Toon posts:

Harddiskrecording pc

Pagina: 1
Acties:
  • 217 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Graag wilde ik jullie advies. Ik moet een vriend adviseren voor de aanschaf van een pc voor harddiskrecording. Ik had dit in gedachten

Pentium IV 800Mhz 3,02 Ghz
2 x 512 MB Kingston DDR 400 Mhz
1 x S-ATA hardisk 80 Gb 7200 rpm 8 mb
Moederbord van Supermicro of ander stabiel merk
Goede behuizing en koeling
Terratec EWS88 MT incl. 5,25 inch extern bay.
Matrox G550
2 x 17 inch TFT

Wat vinden jullie van deze setup, audiokaart. Zijn hier goede opnames mee te maken of toch beter kijken voor een (betaalbare) extern HD recorder??

Thanks want het kost genoeg en je wil je geld toch goed uitgeven :9

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:20

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Heb je het over alleen audo of moet er ook beeld bij?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Topicstarter
Nee alleen audio. Die vriend heeft een rock bandje en wil graag gaan oefenen met opnames en dus harddisk recording. Wil dat dan later samenvoegen tot 1 mix.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Uhm.... dit soort topic's "welke"...?? is niet toegestaan... dus snel gekeken en ik denk dat je net zo vrolijk een ALDI-PC kunt kopen. Vorige week even eentje getest en dat ging prima.

Trouwens, 80 GB is wel heel erg weinig voor een beetje goede opnamekwaliteit.

ARME AOW’er

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zou ik eerder voor een mooie multitrack recorder gaan van bijvoorbeeld yamaha... hoeveel kanaals zou ie nodig hebben? En op welke bemonsteringsfrequentie gesampled?

• HunterPro
  • Niet online
GuardianAngel schreef op 28 november 2003 @ 17:37:
Uhm.... dit soort topic's "welke"...?? is niet toegestaan... dus snel gekeken en ik denk dat je net zo vrolijk een ALDI-PC kunt kopen. Vorige week even eentje getest en dat ging prima.

Trouwens, 80 GB is wel heel erg weinig voor een beetje goede opnamekwaliteit.
grappig, maar je wilt toch wel meer kanalen. Daarom is het handig flinke specs te hebben, want als je 4 of 8x 48khz of zelfs 96khz wilt insamplen zonder problemen gaan je hd's het flink zwaar hebben. Dat doet je standaard aldi PC'tje dus niet, al is het alleen maar door gebrek aan ingangen waar met firewire/usb2 vast wel een mouw aan te passen is.

Ik zou gaan voor iets met een dikke RAID-0 met 2 snelle grote schijven, en idd iets terrateccerigs met veel kanalen :)

Voor backup zou ik er nog 2 extra HD's inhangen; één om van te booten en de projecten op weg te schrijven als ze 'downmixed' zijn (of klaar voor archiving), en de ander in een HD-bracket als mirror van die eerste, die je op elk moment er uit kunt rukken en in de kluis kunt gooien.

[ Voor 39% gewijzigd door HunterPro op 28-11-2003 17:40 ]

Verwijderd

Redelijk 'onhandig' als ze hun recordings kwijt raken.
Wat doe je als backup?
Verder is ruimte mogelijk een issue, maar dat moet je met bovenstaande zien te combineren.

Verwijderd

Topicstarter
Oke,

Dit is zijn antwoorden waar ik wat aan hebt. Er komt als backup een externe samba 3 server te staan met een raid kaart erin.

Harddiskrecording is dus beter met een goede raid kaart. Ik ga zeker vergelijken of je met een externe module beter af bent. Terrateckaart + vette schijven + raid kaart is ook een dure investering.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2003 17:44 ]

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Prima systeem hoor, afhankelijk van het aantal sporen zou je een grotere HD kunnen nemen zoals al gezegd.

Ik doe een beetje hetzelfde met een trager systeem, werkt prima. Ook op letten dat er niet teveel troep op die PC komt te staan, lieftst zo kaal mogelijk voor audiobewerking.

