerless XLS-10 + Slave combi).

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• j-w
  • Niet online
schop!

Anoniem: 50944

Heel leuk dat je dit topic omhoogschopt, maar met welke reden?

Ik dacht dat er wel al een aantal suggesties voor goede drivers zijn gedaan.

• j-w
  • Niet online
Anoniem: 50944 schreef op 11 december 2003 @ 20:17:
[...]
Heel leuk dat je dit topic omhoogschopt, maar met welke reden?

Ik dacht dat er wel al een aantal suggesties voor goede drivers zijn gedaan.
de reden is dat de tangbands niet in NL verkrijgbaar zijn, en de FRS8 qua uiterlijk en geluidskwaliteit niet heel erg aantrekkelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door j-w op 11-12-2003 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-04 23:12

jedel

Kevlar

j-w schreef op 11 december 2003 @ 20:20:
[...]

de reden is dat de tangbands niet in NL verkrijgbaar zijn, en de FRS8 qua uiterlijk en geluidskwaliteit niet heel erg aantrekkelijk is.
mail me ff (zie profile) misschien kunnen we samen iets bestellen in canada...

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Skef schreef op 30 november 2003 @ 11:17:
Jag:
Ik heb ze besteld in Duitsland bij SpectrumAudio, was in totaal € 82,50 kwijt, incl. alle kosten (verzenden, overmaken e.d.).

Off-axis klinken ze niet zo lekker (het was net of Diana Krall in een blikje stond te zingen), maar gewoon recht van voren zijn ze erg goed. Alle mensen die aanwezig waren op de speakerbouw-wedstrijd bij Speaker & Co weten wel hoe ze klinken verder. Ze spelen niet zo erg hard (hoeft ook nie voor mij), maar wel erg zuiver.

De diepgang is niet echt overweldigend (het houdt op bij 70Hz), maar dat is goed aan te vullen met een sub (in mijn geval een Peerless XLS-10 + Slave combi).
Sorry, had nog niet gereageerd hierop. Ik heb op basis van deze reactie nl besloten om te kiezen voor een coax chassis van Seas:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/USB_bestanden/image008.jpg

Naar een ontwerp van Tony Gee:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~geenius/USB_bestanden/image012.jpg

Voor de surrounds vind ik Tangbands wat duur, dat zou me 160 euro aan drivers kosten ipv 60 euro voor FRS8 units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online
Jag schreef op 12 december 2003 @ 02:42:
[...]
Sorry, had nog niet gereageerd hierop. Ik heb op basis van deze reactie nl besloten om te kiezen voor een coax chassis van Seas:

[afbeelding]

Naar een ontwerp van Tony Gee:

[afbeelding]

Voor de surrounds vind ik Tangbands wat duur, dat zou me 160 euro aan drivers kosten ipv 60 euro voor FRS8 units.
wat kosten die Seas units? En waar heb je ze gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

j-w schreef op 12 december 2003 @ 21:41:
[...]

wat kosten die Seas units? En waar heb je ze gekocht?
Ik heb ze nog niet gekocht, maar volgens mij zijn ze gewoon bij speakerland.nl te krijgen. Ik geloof dat ze 175 euro per stuk kosten, maar dan heb je dus wel een midbass en tweeter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-05 13:21

Blamm

Niet meer Smart

Kijk eens bij Partsexpress.com in de VS. Die hebben een redelijke collectie Tangband drivers (niet de 871s helaas) voor weinig geld. Wanneer je er nog wat anders bij besteld ofzo is ook de shipping nog wel te overzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Razorfist schreef op 13 december 2003 @ 01:03:
Kijk eens bij Partsexpress.com in de VS. Die hebben een redelijke collectie Tangband drivers (niet de 871s helaas) voor weinig geld. Wanneer je er nog wat anders bij besteld ofzo is ook de shipping nog wel te overzien.
ja die ander zijn niet zo goed als de 317s

@j-w als je toch graag die TB wil, mail me dan even...samen koper is idd iets goedkoper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j-w
  • Niet online
jedel schreef op 13 december 2003 @ 16:14:
[...]

ja die ander zijn niet zo goed als de 317s

@j-w als je toch graag die TB wil, mail me dan even...samen koper is idd iets goedkoper
ik stel het bouwen van mijn surrounds nog even uit, bovendien woon ik niet in NL. Dus samen bestellen is denk ik niet zou handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

j-w schreef op 14 december 2003 @ 12:12:
[...]

ik stel het bouwen van mijn surrounds nog even uit, bovendien woon ik niet in NL. Dus samen bestellen is denk ik niet zou handig.
dat is waar.

ik heb ze besteld en al ik mazzel heb (lees:de douane ff de ander kant op kijkt)
dan kosten ze me 44$ (37E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Per stuk?

Bij mij keek de douane ook ff de andere kant op, kwam goed uit, had namelijk vijf woofers besteld :P. Beetje raar hoe dat gaat met BTW, maar mij hoor je niet klagen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Jag schreef op 15 december 2003 @ 04:36:
Per stuk?

Bij mij keek de douane ook ff de andere kant op, kwam goed uit, had namelijk vijf woofers besteld :P. Beetje raar hoe dat gaat met BTW, maar mij hoor je niet klagen :).
nee 44$/37e is voor 2 :*)

dus 22$/18.5E per stuk (driver is 10$ per stuk)
dat is goedkoper dan de aanschaf prijs van de driver in duistland (22E)

ik kon het bijna niet laten om een hele doos te bestellen :P

Pagina: 1