Xp 2200 + kT3ultra draait op 1500 part 2

Pagina: 1
Acties:

• Brimme
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-12-2024
geef een exacte omschrijving van het probleem, compleet met de eventuele foutmeldingen, en wanneer het zich voor doet
Xp 2200 op een kt3ultra msi board draait maar onder xp 1500.
fbus staat op 100 zet ik de fbus op 133 dan knalt hij er al uit voordat windows volledig is opgestart.

geef een exacte omschrijving van de hardware (mobo, CPU, koeler, geheugen, opschrift geheugen chips, voeding, videokaart, geluid/netwerkkaart, etc.)
Kt3ultra msi moederboard. xp200= amd athlon processor. 25mb ddr 244mhz.
80gb had 7200rpm 8m cache. videokaart goedkoop16md dingetje

geef duidelijk aan welke software (OS, drivers) je gebruikt
Windows xp + sp1

geef aan welke BIOS instellingen je gebruikt (met name als het een geheugengerelateerd probleem is)
Fbus staat op 100mhz wanneer deze op 133 wordt gezet klapt hij eruit.
cpu manupilater staat op auto en draait onder 13.5

geef de geschiedenis van het probleem aan (was het altijd al zo of is het iets van de laatste tijd en zo ja, welke eventuele veranderingen hebben zich voorgedaan voorafgaand aan de eerste maal dat het probleem optrad?)
probleem was altijd zo

vergeet vooral niet te vermelden wat je allemaal al hebt getroubleshoot en wat de resultaten ervan zijn

heb verschillende fora afgestuind om tot een oplossing te komen maar zonder reultaat.
heb me fsb meerdere keren op 133 gezte ook op 132 en ook op 115 maar zonder resultaat.

ik hoop dat ik voldoende informatie heb gegeven en dat me topic niet metteen weer wordt verwijdert want ik wordt eeen beetje wanhopig van dit probleem

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Temperatuur? Vcore? Voeding?

Klik eens op het volgende linkje dat ook op het PMG Beleid staat, maar wat je schijnbaar niet hebt gelezen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

En probeer verder ook rustig te schrijven. Jouw tekst staat enorm vol grammatica/spelfouten en de hardware specificaties zijn alleen met giswerk te achterhalen :/ Druk eerst op 'Verwerk bericht', herlees het bericht, maak evt correcties en uitbreidingen en druk daarna op 'Verstuur'. Kleine moeite, groot plezier voor ons :)

[ Voor 39% gewijzigd door BalusC op 28-11-2003 16:59 ]

• Brimme
me temp van me processor is rond de 50 graden als ik onder xp1500 draai dus dat lijkt me vrij normaal. mijn voeding is 230wat en ligt naast me kast. maar het moederboard heeft ook in een antech kast gezeten met een 400 watt kast. dus daar kan het ook niet aan liggen.

Verwijderd

Ik begrijp dat je in je bios al verschillende FSB instellingen hebt geprobeerd, maar heb je ook al gekeken op je moederbord of daar een jumper zit? Ik heb zelf een Epox bordje waarop ik dus een jumper moet omzetten van 100 naar 133.

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik denk dat je geheugen divider niet goed staat wat voor type geheugen heb je ?

pc 2100 ?

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Brimme
de enige jumper die ik op me board heb zitten is om het resetten van me bios.
dus daar kan ik helaas niks aan veranderen.

• Brimme
ja ik heb pc 2100 geheugen 256mb ddr 266mhz

• Bware81
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-01-2022
ik heb ook zo'n bordje hier in gebruik en ik weet dat de eerste versies geen xp2200 ondersteunen maar tot 2000 en ook nogeens een probleem hadden met bepaalde type pc2100 geheugen. Dit is toen met een bios updateopgelost.