Verwijderd

Topicstarter
Mikejarod,

We houden het systeem helemaal clean dus alleen voor sound. Op de samba server komt het overige te staan. Hebben jullie ook ervaring om b.v. sound programma vanaf een server te draaien of die toch lokaal opstarten?

• Expander
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
HunterPro schreef op 28 november 2003 @ 17:37:
zou ik eerder voor een mooie multitrack recorder gaan van bijvoorbeeld yamaha... hoeveel kanaals zou ie nodig hebben? En op welke bemonsteringsfrequentie gesampled?
offtopic:
Wat is het verschil tussen bemonsteren en samplen?

Expanding the inexpandable

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 17:45:
Hebben jullie ook ervaring om b.v. sound programma vanaf een server te draaien of die toch lokaal opstarten?
Ik niet, maar als ik logisch nadenk (das moeilijk :+) dan zullen programma's toch sneller draaien lokaal dan via een netwerk. Op het moment dat je meerdere sporen tegelijk op gaat nemen wil je natuurlijk zo min mogelijk extra activiteit hebben. Overigens heb ik nog nooit van een studio gehoord die hun multitracksoftware op een netwerk zet.
Expander schreef op 28 november 2003 @ 17:49:
offtopic:
Vind het ook maar een raar woord :). Hij zal wel gewoon de samplefrequentie bedoelen 44/48/96Khz, maar dat had je denk ik al door. Had dit woord in elk geval nog nooit in deze context gehoord.

[ Voor 26% gewijzigd door Mike Jarod op 28-11-2003 17:55 ]

• HunterPro
  • Niet online
Expander schreef op 28 november 2003 @ 17:49:
[...]

offtopic:
niets, alleen op een bemonsteringsfrequentie bemonsteren klinkt rotter dan op een bepaalde bemonsteringsfrequentie (waarbij je dus duidelijk aangeeft dat dit een interval en geen toonhoogte aangeeft, dus niet alleen een bepaalde frequentie insamplet) samplen :) en ja, samplerate had ook voldaan :)

Overigens, als ik een sample heb met een toon er in van 10 khz, gesampled op 44,1 khz, wat is dan de samplefrequentie? B) ;)

[ Voor 12% gewijzigd door HunterPro op 28-11-2003 19:02 ]

• Mike Jarod
  • Niet online
HunterPro schreef op 28 november 2003 @ 19:01:Overigens, als ik een sample heb met een toon er in van 10 khz, gesampled op 44,1 khz, wat is dan de samplefrequentie? B) ;)
44.1Khz :)

toch? met zo'n lulverhaal begin ik aan mezelf te twijfelen ;)

• HunterPro
  • Niet online
mikejarod schreef op 28 november 2003 @ 19:28:
[...]
44.1Khz :)

toch? met zo'n lulverhaal begin ik aan mezelf te twijfelen ;)
en wat is dan de frequentie van de sample? B)

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-02 21:20
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 17:34:
Nee alleen audio. Die vriend heeft een rock bandje en wil graag gaan oefenen met opnames en dus harddisk recording. Wil dat dan later samenvoegen tot 1 mix.
Neem aan dat die vriend dus samples wil gaan maken en uiteindelijk alles met band en al wil opnemen??

Als ik zo eens de specs zie dan wordt dit een duur grapje (incl. tft's 1800Euro?) en zonder de overig benodigde apparatuur is het een beetje zinloos om dit aan te gaan schaffen.

Om voor eigen gebruik een opname te maken kun je beter een mengpaneel, paar losse mic's en een md-recorder nemen. (geluid niet best, maar acceptabel voor oefen doeleinden)

Wil je een goede opname van de band kun je beter naar een studio gaan, heb je aardig wat nummers om op een cd'ke te zetten.

mcb1

Verwijderd

Topicstarter
mcb1,

Die vriend heeft alles al qua aparatuur voor een band dus gitaren, speakers, alles. Hij wil zich nu gaan verdiepen in het opnemen van losse samples idd en dit via reason afmixen. Hij en ik zijn redelijke noob hierin. Het budget voor HDR pc is rond de 2300 euro. De samba server voor backup wordt een oude PIII dus dat komt wel goed.

