Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toetsenbord bereik vergroten

Pagina: 1
Acties:
  • 384 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kep1973
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 07:18
Heb zojuist een cheap-ass rf toestenbord met muis gekocht op de hcc en nou vroeg ik me af hoe ik het bereik kan vergroten.... er moet toch wel een transistortje of een dingetje te vervangen zijn waardoor die meer power krijgt?
Tevens zit er natuurlijk ook een antenne aan maar hoelang zou je het draadje kunnen maken?

Verwijderd

Kijk eens of er in het toetsenbord een potmetertje zit. Zorg dat je weet op welke stand hij stond voor je er aan begint te draaien. Potmeter telkens een stukje verdraaien en kijken of je verder kunt komen.
Een vriend van mij heeft zo z'n draadloze Logitech muis op kunnen voeren:).

Verwijderd

zodat hij dus ook meer batterijen vreet

Verwijderd

OK, je wilt dus je ontvangst verleggen/vergroten...
  • USB-aanpassing

Een verlengkabel nemen en die naar het andere ontvangstpunt leggen...
    Zie de pricewatch voor de kosten van USB kabels (5 meter € 3,- / 10 meter € 5,-)
    Voordeel: je kunt je andere USB apparatuur er ook tegelijkertijd op aansluiten mits je daar een USB Hubje neerzet.

Voor PS/2 geldt bijna hetzelfde, die kun je ook verlengen, alleen kun je er dan geen hub op aansluiten.
  • Antenne-aanpassing

Je zou een stuk coaxkabel kunnen proberen, waarvan je alleen een eindstukje van de middenkern ontbloot (op die manier heb ik ook m'n scannerkabel uit het raam gehangen voor beter ontvangst -> vanaf scanner naar raam is de coax nog met mantel, buiten het raam hangt de middenkern).

[Tranceiver]==coax==op plaats van bestemming middenkern ontbloten----------

De bedoeling is dat je dus het ontvangstpunt verlegt en toch niet gevoelig maakt voor andere troep (doordat je dus het grootste deel van de coax afscherming laat ziten) terwijl je op de plek waar je de ontvangst wilt beginnen de coax van zijn buitenmantel ontdoet zodat de middenkern vrij komt te liggen.

Je zou ook nog de mantel kunnen positioneren 180' tov de middenkern, zodat je dus een soort " T " antenne krijgt (open-dipool: linkerpootje van de T is de middenkern, rechterpootje van de T is de manteldraad).

Als we uitgaan van 433MHz (en dát zul je eerst moeten oplossen!):
    433MHz = 70cm, dus 35 cm ontbloten van de middenkern om een 1/2 golf antenne te maken (of 43,75cm voor een 5/8 golf antenne, of 17,5cm voor een 1/4" golf antenne etc)...

Let wel op: voor een ontvanger maakt optimalisatie van de antenne niet zoveel uit (je krijgt hoogstens slecht ontvangst), maar voor zenders geldt dat een slechte antenne teveel signaal retour op de eindtrap zet waardoor je deze kan opblazen!
  • Vermogensaanpassing
    Niet toegestaan volgens de Nederlandse wetgeving - en heeft als nadeel dat je verbruik een flink eind omhoog gaat (en daardoor je batterijduur verkort).
Bij elke aanpassing aan een tranceiver systeem (zender + ontvanger ineen - met 2-richtingsverkeer) moet je beiden (zowel de zend/ontvangst module als het draadloze apparaat) verbeteren om enige verbetering qua bereik te krijgen. Je hebt nl. niks aan een ontvanger die 20 meter doet als je zender maar een bereik heeft van 4 meter...

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 20:53 ]

• kep1973
hmm spannend
als je de ontvanger openmaakt dan zie je bovenin een printje met 2 banen erop( het is eigenlijk een soort ring. Lijkt mij dat dit de antenne zelf is.. is het dan mogelijk dat ik het 2 polig draadje wat de antenne met de print bevestigt verleng met bijv 15 meter?
of blaas ik he mdan op? of verliest hij dan te veel kracht denk je?
als ie niet oplaast wil ik het wel proberen

ding is trouwens ps2....usb had dan mooier geweest ja

[ Voor 8% gewijzigd door kep1973 op 28-11-2003 20:51 ]

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:40
Je kan antenne versterkers bouwen kosten voor bouwpakketje 6 euro als je die dan aansluit op de ontanger word het bereik groter denk alleen wel aan de frequentie dat hij binnen het bereik valt van de frequentie die de muis heeft. 8)7

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
ik zou zelf voor de usb verlengkabel gaan.... dan hou je ook je garantie

• TheNazgul
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-07 23:54
Zometeen kan ik de radio aanzetten en jou onvangen op 98.0 FM >:)

Maar met welke reden wil je hem verlengen? Meestal dragen die rf toetsendingetje genoeg om bijvoorbeeld vanaf je luie stoel je pc bedienen op de TV (dvd bijv).

Ook zijn er leuke programmaatjes en speciaal hiervoor bedoelde afstandbedieningen te krijgen. Zie computerTotaal! van deze / vorige maand.