AMD64 XP3000+, 1024MB Kingston, ASUS K8V deluxe SE, ATI Radeon 9800 pro Realtek8139 Nic, ITE RAID contr, 2x 80GB Maxtor,2x 160GB sataMaxtor, NEC1300a DVD-r, Samsung DVD/CD-r combo. 21inch crt Compaq

• Brimme
ik heb me bios geupdate tot versi 5.7 en volgens de nieuwe bios moet hij tot 3000 kunnen

Verwijderd

Brimme schreef op 28 november 2003 @ 17:08:
me temp van me processor is rond de 50 graden als ik onder xp1500 draai dus dat lijkt me vrij normaal. mijn voeding is 230wat en ligt naast me kast. maar het moederboard heeft ook in een antech kast gezeten met een 400 watt kast. dus daar kan het ook niet aan liggen.
Ik zou iniedergeval je pc niet op 230watt voeding laten draaien ;) De voltage lijnen zullen niet echt stabiel/goed zijn >:) lijtk mij.
Daarnaast kan je mobo de cpu wel officiel aan? etc
Maar 50 graden op 1500xp> is wel erg heet hoor als het in eht echt een xp2100 is. Owjah, kijk eens op welke vcore hij nu staat? Volgens mij staat een xp2100 normaal op 1,65volt en daaronder op 1,5 volt (correct me if i'm wrong)

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Brimme schreef op 28 november 2003 @ 17:33:
ik heb me bios geupdate tot versi 5.7 en volgens de nieuwe bios moet hij tot 3000 kunnen
Een 3000+? Dat zou best sterk zijn eigenlijk... een KT333 chipset ondersteunt officieel geen 333FSB, alleen vanaf de KT400. Hij ondersteunt wel weer PC2700 geheugen, maar dit moet dan asynchroom draaien. Vandaar de naam KT333.

Als ik jou was zou ik allereerst even de geheugen instellingen nalopen. Probeer deze even te zetten op 'by SPD' of gewoon 'default'. Probeer desnoods even de failsafe defaults te laden in de BIOS. Er zijn reepjes die CAS 2 al niet leuk vinden op 133FSB.

Verder biedt je BIOS vrij weinig opties zo te zien... ik neem aan dat je dit ook gewoon zo hebt gelaten? (alles op auto m.u.v. FSB)

[ Voor 19% gewijzigd door Laurent op 28-11-2003 22:53 ]

Verwijderd

loopt je geheugen wel synchroom met je FSB?

in je bios kan je instellen (Advanced chipset features\DRAM Timing control) HCLK en HCLK+33 , deze moet dus op HCLK staan als je PC2100 geheugen hebt.

Advanced Chipset Features
=======================

DRAM Timing Control
-------------------------------
Current Host Clock Displays current FSB Frequency

Configure SDRAM Timing By SPD (Set to User later if trying more aggressive RAM timings)

SDRAM frequency HCLK for PC2100 HCLK+33 for PC2700 and higher. If you plan on overclcoking the FSB or use extremely aggressive RAM timings this may need to be set at HCLK)

SDRAM CAS# Latency 2.5 (setting to 2 gives faster performance)

Row Precharge Time 3T (setting to 2 gives faster performance)

RAS Pulse Width 6T (setting to 5 gives faster performance if RAM becomes unstable this is the first timing to lower back to default)

RAS to CAS Delay 3T (setting to 2T gives faster performance)

SDRAM Bank Interleave Disabled (setting to enabled gives Faster Performance If RAM becomes unstable this is the second setting to return to default)

SDRAM Burst Length 4QW (8QW should theoretically be faster but on many MSI boards is slowerstill testing this setting)

SDRAM 1T Command Disabled (only experienced overclockers or people with low densities of RAM should ever set this to Enabled)

Fast Command Fast (start here and if Windows installs stable set to Ultra. If you use aggressive RAM timings you may need to return this to default/Normal)
Aikeleer schreef op 28 november 2003 @ 22:48:
[...]