Ben zelf nu op jullie advies aan het kijken of een externe hd recorder een optie is qua euro's. Iemand tips voor een leuk extern instap model 8)

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 27-02 21:20
Heb eigenlijk alleen verstand van muziek maken en niet zoveel van al die recorders e.d.

Misschien heb je hier iets aan:

www.musicstorekoeln.de

Hier hebben ze echt vanalles op het gebied van muziek van gitaar tot mengpanelen (3meter breed) PA, samplers, hd-recorders enz. Is alleen al leuk om eens te gaan kijken.

www.musicproduktiv.de

Net zoiets hier alleen nog nooit geweest.

www.feedback.nl

Die zul je vast wel kennen!

www.waveworld.nl

Zit in Culemborg, kunnen je vast ook wel het 1 en ander vertellen over hd-recording.

http://www.artiesteninfo.net/artikelen/hdrecording.htm

Misschien wel interessant?

Is wel geen antwoord op je vraag, maar misschien kun je er wat mee!

mcb1

Verwijderd

elke redelijk standaart pc is goed voor opnamens,
let op een track is 30 mb per spoor (snel 600 mb per nummer)
koop een goede geluidskaart met asio2
gebruik cubase sx of nuendo of iets anders
2 keuzes.. of geluidskaart kopen met 8 ingangen, of met mixer een drum mixdown maken en opnemen..

verwacht niet dat je snel goede opnamens kan maken.. das een proces dat heel lang duurt

succes

Verwijderd

drum samples : native instruments battery + studio drums (super)

• Mike Jarod
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 november 2003 @ 20:35:
Hij wil zich nu gaan verdiepen in het opnemen van losse samples idd en dit via reason afmixen. Hij en ik zijn redelijke noob hierin.
Via Reason :?

Je wilt dus niet meerdere sporen tegelijk op gaan nemen? Reason kan toch alleen met bv wavs overweg in de sampler? Niet hele sporen zegmaar? (althans niet op een manier dat bv Cubase dat doet) Ik vind het geen logische oplossing.

In dat geval heb je nou echt een (te) bruut systeem hoor. Die backup oplossing vind ik eigenlijk zelfs onnodig. Gooi er een CD/DVD fikker bij. Bespaar je de centen.

[ Voor 7% gewijzigd door Mike Jarod op 28-11-2003 21:55 ]

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-04-2025

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Dat geouwehoer hierboven over te kleine harddisk is echt onzin. We hebben het over audio, geen video. Ik doe zelf ook aan multitrack audio recording en heb één schijf van 80GB.
Het is echt meer dan snel zal (gewoon een ATA133 schijf met 8MB cache). En ook groot zat, voorbeeld:
Ik heb laatst een nummer opgenomen van 5:10 min. op 48KHz/24bit en dan een spoor of 26 (moet je je best doen als amateur rockband om die vol te krijgen hoor), dan neemt je complete nummer dus iets meer dan 1GB in beslag. Na flink wat editen (met unlimited undo's) in Nuendo was ie uiteindelijk 10GB.
Toen hij klaar was alles netjes gebounced en meuk weggepleurd, was ie weer 1GB.
Ik zou zeggen koop een DVD-brandertje voor €125 ofzo, veel goedkoper dan extreem veel harddisks en brand de tracks die klaar zijn lekker op DVD als backup.

De enige reden waarom om ik nog Raid zou willen is voor mirroring, om veiligheidsredenen dus. Raid 0 is echt complete onzin, die snelheid heb je nooit nodig. Om even het rekenvoorbeeld van hierboven aan te houden: stel ik zou alle 26 tracks tegelijk opnemen (niet dat je dat ooit doet, zoek maar eens een kaart die dat kan), dan zou je dus nog geen 4MB/sec wegscrhrijven. Een beetje ATA133 harddisk kan tegenwoordig makkelijk het tienvoudige!