[ Voor 77% gewijzigd door TheNazgul op 30-11-2003 11:10 ]

• Wouter06
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-11 15:24
pfff, geef gewoon wat meer uit en dan heb je een met bluetooth, en daar kan je zelf op je zolder je pc nog mee bedienen

• kep1973
hmm ten eerste val ik niet om van het geld en ten tweede is hij voor in de huiskamer. pc staat 1 verieping lager en het bereik is helaas maar 2m ongeveer
dat houd in dat 50cm voor mijn tv werkt ie en kan helaas net niet op de bank zitten die 2 meter verder staat. Ik weet dat ik het ook met mijn afstans bediening kan ddoen en dat heb ik ook maar met mijs en toetsenbord kan je gewoon veel meer dan winamp en divx kijken

dus de vraag is ook: kan ik de antenne zonder op te blazen verlengen?

ps dat ding is ps2

[ Voor 3% gewijzigd door kep1973 op 30-11-2003 18:21 ]

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Je kan inderdaad proberen de antenne te verlengen met een coaxkabel. Maar neem niet een te lange - de kabel heeft een interne capaciteit die de zender belast. Als je, zoals boven beschreven, er een dipool van maakt, is het niet waarschijnlijk dat je je zender opblaast. Het gaat toch niet over zeer gevoelige componenten en grote vermogens.

Ikzelf zou het gewoon proberen. Misschien vergroot je je bereik niet, maar je verplaatst het allicht. Makkelijker is natuurlijk een ps/2 / usb verlengkabel.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Verwijderd

Dr Nix schreef op 01 december 2003 @ 12:37:
Ikzelf zou het gewoon proberen. Misschien vergroot je je bereik niet, maar je verplaatst het allicht. Makkelijker is natuurlijk een ps/2 / usb verlengkabel.
Ik zie niet in hoe hij het bereik naar een etage lager kan krijgen (zeker niet als een permanente oplossing). Ik ben het echter met je eens dat het de moeite is het te proberen, maar dan met het oog op een mogelijke vergroting van bereik.

• base_
  • Laatst online: 00:38
Doe ff een studie hf-elektronica zou ik zeggen, richtantenne is nog tot daar aantoe, maar "even" een willekeurig antenneversterkertje ertussen zetten zal niet zomaar werken, tenzij je de in- en uitgangsimpendantie van eea precies juist hebt. Bovendien is het vaak ook nog udplex om het extra spannend te maken.... suc6

o ja die "ring" op die print is idd een planar antenne die overigens precies op de juiste frequentie/cq impedantie afgestemd is, onderbreken of verlengen is dus uit den boze!

• Dr Nix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-11 13:40

Dr Nix

a.k.a. Dr. Nix

Base75 schreef op 01 december 2003 @ 15:21:
Doe ff een studie hf-elektronica zou ik zeggen, richtantenne is nog tot daar aantoe, maar "even" een willekeurig antenneversterkertje ertussen zetten zal niet zomaar werken, tenzij je de in- en uitgangsimpendantie van eea precies juist hebt. Bovendien is het vaak ook nog udplex om het extra spannend te maken.... suc6

o ja die "ring" op die print is idd een planar antenne die overigens precies op de juiste frequentie/cq impedantie afgestemd is, onderbreken of verlengen is dus uit den boze!
Ja, en het is verrekte moeilijk om achter die gegevens te komen. Dus zul je maar wat moeten proberen.
Met het verplaatsen van het bereik: ik bedoel dat je dmv je coaxkabel het uitzend punt verplaatst. Natuurlijk zal er een hoop vermogen verloren gaan bij je coax-aansluiting-op-transceiver, maar met een beetje mazzel niet in je kabel zelf.

Maar het moet kunnen, gezien ook het feit dat men redelijk eenvoudig "pringles" antennes maakt voor wifi apparatuur. Met een beetje mazzel zit je op dezelfde band, met wat minder mazzel op 433 MHz. Zo ja, dan kan je dezelfde antennes proberen.

Een koe is en blijft een merkwaardig beest!

Verwijderd

Marmitek heeft Infrarood verleng setjes... als je toetsenbord met ir werkt....
Weet niet of er ook zo;n soort product voor radiogolven bestaat.

• Wouter06
  • Laatst online: 23-11 15:24
kep1973 schreef op 30 november 2003 @ 18:20:
hmm ten eerste val ik niet om van het geld en ten tweede is hij voor in de huiskamer. pc staat 1 verieping lager en het bereik is helaas maar 2m ongeveer
dat houd in dat 50cm voor mijn tv werkt ie en kan helaas net niet op de bank zitten die 2 meter verder staat. Ik weet dat ik het ook met mijn afstans bediening kan ddoen en dat heb ik ook maar met mijs en toetsenbord kan je gewoon veel meer dan winamp en divx kijken

dus de vraag is ook: kan ik de antenne zonder op te blazen verlengen?

ps dat ding is ps2
sorry, niet aan gedacht |:(
Pagina: 1