Buffer underrun avoided op snel systeem.

Pagina: 1
Acties:

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
Mijn systeem is misschien niet het nieuwste maar ik vraag me af waarom ik bovenstaande melding krijg tijdens het branden. Meestal na het branden staat er dus dat de underrun 1 of 2 keer is avoided.

Ik heb:
Windows 2000 pro
nero 5 / 6 (beide geprobeerd)

AMD XP 2400+
512 DDR 2100mhz
A7V266-E Raid (raid niet in gebruik)

IDE1 master : Maxtor Diamondmax Plus 9 60GB
IDE1 slave: Seagate Barracuda 7 160GB
IDE2 master: Plextor DVD brander 8x (tijdelijk) normaal gesproken gewoon DVD-rom
IDE2 slave: Aopen CRW52-24 brander

Alle IDE apparaten staan gewoon op UDMA

Toen ik van een 24x brander overstapte op een 52x begonnen de problemen. Vaak dezelfde error. Burn process failed. Staat altijd iets als could not complete end track, ik vond dat kut maarja niets aan te doen. Maar blijkt dat hij dus buffer underruns heeft als ze het wel doen. Het is dus altijd op t randje, vlekkeloos gaat het in ieder geval niet.

De cd's die hij uitspuugt zijn te lezen in de brander maar niet in andere apparaten.

Nu heb ik tijdelijk een DVD brander te leen en die begint met precies dezelfde problemen als de gewone brander. Kost wel wat meer geld die lege dvd's.

Omdat ik een nieuwere versie van nero probeerde na die error kwam het buffer underrun scherm na het branden na boven (had ik ooit uitgeschakeld).

Maar waarom komt er in hemelsnaam een bufferunderrun en soms zelfs 2??? Ik gebruik mijn systeem regelmatig voor capturen van video, monteren en andere zaken waar de harddisks snel genoeg voor zijn. Tests wijzen ook niet op extreem trage hd's, dus die zet ik buiten het probleem. De processor staat op 10 - 20 procent tijdens het branden en ik doe verder niets. Voor de zekerheid virusscanner en dergelijke uitgezet.

Hoe kan het nou niet snel genoeg gaan, waar kan het aan liggen?

Ik heb t idee dat het echt niet aan de branders ligt, anderen hadden ook geen probleem met die brander.

[edit] ik vergat bijna te melden dat Buffer level van cd-roms de hele tijd op 99% staat en bij dvd's de hele tijd op 91%

[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 28-11-2003 18:21 ]

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Wat doe je tijdens het branden?

[edit]
was niet helemaal zuiver meer :)

[ Voor 42% gewijzigd door aramdin op 29-11-2003 17:08 ]

Instagram / YouTube

• Arjan Scholl
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20-02 23:30
aramdin schreef op 28 november 2003 @ 23:17:
Wat doe je tijdens het branden?
Lezen!
tijdens het branden en ik doe verder niets. Voor de zekerheid virusscanner en dergelijke uitgezet.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03 00:25

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

ALS je de mogelijkheid hebt, sluit dan alle componenten in hun ééntje aan op een bus (kabel). Dit werkt vele malen beter. Koop desnoods de goedkoopste PCI IDE controller erbij die je kunt vinden. Ik ken de problemen, wie niet, IDE wil echt wel maar 2 devices op 1 bus zitten elkaar ALTIJD in de weg, zelfs het kleinste beetje data van het ene device zorgt ervoor dat de andere op dat moment niet kan communiceren en vertraagt de boel. Als je alle apparaten single hebt gaat het altijd de ideale weg (van bus naar bus) en zitten ze elkaar nooit in de weg, op deze manier zul je ook nooit echt problemen hebben met on-the-fly CD of DVDtjes kopieren.

Laat maar.. .

Verwijderd

Ik heb hetzelfde probleem.
Mijn systeem is welliswaar trager dan dat van jou (AMD TB1200 + 512 Md SDRAM),
Maar de buffer underrun meldingen komen dan ook (veel) vaker voor.
De CDBrander heeft de volledige beschikking over een eigen IDE controller.

De CD's worden echter wel altijd goed gebrand (Plex 24 speed brander)

Volgens mij ligt het aan Nero (6).
Wanneer ik CDRwin (3.9) gebruik kan ik met een veel hogere snelheids branden en krijg ik de meldingen niet (tenzij CDRwin ze niet meldt natuurlijk) >:)
Ik kan ook aan de brander zien wanneer hij even stopt met branden (lichtje stopt met knipperen en wordt groen)
Bij CDRwin gebeurt dit niet.

Wellicht moet je eens een ander brandprogramma proberen?

//beetje off topic :?
Bij mij is ook het geluid volledig de weg kwijt bij het branden van een CD
Ik heb zo'n berucht MB met een KT133a chipset van VIA en een Soundblaster live.
Het lijkt er niets mee te maken te hebben, maar de IO is gewoon brak met deze chipset.
Verder is het geluid redelijk onder controle, maar het is wachten op een beetje budget (ik heb geen geldboom) en dan ga ik toch maar eens een andere oplossing (= nieuw MB) zoeken :7
// einde beetje off topic

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09:06
Herinstalleer eens de IDE-drivers?

Verwijderd

iid probeer de laatste chipset drivers eens erop uit.
en kijk of de spelers misschien op cable select staan.
gebruik je ook aspi drivers ?

ow ja zijn de cdr die je hebt wel geschikt voor 52 speed ???

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 14:23 ]

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Topicstarter
met chipset drivers bedoel je neem ik aan de via drivers? die heb ik nog wel ergens staan, dat ga ik proberen

aspi drivers zijn geinstalleerd. spelers staan gewoon master en slave

ik gebruik gewoon 52x cds.. ik vond het eerst raar met nero 5 dat alle cd's die ik schreef op 52x heel snel begonnen (hoge toeren) maar na 5% ging hij trager draaien. Nu met nero 6 schrijft hij de hele tijd op hoge toeren en is de cd 2 keer zo snel klaar. Ook geen buffer underruns meer gehad voor gewone cd's. Ik heb gisteren nog 4 dvd's gebrand. 2 op 2.4x en 2 op 4x. Die lukten gewoon maar het is me een raadsel. Ik probeerde eerst season 4 van een tv-serie op dvd te zetten maar mislukte, daarna nog een keer geprobeerd op langzaam en weer mislukt.

Ik vind dat het spookt, ik moet morgen weer stapels cd's schrijven dus dan kom ik er zeker achter of t beter gaat.
Pagina: 1