Steek het geld dat je hiermee bespaart lekker in een flinke geluidskaart met genoeg in- en outputs, daar heb je echt veel meer aan.
En ga inderdaad niet met Reason lopen rommelen maar gebruik Nuendo, Cubase SX, Logic Audio of iets van die orde.

Edit: Om nog even constructief op je first post te reageren: Die twee TFT's is inderdaad heel lekker, 1 schermpje is echt priegelwerk. Over die koeling: probeer het vooral zo stil mogelijk te houden! (van mijn part underclock je de zaak en bespaar je daarmee een casefan en draai de cpufan op lager toerental ofzo)
Bespaar je de kosten van die dure 1x80GB SATA schijf en koop 2xATA133 schijven in Raid 1 voor de data. Zet er dan nog een 20GB schijfje bij voor je OS en programmatuur.

offtopic:
Supermicro :? Wtf, is dat een bekend, stabiel merk?

[ Voor 16% gewijzigd door TheLemon op 28-11-2003 23:50 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:02
TheLemon schreef op 28 november 2003 @ 23:41:
offtopic:
Supermicro :? Wtf, is dat een bekend, stabiel merk?
Jij bent iemand van de muziek, niet van de PC's dus :+ Supermicro is zeg maar de Bentley onder de moederborden :)

Wat jou DVD verhaal betreft, je kunt dan wel een brander kopen voor € 125,- maar elke 4+ GB heeft wel een DVD'tje nodig welke niet goedkoop zijn en tijd kosten om te branden (voor € 100 heb je al een vlotte 120GB 8MB cache disk, dat zijn redelijk wat DVD'tjes)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• TheLemon

TheLemon

Damn, en ik dacht nog wel dat ik een redelijke tweaker was ;)
Maar ik zou mijn muziek toch echt liever op DVD (oid) bewaren dan op een magnetisch en vergankelijk medium als een Harddisk.
Ik bedoel dan natuurlijk wel voor opslag. Als je nog met de files werkt moet je ze natuurlijk op je HD laten staan, maar ik kan me niet voorstellen dat een amateur-home record-persoon (djeez wat een woord) meer dan 80GB tegelijk aan het bewerken is.

• Mike Jarod
  • Niet online
Ik had ook nog nooit van Supermicro gehoord (en ik vind dat ik redelijk onderlegd ben op dit gebied :/), en ben eens gaan kijken wat dat allemaal inhoudt. Kan zo snel bij bv TomsHardware geen review vinden van een recent bord, maar zal er wel overheen kijken ofzo. Ook zie ik er geen staan bij de pricewatch. Toen op hun site gekeken, blijken dat serverbordjes te zijn met dual Xeon support en PCI-X en al die zooi. Als de TS nog "noob" is vwb Reason en recording, zie ik echt hier het nut niet van in. Die bordjes zullen ook wel achterlijk duur zijn. Ik zou de TS aanraden toch nog eens goed te kijken naar z'n spullen t.o.v. wat hij (of die kennis) voor werkzaamheden gaat doen. Ik krijg een beetje het idee dat er hier achteloos met geld gesmeten gaat worden. Op zich is de basis wat de TS aandraagt perfect, ik zou alleen bv een standaard ASUS bord nemen, een iets grotere HD (ben het met de post van TheLemon eens vwb data, maar 80Gb is zo'n beetje het kleinst wat je kan krijgen op dit moment, dus doe dan maar wat meer :)), geen Samba server (tenzij dit geen extra kosten met zich meebrengt) en een DVD fikker. Soundcard lijkt me prima in orde (ben geen Terratec fan maar smaken verschillen, ook weet ik niet hoe deze gereviewed wordt tov andere die meerdere inputs tegelijk gebruiken met een BOB). Raid valt over te discussieren, ik vind het persoonlijk niet nodig, ik backup m'n zooi gewoon op CD.

Ook raad ik de TS aan eens te verdiepen in Cubase SX of Nuendo, want Reason is IMHO niet geschikt voor dit soort werk.