Een 3000+? Dat zou best sterk zijn eigenlijk... een KT333 chipset ondersteunt officieel geen 333FSB, alleen vanaf de KT400. Hij ondersteunt wel weer PC2700 geheugen, maar dit moet dan asynchroom draaien. Vandaar de naam KT333.
dit klopt wel voor de KT3 maar voor de KT3 ultra 2 word deze wel officieel ondersteunt en dit is een KT333 (zie me specs :P )
Verder biedt je BIOS vrij weinig opties zo te zien...
alsof dit alle opties in de bios zijn :+

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2003 01:37 ]

• Brimme
Bedankt voor de tip ik heb hem nu op hclk staan en nu start me pc wel door onder xp2200 en kan ik zelfs in windows komen. maar als ik dan me pc ga stresse dus wat meer programmas open dan klapt. hij en loopt hij vast.
op wat moet mijn spread spectrum staan ?
zouden er nog verdere oorzaken kunnen zijn.

ik heb met fuzzy logic even me temp gemonitord en dan zik ik ronde 50 graden onder xp2200. dat is even veel als op xp1500.

• Brimme
Ik heb er nu een standaard amd koeler opzitten.
zou het verschil maken als ik een andere standaard amd koeler erop zet van een xp 2500 barthon processor en er koelpasta tussen doe ? deze cooler heeft een vriendje van mij namelijk nog over.

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-08 22:02

Shunt

Boe

Brimme schreef op 01 december 2003 @ 14:27:
Ik heb er nu een standaard amd koeler opzitten.
zou het verschil maken als ik een andere standaard amd koeler erop zet van een xp 2500 barthon processor en er koelpasta tussen doe ? deze cooler heeft een vriendje van mij namelijk nog over.
zit onder deze nog geen pasta dan ?
dan zou ik daar eens mee beginnen
(pasta er onder doen dus ;) )
mare als het niets kost dan zou ik het wel doen uit ervaring weet ik dat die amd barton coolertjes heerlijk stil zijn

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• Brimme
hier zit ook wel pasta onder maar deze is er ook een keer afgeweest.
Ik ga zo wel even die andere cooler erop zetten misschien dat dat helpt.
Nog tips voor het vervangen van een cooler ?

• Shunt

Shunt

Boe

Brimme schreef op 01 december 2003 @ 15:02:
hier zit ook wel pasta onder maar deze is er ook een keer afgeweest.
Ik ga zo wel even die andere cooler erop zetten misschien dat dat helpt.
Nog tips voor het vervangen van een cooler ?
ja als je het nog nooit gedaan hebt
wees ultra voorzichtig
NIET aan de cooler draaien
niet werikken
gewoon heel rustig het voorste clipje er af halen dus met een schroeven draaier ofzo en dan de cooler RECHT er af halen ;)

Game PC

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Hmmz, dat die eruit klapt kan ook nog je geheugen zijn.

Zet de timing op "by spd" en je speed op 266 Mhz, dan zou die geen fouten mogen geven (mits geheugen goed)

• Brimme
Ik heb even gekeken en me timing staat op spd en me speed van me geheugen is 200 als ik met xp1500 opstart en als ik xp2200 doe dan is hij 266. verder heb ik hem op hclk gezet want dit is nodig voor pc21000 geheugen zoals ik hierboeven heb geleerd.

• Belial_666
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-08 13:04
Ik had zelfde probleem met K7S5A

100Mzh deed ie wel 133 niet.

De voeding bleek het niet te trekken.

Probeer eens een 300 Watt voeding

• Brimme
oke hier ben ik weer,
Ik heb me cooler nu vervangen en nu draait hij lekker onder xp2200 de temp is binnen een uur van 42 naar 49c opgelopen naar aardig wat stressen. het lijkt erop dat dat het probleem was maar het is nu nog even afwachten.

• Shunt

Shunt

Boe

Brimme schreef op 01 december 2003 @ 16:52:
oke hier ben ik weer,
Ik heb me cooler nu vervangen en nu draait hij lekker onder xp2200 de temp is binnen een uur van 42 naar 49c opgelopen naar aardig wat stressen. het lijkt erop dat dat het probleem was maar het is nu nog even afwachten.
waarschijnlijk wel
maar porbeer cpu burn eens of iets in die richting
of download sisoft sandra en stres hem daar eens mee

Game PC

• Brimme
ik heb sisoftware gedownload en een test gedaan waar hij hem me zou moeten stressen met cpu multi media benchmarkt en hij crasht niet. hij blijft heel stabiel de tem is met sandra 46c en met pc alert 4 is hij 50graden. dus het ziet er goed uit. bedankt voor de tips. als je wil kan ik je een screenshot sturen van de tests

• Brimme
ziet dit er allemaal goed uit ?

