[HowTo] [Linux] Router met firewall + bandbreedte management

Pagina: 1
Acties:

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:44
Nou, zoals ik beloofd had in enkele topics van mij heb ik een HowTo geschreven over de installatie van Debian Linux op een oude computer, hoe je daarmee in tekst-interface een router bouwt, die een standaard prima firewall heeft, en bandbreedte kan limiteren.

Ik zou het natuurlijk leuk vinden als dit een FAQ draadje wordt.

Wat ik graag zie in dit topic:
- Aanmerkingen op de tekst
- Mensen die hun problemen posten, die ze hebben tijdens het maken van hun router
- Complimentjes. Zet er wel iets meer bij als "leuk" anders vinden de modjes het niet meer leuk :P

Je vind de pagina op mijn site. Klik hier voor een directe link.

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!
Als een admin wil mag alle tekst etc. natuurlijk in een los topic worden gezet, maar ik ben bang dat het dan niet meer zo overzichtelijk is.

:)

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:27
Even meteen een opmerkinkie over de link site: Zorg dat er dan ook een site achter zit. Krijg nu de melding dat ik niet mag kijken :)

Verwijderd

.....Zip eerst iproute2 uit (sterkte met overtypen van de naam =) ).......

Tip: Voor mensen die niet van typen houden is er 'Tab-complete'. Je tikt de eerste letter(s), daarna <Tab> en........ de volledige naam verschijnt. :r

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19-02 14:54

RvdH

Uitvinder van RickRAID

http://www.lartc.org

Lekker nuttig, zo'n howto die alleen op debian werkt. Als je mensen iets wilt leren, leer ze dan onafhankelijk van een package manager te werken.

[ Voor 82% gewijzigd door RvdH op 28-11-2003 19:26 ]

• pierre-oord
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 19:15:
.....Zip eerst iproute2 uit (sterkte met overtypen van de naam =) ).......

Tip: Voor mensen die niet van typen houden is er 'Tab-complete'. Je tikt de eerste letter(s), daarna <Tab> en........ de volledige naam verschijnt. :r
Woei :)

Ik kan die pagina trouwens wel zien, ik zit achter NAT, dat wel. Jij kunt hem ook zien... denk dat ge-flopt het nogmaar eens moet proberen

edit:
rickjansen, ik heb toch al deze link: http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/

Die ander die je geeft lijkt de hoofdsite ofzo?

edit2:
rickjansen, ik ben pas kort bezig met Linux, heel kort eigenlijk. Ik kan wel wat compileren, maar als het als package bestaat is dat toch lekker makkelijk? Als je het echt zelf wilt compileren is er van iedere toepassing wel zo'n beetje een howto te vinden, hoe je het compileert, en installeert.

Verder heb ik nog geen ervaring met andere distro's (nou ja, grafisch wel eens heel kort red hat gehad enzo) dus vandaar. Maar als je die stukjes beter kan uitleggen, schrijf het, en ik neem het wel op op de site, met een bedankje naar jouw :) wat let je :)

[ Voor 48% gewijzigd door pierre-oord op 28-11-2003 19:29 ]

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

pierre-oord schreef op 28 november 2003 @ 19:24:
[...]

Woei :)

Ik kan die pagina trouwens wel zien, ik zit achter NAT, dat wel. Jij kunt hem ook zien... denk dat ge-flopt het nogmaar eens moet proberen

edit:
rickjansen, ik heb toch al deze link: http://www.tldp.org/HOWTO/Adv-Routing-HOWTO/

Die ander die je geeft lijkt de hoofdsite ofzo?
Niet dat je die link erbij moet zetten, maar dat je Howto overbodig is omdat er al genoeg van zijn.
Ik heb eens meegemaakt dat ik na het compileren van de kernel toch nog een pakket miste, waarvan ik zeker wist dat ik het toch geinstalleerd had. Misschien door het vervangen van de kernel dat het is kwijtgeraakt, ik weet het niet; ik ben maar pas kort bezig met Linux zoals ik al eerder zei.
Wat moet een gebruiker hier nou mee? Zou lekker zijn, als je auto-garage tegen je zegt "ja ehh bij die vorige auto was opeens een rem weg toen ik de koppeling had vervangen maar ik werk no g niet zo lang als monteur". Dan kom je daar ook nooit weer, hetzelfde geldt voor die howto.. sorry, ik vindt het nogal waardeloos.

• ge-flopt
Ik krijg nog steeds de melding:
Forbidden
You don't have permission to access /users/pierre-oord/ on this server.

--------------------------------------------------------------------------------

Apache/1.3.27 Server at www.ratethat.nl Port 80
Als ik link: http://www.pierre-oord.tk/ gebruik.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

ge-flopt schreef op 28 november 2003 @ 19:31:
Ik krijg nog steeds de melding:

[...]

Als ik link: http://www.pierre-oord.tk/ gebruik.
Ik ook. De directe link werkt wel.

• pierre-oord
Rickjansen, je moet niet zo negatief doen. Ik vond die link met die howto die je gaf geen goede howto. Er staat niet in hoe je dit eenvoudig voor elkaar krijgt, geen links naar bijvoorbeeld htb.init , allemaal lastig. Misschien voor een doorgewinterde linux gebruiker een heel eenvoudig artikel (wat mij sterk lijkt, toch) maar zeker niet voor een beginneling. Verder is dit in het NL geschreven, en zoals ik al zei staat alles bij elkaar.