Edit: voor Cubase/Nuendo zijn 2 17" TFT's geweldig, maar voor Reason vind ik dit onnodig. AFAIK ondersteunt Reason niet eens dual monitor opstellingen.

Edit2: ter illustratie, is niet hetzelfde maar het gaat om het principe, en dit komt helaas maar al te vaak voor. Aantal kennissen van mij wilde ook met muziek aan de slag. Ik maak voornamelijk house muziek en af en toe doe ik wat met bv bands waarbij "echt" multitracking aan bod komt. Dus wilden die kennissen dat ook. Kopen ze een brute PC, aantal hardware synths enz. Komen ze er achter dat het toch niet "hun ding" is, dus weggegooid geld. Bij de TS is "het beginnen met muziek" niet aan de orde, maar wel "beginnen met multitracken", althans zo interpreteer ik zijn posts. Kortom begin bescheiden, en als je beperkingen tegenkomt kan je altijd nog extra spullen aanschaffen.

[ Voor 37% gewijzigd door Mike Jarod op 29-11-2003 07:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wil even wat verduidelijken op basis van mijn noob kennis. IK heb wel veel verstand van hardware / koeling qua pc echter veel minder know how qua audio hardware / softare en recording van audio.

Voor mij is supermicro een begrip want dit zijn echt super stabiele borden en niet alleen voor servers. Ik heb voor Euro 170,00 een supermicro bord met singel CPU, SATA, DDR400, etc dus niks geen weg gegooid geld. Wat kost een goed asusbord!
Verder doe ik heeeeel veel ontwerp en design dus vind ik dat hij straks ook gewoon goed kan editten op 2 TFT schermen met een matrox kaart. Voor het HD recording systeem neem ik gewoon een 80 gb seagate barracuda met 8 mb of misschien WD raptor 10K van 74 GB. De samba server daar komt een 3ware raidkaart in met 2 x 40 mirror oplossing voor backup. De rest heeft die al dus niks geen extra investering. De raidkaart kost rond de 170 euro maar dan heeft die wel hardwarematige backup. ZO wie zo zit er een DVD brander dus gaat die de hort op naar andere gasten dan kan die zelf ff een dvd branden met zijn home made sound.

Jullie hebben me nu al goed geholpen doordat ik weet dat we dus niet naar reason moeten gaan kijken maar naar Cubase ST, Nuendo, Logic Audio. Thanks for this want hierna zit ik op google = search :P

Wat betreft de kaart komen we daar me weg als goede investering??

Terratec EWS88 MT

The ultimate MultiTracking solution

10 Channel MultiTrack System
Up to 24 Bit / 96 kHz Recording and Playback
S/PDIF- and MIDI-Interface
External AD / DA Converter Unit

Thanks again :)

• Mike Jarod
  • Niet online
Volgens mij is die Terratec prima zoals ik al zei. Je zou bij Sound on Sound kunnen kijken naar reviews als je meer wilt weten. Nadeel is dat ze de meest recente reviews alleen voor subscribers online zetten. Dus Googlen dan maar.

Ik hoor vaak goede geluiden over RME kaarten, maar daar betaal je ook wel voor. Even snel gekeken en deze heeft ook een BOB met meerdere in/outs. Zie dat ie €816,- kost bij Peter Verspuy in Rotterdam. Koopje ;).

Verwijderd

Topicstarter
Eeeuhh oke 816 is iets buiten het budget.

Thanks ieder geval. Heb net die vriend een mail gestuurd met een korte opsomming van deze posting :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou heren,

Toch nog even met deze post onder de mensen want ik wil toch nog even jullie last mening weten.

Loop te dubben omtrent welke keuze binnen het budget

Systeem 1:

PIV 3,02 Ghz, 1Ghz, Seagate Barracuda 120Gb 7200RPM 8mb Cache

of (sta ik meer achter)

Systeem 2:

PIV 2,6 Ghz, 512 MB, Western Digital Raptor 10K rpm 8 MB Cache

Helaas kan een raid kaart niet dus moet ik de snelheid halen met een raptor kaart.