SiSoftware Sandra

Test Status
NUMA Ondersteuning : Geen
SMP Test : Geen
Totaal Aantal Test Threads : 1
SMT Test : Geen
'Dynamic MP/MT Load Balance' : Geen
Processor Affiniteit : Geen
Aantal Runs : 64000 / 640

Processor
Model : AMD Athlon(tm) XP 2200+
Snelheid : 1.80GHz
Model Nummer : 2200 (geschat)
Prestatie Rating : PR2610 (geschat)
Type : Standaard
L2 'On-board' Cache : 256kB ECC 'Synchronous' 'Write-Back' (16-way, 64 byte line grootte)

Chipset 1
Model : VIA Technologies Inc VT8366/A,VT8367 Apollo KT266/A,KT333 CPU to PCI Bridge
'Front Side Bus' Snelheid : 2x 133MHz (266MHz data rate)

Mogelijkheden
SSE2 Technologie : Geen
SSE3 Technologie : Geen
HTT - Hyper-Threading Technologie : Geen

Prestatie Tips
Opmerking 5008 : Om de benchmarks aan te passen, klikt U op Opties.
Opmerking 5004 : Synthetic benchmark. Mogelijk niet vergelijkbaar met 'real-life' prestatie.
Opmerking 5006 : Vergelijk alleen resultaten met de resultaten van de versie waarvan U gebruik maakt!
Tip 2 : Dubbelklik op een tip, wanneer deze is weergeven voor meer informatie over de tip.

test 2
SiSoftware Sandra

Test Status
NUMA Ondersteuning : Geen
SMP Test : Geen
Totaal Aantal Test Threads : 1
SMT Test : Geen
'Dynamic MP/MT Load Balance' : Geen
Processor Affiniteit : Geen
Rendered Image grootte : 640x480

Processor
Model : AMD Athlon(tm) XP 2200+
Snelheid : 1.80GHz
Model Nummer : 2200 (geschat)
Prestatie Rating : PR2610 (geschat)
Type : Standaard
L2 'On-board' Cache : 256kB ECC 'Synchronous' 'Write-Back' (16-way, 64 byte line grootte)

Chipset 1
Model : VIA Technologies Inc VT8366/A,VT8367 Apollo KT266/A,KT333 CPU to PCI Bridge
'Front Side Bus' Snelheid : 2x 133MHz (266MHz data rate)

Mogelijkheden
MMX Technologie : Ja
SSE Technologie : Ja
SSE2 Technologie : Geen
SSE3 Technologie : Geen
EMMX - Extended MMX Technologie : Ja
3DNow! Technologie : Ja
Extended 3DNow! Technologie : Ja
HTT - Hyper-Threading Technologie : Geen

Prestatie Tips
Opmerking 5008 : Om de benchmarks aan te passen, klikt U op Opties.
Opmerking 5004 : Synthetic benchmark. Mogelijk niet vergelijkbaar met 'real-life' prestatie.
Opmerking 5006 : Vergelijk alleen resultaten met de resultaten van de versie waarvan U gebruik maakt!
Tip 2 : Dubbelklik op een tip, wanneer deze is weergeven voor meer informatie over de tip.

• Shunt

Shunt

Boe

hij staat nu goed zo ver ik kan zien
als hij zo goe blijft draaien is alles ok ;)

Game PC

• Brimme
heel erg bedankt. ben weer helemaal happy.
Ik denk wel dat ik even een extra cooler erin ga zetten me temp is nu namelijk met coolerxp 42c dus dat kan best wat lager. of niet ?

• Brimme
Ik zit erover te denken om hem overteklokken.

heb de faq gelezen over diehard overclocken maar weet niet zeker of hij gelockt is of niet in combinatie met dit moederboard. En wat is veilig om hem overtecloken zonder te hoeven solderen. en welke instellingen kan ik het best genruiken
Pagina: 1