En dat stukje staat erbij zodat ik COMPLEET ben, wat andere site's niet zijn. Ik ga binnenkort weer een andere bak voorzien van linux (krijg een paar pentium's, maar kan nog weekje duren oid). Dan kan ik kijken of ik het opnieuw meemaak. Maar misschien kun je wel HELPEN door me te vertellen zovan: "Ja, dat klopt, je raakt die en die pakketten kwijt na compileren kernel." Ik ga niet informatie weglaten. En zeg eens, je hoeft om mensen te helpen toch niet alles te weten? Echt niet alle mensen hebben hier een Linux studie gedaan ofzo, op die site's ook niet.

• RvdH

RvdH

Uitvinder van RickRAID

pierre-oord schreef op 28 november 2003 @ 19:24:
[...]

edit2:
rickjansen, ik ben pas kort bezig met Linux, heel kort eigenlijk. Ik kan wel wat compileren, maar als het als package bestaat is dat toch lekker makkelijk? Als je het echt zelf wilt compileren is er van iedere toepassing wel zo'n beetje een howto te vinden, hoe je het compileert, en installeert.

Verder heb ik nog geen ervaring met andere distro's (nou ja, grafisch wel eens heel kort red hat gehad enzo) dus vandaar. Maar als je die stukjes beter kan uitleggen, schrijf het, en ik neem het wel op op de site, met een bedankje naar jouw :) wat let je :)
Wat let me.. het feit dat het al tien keer is gedocumenteerd door andere mensen.
Ik waardeer je enthousiasme om iets terug te doen voor de Open Source community, en wat dat betreft herken ik dat wel van toen ik net begon met linux enzo. Echter lijkt het me verstandiger je eerst wat meer te verdiepen in de stof waarover je schrijft.

• pierre-oord
ja, je zegt wel dat het al 10x is gedocumenteerd door mensen, maar ik vond de kwaliteit niet altijd even goed. Ik heb 2 goede gevonden (in het Engels) maar beide hadden zo hun fouten. Sommige hadden letterlijk hele delen tekst gekopieerd en geplakt, waar dus weer dezelfde fouten in zaten. Ook kwam ik problemen tegen met kernel 2.4.22 die er niet waren met 2.4.20 enzo. Die handleidingen zijn gewoon niet compleet, wat ik nu wél probeer te zijn.

edit: dus 1 op elkaar afgestemde howto, waarin alles staat.

Overigens is die site gefixed... ik had tijdens grote opruiming op server een indexje teveel verwijderd, m'n browser blijft die alleen liev cachen. Je kunt nu ook m'n eenvoudige hoofdsite bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door pierre-oord op 28-11-2003 19:42 ]

• ge-flopt
Zip eerst iproute2 uit (sterkte met overtypen van de naam =) )
Kan denk ik beter zijn: Pak eerst iproute2 uit met zip (sterkte met overtypen van de naam =) )

• pierre-oord
ge-flopt schreef op 28 november 2003 @ 21:17:
[...]

Kan denk ik beter zijn: Pak eerst iproute2 uit met zip (sterkte met overtypen van de naam =) )
Ik zal d'r eens over nadenken :7 ik denk dat ik er maar van maak: "Pak eerst iproute2 uit (je hoeft niet heel de naam over te typen, je kunt ook een stukje typen en op tab drukkken)"

Dit omdat Linux geen zip heeft als formaat maar een ander formaat ( wel gzip ofzo, maar da's geen zip :P )

En dat laatste testte ik net ff, en dat ownt! Daar is over nagedacht, het enige wat typen scheelt onder DOS was geloof ik doskey, om commando's te herhalen, wat linux standaard al kan.

Ik ga zodra ik even uit drukke periode ben met school LInux in dualboot installeren op m'n eigen pc, en dan eens de grafische interface erbij zetten. Nu nog weten welke, KDE of Gnome, ik ga eens wat dingen lezen.

:)

[ Voor 3% gewijzigd door pierre-oord op 28-11-2003 22:54 ]

• Jaap-Jan
  • Laatst online: 20:16
Sterker nog, ik ben er ook mee bezig, een router/ server op basis van Debian. Hij wordt iets uitgebreider als die van pierre-oord, met plaatjes in VMware en nog specifieker de écht benodigde pakketten zodat hij ook op een 250mb schijfje zou kunnen passen (niet als je kernels gaat compileren, uiteraard. Maar ik vond slechts enkele documenten in het Nederlands die specifiek voor Debian zijn, maar die zijn allemaal heel summier en beginnende linux gebruikers zouden daarmee niet overweg kunnen.

In de FAQ mag je die commando's wel in lowercase schrijven, volgens mij heb je ook niet gemeld dat, in tegenstelling tot DOS en Windows, een b en een B niet hetzelfde zijn, dus als mensen dan ineens DF typen op de prompt komt er dus een foutmelding.

Daaronder loopt de tabel voor je device files nogal scheef op 800x600. Een simpele manier om dat op te lossen is door simpelweg de width van de tabel weg te laten. Voor de rest is hij op 800x600 goed te bekijken.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• pierre-oord
o o, concurrentie :P

Die pakketten ga ik nog beter doen, staat er ook bij, ik kan alleen dus nu even niet bij de server, hij kan ook niet down want dan mis ik emailtjes en gaat website offline enzo.

Ik zal dat van die hoofdletters er even bijzetten, het ging om de leesbaarheid. Over dat scheeflopen kan wel, ik zal die width even weghalen.

Ik heb de site aangepast, volgens mij is 800x600 nu geen probleem meer.

Maar uitgebreider, dat is dus enkel de plaatjes? Die pakketten komen er wel, als ik de volgende Linux bak aan de gang heb :)

Pagina: 1