Voor HD recording is de schijf belangrijker dan geheugen en CPU??

Thanks again. :)

Wat vinden jullie systeem 1 of 2.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2003 20:47 ]

• lucasvanlierop
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10-2018
Ipv de TerraTec kaart zou ik gaan voor een RME Multiface

check: http://www.rme-audio.com/english/hdsp/multifa.htm

Ik heb zelf hele goede ervaring met het opnemen van bands met deze kaart.
Tegen de in/output mogelijkheden, geluidskwaliteit/routing en latency kan niks in deze klasse op volgens mij

3 ms (gaat tot 1,5) latency op een P3-GHz destijds met 24ch x 24bit x 44.1KHz (10 ch tegelijk opnemen) op een 80 GB Maxtor schijf, inmiddels nieuwe setup zie sig:

WinXP@P4-2,4 GHz+ Zalman 7000 cooler | ASUS P4PE | 1024MB DDR-RAM | 40 GB + 120 GB Seagate HD's | 2x Samsung 172T@Matrox G550+SiS 8 Mb PCI | RME Multiface

Verwijderd

Topicstarter
IK vrees dat die RME kaart iets buiten het budget ligt.

Zijn er nog ervaringen met die Raptor kaart ?? :P

Verwijderd

Likkebaard, software moet je je nu niet druk om maken, er zijn genoeg Pro progamma's om mee te editen, het is een kwestie van testen, wat werkt het prettigste, wat zit er allemaal voor extra features op etc.

Als je denkt dat een goeie snelle PC het summum is voor goeie recording dan heb je het mis, op wat voor een PC audio kaartje dan ook. Je moet sowieso, als je goeie kwaliteit opname's wil krijgen, gaan werken met limiters, zodat je geen overgemoduleerde muziek passage's gaat krijgen wanneer iemand helemaal in zijn spel opgaat.

Verder lijkt het me verstandig dat je wat meer de Pro merken gaat opzoeken, bijvoorbeeld Roland of Yamaha. Heb hier een leuk voorbeeldje voor je, de rest mag je zelf een beetje bij elkaar googlen :)
http://www.rolandus.com/p...ubcatid=77&prodid=UA-1000

Nederland Muziek heeft een brede ervaring met Pro audio spullen, ben er vaste klant, puur en alleen vanwege het feit dat ze je niets verkopen wat je niet nodig heb en je vaak alle ruimte krijgt om dingen te testen. Ze hebben een mooie audiozaal daar, klein concert zaaltje zal maar zeggen, waar aktief diversen PA systemen staan aangesloten en waar je gebruik van mag maken. Tevens beschikken ze over personeel die erg thuis zijn in zowel HD recording als studio inrichting, hier hun link :
http://www.nederlandmuziek.com/

Doe er je voordeel mee, je heb een klein budget om mee te werken en het zou zonde zijn als je dingen aanschaft waarmee je weinig goeds kan. Ben zelf al jaren bezig met remixen-audio app.-synthezisers etc. Maak vaak opname's voor mensen die zangles hebben en oefen daarmee en brand de opname's voor ze weg, hele sessie's, zodat ze thuis verder eraan kunnen werken, wat is wel goed, wat is niet goed, etc, inzichten verkrijgen. Dat gaat erg leuk en is fun om te doen. Maar remixen daar ligt mijn hart, vooral remixes maken van oude disco nummers uit de jaren '80, puur voor de hobby en voor mijn vriendenkring. Alles ligt een beetje in de trend van Ben Liebrand stijl, maar dan iets eenvoudiger, om het origineel niet verkrachten :)
http://www.liebrand.nl/
http://www.liebrand.nl/cd/gm_disco2/index.html

Tevens is Reason een mooi progamma om te hebben want je kan wel degelijk je geluids sporen erin editen, alleen al vanwege de vele effect proceers die erin zitten. Bij jouw opname een keyboard aan Reason hangen dat je altijd met de synths iets extra kan toevoegen etc etc, legio mogelijkheden.
http://www.propellerheads.se/

Waar het in jouw geval om draait, laat je goed informeren, kijk wat het huidige markt aanbod is en baseer daar je keuze's op. Ga naar Nederland Muziekland en vraag je suf daar, het kan ze niet suf genoeg zijn, zijn allemaal pro's die daar rondlopen, een dagje daarheen, mits je van te voren belt wanner het het beste uitkomt, zullen ze je een hoop demonstreren want ze weten hoe belangrijk het daar is om als artiest met de juiste spullen de deur uit te lopen _/-\o_

Have fun en succes met jullie opname's ;)

• TheLemon

TheLemon

Verwijderd schreef op 09 december 2003 @ 01:48:
Je moet sowieso, als je goeie kwaliteit opname's wil krijgen, gaan werken met limiters, zodat je geen overgemoduleerde muziek passage's gaat krijgen wanneer iemand helemaal in zijn spel opgaat.
Wat bedoel je hier in vredesnaam mee? Limiten tijdens opname wordt absoluut niet gedaan in pro studio's. Compressen van dynamische bronnen (zoals stemmen) wel, vooral bij digitale media, ivm met de dodelijke 0dB clip-grens daarbij.
En wat limiten/compressen met modulatie te maken heeft begrijp ik al helemaal niet en ik zie het verband ook niet met een muzikant die in zijn spel opgaat :? Over wat voor instrumenten hebben we het dan, leg het eens uit.

Btw: Heb je ervaring met de producten van RME-audio? Waarschijnlijk niet, anders zo je het niet in je hoofd halen om deze 'pc-kaartjes' af te doen als minderwaardig, in vergelijking met bijv. die Roland UA-1000.

[ Voor 14% gewijzigd door TheLemon op 09-12-2003 11:18 ]

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

dit is weer typisch zo'n lul maar raak voor een knaak topic. Er zijn echt talloze topics gweest over homerecording... qua pc heb je meer dan genoeg resources zoals ook al vermeldt...
die opmerking over limiting slaat helemaal kant noch wal en qua backups is het gewoon kwestie van voorkeur en je verstand gebruiken... sata is leuk en schattig maar onnodig. helemaal als ik lees dat je alleen maar wat samples wilt trekken en dat in reason wilt gebruiken... schaf dan gewoon cooledit aan met een sblive op een p3 1000mhz me 256MB en neem 2 sporen tegelijk op of whatever.. doe het met 8 en downmix je drums. maar voordat je betere geluidskwaliteit krijgt met je eigen samples dan met een samplecd moet je wel heel goed weten wat je doet...
succes.
oja, gebruik de search nou nog eens goed...
http://gathering.tweakers...5BxDB%5D=default#hitstart

de eerste paar resultaten staat vast van alles nuttigs in...
ow ennem, muzikaal verantwoord advies van technisch georienteerde mensen moet je altijd eerst in twijfel brengen eer je er iets mee doet...
het is namelijk vaak beredeneerd vanuit de verkeerde kant.
sowieso kan je beter investeren in hele andere dingen als je mooie muziek wilt opnemen.. maar goed dat is mijn visie.

Verwijderd

Ik wil graag gaan HD recorden met een externe usb 2.0 hardisk met 7200 rpm..
Is dat goed te doen/aan te raden. Heeft hier iemand ervaring mee?
Thanks!

• GreenGras
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-08-2022

GreenGras

Audiofiel

Misschien dat ik je kan helpen door de negatieve aspecten uit eigen ervaring op te sommen, met een beetje mazzel kun je daaruit meteen conclusies trekken over wat je wel of niet nodig hebt...

Ik heb zelf met een goede vriend veel gedaan m.b.t. harddiskrecording en bewerking van rockbands. Destijds hadden we daarvoor een P2 400MHz systeem met 20GB harddisk en dat was voor toen je-van-het za'k maar zeggen. Opname ging d.m.v. de Terratec die jij noemt in je starttopic, de EWS88.
Als tool voor dit geheel gebruikten we LogicAudio, op dat moment een van de beste programma's, geen idee of dat nu nog het geval is...

Even 2 the point: Wij kwamen er al snel achter dat met name de harddisk lees en schrijf performance ons al vrij snel in de steek liet. Als we bijvoorbeeld een spoor of 20 afspeelden en ondertussen 2 sporen wilden opnemen, begon het soms al te hakkelen. Bij 24 sporen of meer was het gewoonweg geen doen meer en moesten we bepaalde zaken gaan downmixen naar 2 sporen (de drums meestal, vanzelfsprekend denk ik). Hieruit zou ik concluderen dat de schijfperformance een van de belangrijkste issues is bij harddisk recording, helemaal als je op 96KHz of meer wilt gaan werken.

Tweede probleem waar we al HEEL snel tegenaan liepen was de CPU performance. Dit komt met name uit de verf bij het toepassen van realtime-effecten (software matige reverbs, delays, distortions, overdrives, flangers, noem het maar op). Als we meer dan 2 van deze effecten wilden gebruiken liep het al helemaal fout: De processor had op dat moment gewoonweg te weinig "power" om deze berekeningen uit te voeren zonder vast te lopen of te "stotteren".
Ergens niet onbegrijpelijk: Deze moest inmiddels het OS draaien, allerhande processen op de achtergrond (we hadden windows zo ver als mogelijk "uitgekleed" maar toch), het programma Logic zelf, en natuurlijk de tig sporen welke werden afgespeeld en opgenomen. Tweede conclusie voor ons was dus dat ook de kracht van de CPU een belangrijk item is bij Harddisk recording.

Let wel: Ik weet niet of jij zaken als bovenstaande van plan bent! Als je alleen gaat remixen of iets dergelijks zullen de eisen vanzelfsprekend totaal anders zijn dan bij ons het geval was...

Suc6 in ieder geval en laat ff weten wat het is geworden, ben ik zeer benieuwd naar!

[ Voor 2% gewijzigd door GreenGras op 15-12-2003 23:01 . Reden: blijft moeilijk, nederlandse spelling ;-) ]

I had to Google JFGI, the irony was overwhelming...

• TheLemon

TheLemon

Ik herken de bovenstaande post op zich wel van vroeger, maar ik denk niet dat de ts zich hierdoor moet laten leiden. Dat was namelijk vroeger en je kan een 400MHz P2 echt niet vergelijken met de systemen die de ts opnoemt.
Ik weet bijna zeker dat zowel HD als CPU performance geen problemen op gaat leveren.
En nee, ik zou persoonlijk niet met USB-harddisks realtime gaan opnemen, misschien na het opnemen erop kopiëren ofzo. Er staat ergens op de Steinberg site een verhaal over negatieve effecten van USB-apparatuur op audio performance, zoek dat maar eens op.

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

Trouwens, het hangt er ook wel een beetje (misschien zelfs best heel erg) vanaf welk programma je wilt gebruiken. Ik ben recentelijk overgestapt van logic audio naar nuendo en ik moet zeggen dat nuendo veel minder efficient is en veel eerder staat te steigeren, zowel op schijfaccess vlak als op het gebied van cpu usage en plugs..
vooral dat laatste verbaasd me, maar ik kan nu veel minder plugs gebruiken dan ik gewend was op dezelfde machine...
(maar ja, logic voor pc wordt niet meer ontwikkeld en is qua hdd recording niet echt ideaal)

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
Ik heb een tijdlang Samplitude van Sek'd (Magix.?) gebruikt. Een echt HD rec. programma. Werkte heerlijk, goede ingebouwde effecten/compressor etc, ook mogelijkheid voor modules.

http://www.samplitude.com/ (zijn intussen bij versie 7.2)

Verder is alles al wel gezegd volgens mij

[ Voor 25% gewijzigd door KnoppenSpook op 16-12-2003 11:01 . Reden: kleine toevoeging ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Verwijderd

Die terratec heeft alleen nogal een hoog ruisniveau, kijk anders ook nog naar wat alternatieven (motu bv) evtentueel gelijk iets met mic preamps erop. :*)
Pagina: 1